מאות שיחות טלפון ללא מענה, תורים לרופאים מומחים רק לעוד ארבעה חודשים - והרבה מאוד תסכול. חיילים בצה"ל מתארים מערכת ביורוקרטית רפואית להזמנת תורים וחוסר מענה במוקדי המרפאה. יש כאלה שקבלו על כך, אך למרות זאת המצב נמשך.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"כבר חודשים אני מנסה לקבוע תור לאורתופד, ורק היום קיבלתי תור", סיפר אחד החיילים. לדבריו, לאחר שהגיע לרופא - הפקידה אמרה לו שהוא "לא מגיע". הוא נסע שלוש שעות לתור, שבוטל מבלי שידע על כך.
"שאלתי אותה למה לא התקשרו אליי ולא הודיעו לי", הוסיף החייל. "למה חיילים צריכים להגיע ממקומות רחוקים על חשבון הזמן שלהם וככה בלי התראה ובלי להתקשר מודיעים להם על ביטול התור רק לאחר הגעתם. וזו כבר פעם שלישית שזה קורה לי, צריך לשים סוף לביזיון הזה, מגיעה לנו רפואה טובה יותר".
חיילת נוספת, שהתגייסה עם פרופיל 45 עקב אסתמה מספרת: "ברגע שקיבלתי את ההפניה לרופא ריאות, התקשרתי מיד לקבוע תור, וכמובן - נענתי בשלילה. אין תורים פתוחים וגם לא יהיו עד סוף החודש. במשך שלושה חודשי המתנה, זאת התשובה שקיבלתי.
לדבריה, מצבה מידרדר והיא עדיין לא מצליחה להשיג תור. "פקידות השירות שאיתן דיברתי טענו כי אני לא החיילת היחידה שזה קורה לה, ושהפתרון הכי טוב הוא לבקש מרופא היחידה הפנייה באסמכתא לרופא בבית חולים אזרחי", ציינה החיילת. "נאלצתי להסביר להן בכל פעם שרופא ריאות אזרחי לא יוכל לעזור לי משום שאני צריכה להשתחרר מהצבא", סיפרה.
לוחם שמשרת בצפון הארץ נאלץ לשלם מכספו מאות שקלים לרופא פרטי, משום שהתור הבא מטעם הצבא נקבע לעוד חמישה חודשים. "למה באת אליי ולא לרופא צבאי?", תהה הרופא המומחה איתו נפגש. "כי אין שם תורים", ענה החייל. לבסוף הרופא לא לקח כסף עבור הבדיקה, אך המקרה הזה משקף את המצב הבעייתי שבו חיילים ללא יכולות כספיות נאלצים להמתין יותר זמן לרופא.
מלבד הזמן הרב בהמתנה לרופא מומחה, התקבלו תלונות רבות של חיילים על זמן ההמתנה הממשוך במוקד המרפאות הצה"ליות. "יש במרפאת תל השומר שני מוקדנים על טלפון אחד שאמור לענות לעשרות אלפי חיילים", טען אחד החיילים, שלדבריו קבל אותם. לעמוד "חיילים מצייצים" בפייסבוק הועלו צילומי מסך רבים בהם ניתן לראות עד כמה קשה עד בלתי אפשרי להשיג את המרפאה הצבאית. בין היתר ניתן לראות שם חיילת שחייגה 200 פעמים, חייל אחר 75 ועוד.
"אנחנו מקבלים לעמוד המון פניות בנושא שירותי הרפואה בצה"ל", סיפר אחד ממפעילי העמוד. "הבעיות העיקריות הן זמני המתנה ארוכים מאד למענה הטלפוני ולרופאים המומחים. הם מגיעים למצב שהם חסרי אונים ואז הם פונים אלינו".
תגובת דובר צה"ל: "חיל הרפואה פועל לייעול מענה התורים בדרכים השונות, ולנגד עינייו עומד מתן הטיפול הטוב ביותר לחיילי צה"ל. העומס בזמינות התורים הינו עניין מוכר, אך לא ממושך יותר מאשר ברפואה האזרחית, ובמקרים דחופים מונחים הרופאים להפנות חיילים למומחים במרפאות החוץ של בתי החולים השונים. באשר למענה הטלפוני, מדובר היה בבעיה נקודתית וכעת ישנו מענה טלפוני זמין במרפאה".
לפניות לכתב: MatanH@ch2news.tv