שוב גוללתם בפיד ונתקלתם באינספור תמונות של חברים שגאים שהשלימו מרתון או הצליחו להרים משקולת כבדה יותר? אם מצאתם את עצמכם מתבאסים על כך שאחרים פעילים יותר מכם – אתם לא לבד. כעת מתברר שיש להשפעה הזו גם בסיס מדעי.
טרישה בורק, מרצה מן החוץ במחלקה ללימודי לתקשורת באוניברסיטת טקסס סטייט, רצתה לדעת למה הרבה אנשים מפרסמים סלפי בחדר הכושר ואיזו השפעה יש לכל התמונות הללו בפיד שלנו על הנפש שלנו.
>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?
בורק, יחד עם סטיבן ריינס מאוניברסיטת אריזונה, ערכו סקר בקרב 230 אנשים פעילים ברשתות החברתיות, ושאלו אותם מה הם חושבים על המצב הבריאותי, הכושר והמשקל שלהם ובאיזו תדירות מופיעים פוסטים על כושר בפיד שלהם. נוסף לכך, הם נשאלו לגבי האנשים שמעלים פוסטים על אימוני כושר ועל הנטייה שלהם להשוות את עצמם לאחרים. התוצאות, שפורסמו בכתב העת הרפואי Health Communication, הצביעו על מערכת יחסים מעניינת בין תוכן בריאותי לאלו שנחשפים אליו.
בהשוואה לאנשים שלא ראו פוסטים רבים על כושר, אלו שהיו מוצפים בפוסטים היו בעלי סבירות גבוהה יותר להיות מודאגים במידה רבה לגבי המשקל שלהם, מה שעלול להוביל לירידה בדימוי העצמי, לפי בורק. השפעה זו הייתה אף בולטת יותר אם האדם שראה את הפוסט החשיב את עצמו דומה לאדם שכתב את הפוסט. כיוון שדמיון זה עשוי להוביל להשוואות בגודל, ברמת הכושר וביכולות הפיזיות.
עוד ב-mako בריאות:
>> חוקרים טוענים שמצאו את הסוד לירידה במשקל
>> הטעות הכי גדולה שאתם עושים עם הקפה של הבוקר
>> אלה המאכלים הטובים ביותר להעלמת הצמיגים
להיות זהירים יותר לגבי הדברים שאנחנו מפרסמים
אך לא כל ההשפעות שליליות. בקרב משתתפים שתיארו את עצמם כאנשים המשווים את עצמם לאנשים אחרים שנתפסים בעיניהם כטובים יותר, פוסטים שקשורים לבריאות התקשרו לגישה חיובית לאימוני כושר. "זה עשוי להיות גורם שנותן מוטיבציה", כתבה בורק.
על פי בורק, המשתמש הממוצע אינו מודע לאיזו קבוצה של אנשים הוא משתייך אליה, אלו שהפוסטים משפיעים עליהם לטובה או אלו שהפוסטים מחדר הכושר משפיעים לרעה על הדימוי העצמי שלהם. אך המשמעות של המחקר היא להראות שמה שאנשים נחשפים אליו ברשתות החברתיות משפיע עליהם בצורות שונות.
"רבים מאיתנו פשוט מגוללים ורואים דברים באופן פסיבי", אומרת בורק. "אנחנו עלולים להיות לא מודעים לכך שאנחנו מפנימים את זה וזה יכול להשפיע על הגישות שלנו כלפי עצמנו".
המסר הזה הוא חשוב גם לאנשים שצורכים תוכן במדיה החברתית וגם לאלו שיוצרים אותו, שלפי בורק מפרסמים על שגרת הכושר להם מסיבות שכוללות גאווה או נטייה כללית לפרסם כל דבר אונליין.
"אנחנו צריכים להיות זהירים יותר לגבי האופן שבו אנחנו מנסחים דברים", ממליצה בורק. "אנחנו צריכים להיות אחראיים ולנסות להעביר מסר חיובי, פרואקטיבי ובעד בריאות, שגורם לאנשים להרגיש שהם מסוגלים גם להשתתף בפעילויות בריאות אלו".