"פייסבוק זה כבר לא קול" , הצהירה נערה אמריקאית בת 15 שטוענת שהיא מנסה להשתמש ברשת החברתית פחות ופחות. אבל דברי הנערה הם רק מקרה פרטי אחד לבעיה עמוקה יותר שפייסבוק מכירה היטב. הצעירים מחפשים ריגושים חדשים ונכנסים פחות ופחות לפייסבוק.
ירון טלפז, הוא סמנכ"ל מובלי, רשת חברתית של שיתוף תמונות ו-וידאו, וגם הם מנסים, כמו כולם, לזנב במתחרה הוותיקה והעשירה, אבל אולי גם קצת שמרנית.
כבר לא קול? צוקרברג | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages ILבראיון מניו יורק, הוא שופך קצת אור על התחרות. "היום כבר קושרים את פייסבוק עם אינסטגרם", הוא אומר, "אנחנו מאמינים שנהיה אינסטגרם יותר טוב. עם וידאו, ועם שינוי באלמנט הזה שדיברת עליו שהופך את פייסבוק לפחות 'קול'. כי הסיפור הזה של לעקוב אחרי אנשים, זאת הבעיה מספר אחת עם מה שקורה עם פייסבוק".
יש הבדל מהותי בין כל האתרים החברתיים?
"בטח, יש עכשיו ביזנס ענק בארצות ברית וזה מדהים עד כמה ההבדלים הקטנים משמעותיים, בטח אצל בני הנוער. טוויטר וטאמבלר הרבה יותר מענינים מפייסבוק, כי היא רשת סינכרונית. אני מאשר אותך ואתה אותי, ויש לי 700 חברים מתוכם 50 קרובים, אבל רבים מהם לא מתענינים בי, שאני למשל אוהב אן בי איי. הם חברים מהבית בספר, אבל לא ממש באים מאותם תחומי עניין שלי. אז את היצירתיות הזאת אני אביא בטוויטר, בטאמבלר ובאינסטגרם. הבעיה של אינסטגרם שהם נתפסו כקולים והיפסטרים, ועכשיו נתספסים כתאגיד של פייסבוק. כלומר, מקום שמרני יותר".
אבל תסכים איתי שמוקדם להספיד את פייסבוק.
"ברור. פייסבוק זה המקום עדיין. 90 אחוז מהבני הנוער רשומים ופעילים בפייסבוק, העניין הוא שהשימוש יותר ויותר קטן. התדירות שמבקרים בפייסבוק יורדת, אבל עדיין, כמו שפעם היה אינטרנט אקסלפורר, הם היום האינטרנט, שם אתה נכנס ושם אתה בבית וזה עדיין רחוק מלהשתנות. אני מקווה שבדברים כמו שלנו, שהם לגמרי חזותיים, בדיוק הוצאנו גירסה והכל יותר ויזואלי ותמונות ו-וידאו עם התיוגים האלה, זה הדבר שכולם בארצות הברית מדברים עליו ועשוים אותו וזה הכיוון הבא".