אחד הכייפים הגדולים באמת הוא לשבת במכונית פורמולה כמו אלה שזינקו השבוע בירושלים, ללחוץ על הדוושה ולהיצמד לשוליים בסיבובים. אולי לא כולם משוגעים על זה, אבל בתור אחד שכזה אני יכול להעיד שהחוויה שווה בהחלט. אבל העולם משתנה – לא משנה אם אתם חולי הגה, שונאים לנהוג, סובלים בפקקים או אוהבים מסלולים יפים, יש מצב שהאיש מאחורי ההגה הולך ונעלם. בדיוק כמו שטייס הקרב הולך ומפנה את מקומו למל"ט. רשמו לפניכם מל"ן. מכונית ללא נהג.
כוחות טקטוניים משמעותיים מאוד חותרים בימים האלה לעבר עולם של מכוניות עצמאיות. גוגל עשתה רעש רב עם הניסויים הראשונים שלה, אבל ענקית הרכב ג'נרל מוטורס שופכת מיליארדים בשקט על הדור הראשון של מכוניות כאלה. הענקיות הגרמניות עושות את זה עוד יותר בשקט, גם היפנים חזק בעסק ואילו "טסלה" – יצרנית הרכב החמה בעולם משחררת השבוע את הדגם החדש שלה, דגם D, שגם הוא הולך צעד קדימה לכיוון טייס אוטומטי.
את טסלה מוביל היזם אלון מאסק. איש בעל חזון וממון שמתקדם בצעדי ענק אל מה שנראה העתיד הבלתי נמנע – מכוניות חשמליות, רובוטיות למחצה ואולי אפילו רובוטיות לחלוטין. מאסק הוא המקבילה האמריקנית לישראלי שי אגסי. אלא שלמאסק יש מה שהיה חסר לאגסי – תמיכה סביבתית. הממשלה נתנה לו הלוואה של חצי מיליארד דולר (שאותה החזיר לפני הזמן) וחוץ מזה כל מי שרוכש טסלה מקבל הנחות מסים נדיבות גם מהממשלה הפדרלית וגם מהמדינות השונות.
לא זו בלבד, הרשויות בעצמן משקיעות בפיתוח הקונספט. למשל ראש העיר לוס אנג'לס, אריק גרסטי, הודיע על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת UCLA שבמסגרתו יוקדש שטח בסביבות האוניברסיטה לפיתוח שרות הסעות אוטומטי ללא נהג. גם ג'נרל מוטורס עובדת בשיתוף פעולה עם מדינת מישיגן ואוניברסיטת מישיגן לייצר 200 ק"מ של אוטוסטרדה לכלי רכב ללא נהג.
דמיינו עולם חדש
אלון מאסק מוכר מכוניות סקסיות ומשוכללות לאנשים שאוהבים לנהוג ולכן הוא נותן להם אופציה בסגנון "טייס אוטומטי", אבל הוא לא רוצה להעלים את הנהג. ג'נרל מוטורס כבר בוחנת כלי רכב בלי הגה ובלי דוושות. מה הפלא שהחברה הישראלית "מובילאיי" שפיתחה טכנולוגיה למניעת תאונות דרכים הפכה לאחת ההנפקות הגדולות בוול סטריט?
אם ניכנס לעולם העתידי כפי שחוזים אותו המפתחים תתפלאו כמה זה הגיוני, יעיל וכבר לא כל כך רחוק. ניקח שני קונספטים שאנחנו כבר מכירים ועובדים איתם ביומיום. מי לא מכיר את "גט טקסי"? אתה מזמין רכב בלחיצה, הוא יודע איפה אתה, הוא יודע מראש לאן אתה רוצה להגיע, הוא יודע לגבות ממך את התעריף דרך הנייד. באפליקציה הדומה "אובר" יש דגש גם על מי מסביב נוסע בכיוון שלך ומי יכול ורוצה להצטרף לנסיעה.
קונספט שני הוא car2go שפועל גם בישראל. יש לך אוטו אבל הוא לא שלך. הוא נוסע ממקום למקום והוא חונה בשטח משלו שידוע מראש. לצורך העניין גם התל-אופן בתל אביב עובד על קונספט דומה.
דמיינו עולם שבו אדם קם בבוקר, לוחץ על האפליקציה ותוך כמה דקות מגיע אליו הרכב. יכול להיות שיש בו כבר עוד נוסע או שניים. מה אין בו? נהג! הרכב מתכנן את המסלול האופטימלי שלו, את מי הוא מוריד איפה ואת מי הוא אוסף בדרך. זה רכב שלא צריך חנייה, אלא רק במקומות שהוא יודע מראש שיהיה בהם לחץ בשעות מסוימות. רוב הזמן המכוניות בתנועה כי הן "יודעות" היכן להיות.
מה המשמעויות של תחבורה כזו? אדירות.
המכוניות שברשותנו עומדות רוב הזמן ולא נוסעות. בארה"ב חישבו ש- 76% מהאנשים שנוסעים לעבודה עושים את זה לבדם. בסן-פרנסיסקו 30% מהתנועה נגרמת ממכוניות שמחפשות חניה. בלונדון הסיקו ש-40% מצריכת הדלק בערים הצפופות הולכת על חיפוש חניה. המומחים גם מאמינים שבסופו של דבר מכוניות רובוטיות יהיו בטוחות הרבה יותר. בשנת 2010 אלכוהול בלבד גרם לשליש מההרוגים בתאונות בארה"ב.
פרופסור אמיליו פראזולי מאוניברסיטת MIT ערך מחקר מקיף על יישום מערכת תחבורה של כלי רכב רובוטיים בסינגפור על כ-6 מיליון תושביה. הוא הגיע למסקנה ש-300 אלף כלי רכב כאלה יספקו מענה לכל צורכי התחבורה של סינגפור.
בואו נניח שבישראל צריך חצי מיליון כלי רכב. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש בארץ קרוב ל-3 מיליון כלי רכב על הכביש ובכל שנה נוספים עוד. תארו לכם את המשמעות: אין פקקים, אין בעיות חנייה, ירידה דרסטית בתאונות ובנפגעים, תוספת עצומה של שעות עבודה ומנוחה לאנשים, אוויר נקי יותר, חסכון של מיליארדים בדלק.
רק מה? לא סקסי. נהיגה במכונית תהפוך להיות משחק של עשירים כמו מטוס פרטי או יאכטה. אבל שווה, לא?