המשבר בעיתונות הגיע גם לטלוויזיה המקומית
מחקר בארה"ב מעלה כי נפח הסיקור העיתונאי ורמתו ירדו בשל הקיצוצים במערכות, ומעבר הציבור האמריקאי לצרוך חדשות דרך האינטרנט. בין ההשלכות: ירידה בכיסוי התחומים המסורתיים ובאיכות הדיווחים. בארץ? רפיק חלבי, שערך את המהדורה המקומית שנסגרה: "אנחנו מדינה קטנה והמרחקים התקצרו בעידן הטכנולוגיה והרשתות החברתיות"
אחרי שכמעט וחיסל את העיתונות המקומית הכתובה, המשבר בשוק התקשורת בארצות הברית פוגע כעת גם בחדשות האזוריות בטלוויזיה. מחקר חדש של מכון פיו, שפורסם בניו יורק טיימס, מצביע על ירידה בנפח הסיקור העיתונאי של הרשתות העירוניות בשנה החולפת.
מהמחקר עולה כי הקיצוצים במערכות החדשות בעיתונים ובטלוויזיה, לצד העלייה בפעילות הדוברותית של פוליטיקאים ותאגידים, באים לידי ביטוי בכך שכלי התקשורת "פחות ערוכים לחשוף סיפורים ולרדת לעומקם או לשאול שאלות בנוגע למידע שמגיע אליהם", כדברי עורכת המחקר, איימי מיטשל.
"יש חוסר אמון כללי בציבור בתקשורת". חלבי בנוסף, מלמד הדו"ח כי 60% מהציבור האמריקני כלל אינו חשוף למשבר הכלכלי שפוקד את הענף, וכי 31% נטשו את כלי התקשורת המסורתיים מפני שהם אינם מקבלים יותר את המידע שחיפשו. במקביל, יש צמא ציבורי לחדשות, שבא לידי ביטוי בשימוש נרחב במדיה הדיגיטלית – אחד מכל שני אמריקנים מתעדכן באופן יום יומי בחדשות ברשת, שהפכה למקור חשוב כמעט כמו הטלוויזיה.
"המרחקים מתקצרים בעידן הרשתות החברתיות וההתפתחות הטכנולוגית", מסביר העיתונאי רפיק חלבי, עורך המהדורה המקומית בחיפה שנסגרה באחרונה במסגרת הקיצוצים בחדשות המקומית ברחבי הארץ, "אנשים תמיד רצו את מה שנוגע ללבם, אבל אנחנו מדינה כל כך קטנה, ומה שקורה במקום אחד קורה גם במקום אחר. בנוסף, הדור הצעיר מחובר פחות לתקשורת, ויש חוסר אמון כללי בציבור".
יותר מזג אוויר וספורט, פחות פוליטיקה ופלילים
ניתוח של ארבע תחנות ברחבי ארצות הברית – בבנד, אורגון, ביוסטון, במילווקי ובפיטסבורג – מצביע כי היקף הסיקור של הנושאים העיתונאיים "הקלאסיים" צומצם, לטובת עלייה בחשיפה של תחומים "רכים יותר", כמו מזג אוויר, דיווחי תנועה וספורט, שזכו יחדיו ל-40% מזמן המסך של המהדורות, לעומת 32% בלבד ב-2005.