העולם עכשיו עם אירועים ודיווחים מיוחדים מהארץ ומהעולם | mako

המיוחדים

העולם עכשיו
העולם עכשיו

מה הסיכוי שהטיסה שלכם תתרסק?

בעקבות ההתרסקות בסן פרנסיקו: על פי האתר planecrashinfo שבודק סטטיסטיקות של תעופה מאז שנות ה-50, הסיכוי שלכם להיות על מטוס שעובר תאונה אווירית הוא 1 ל-3.4 מיליון. מי החברה שהכי הרבה מטוסים שלה התרסקו? מה הסיבות המובילות לתאונות האוויריות? מה השתנה בתחום בעשרות השנים האחרונות ואיפה נמצאות החברות הישראליות בסטטיסטיקה העגומה הזאת?

מערכת העולם עכשיו | העולם עכשיו | פורסם 07/07/13 14:22:24

התרסקות מטוס בסן פרנסיסקו 2 הרוגים בלבד במטוס הבטוח ביותר בעולם | צילום: רויטרס

מטוס הבואינג 777 שהתרסק בסוף השבוע בסן פרנסיסקו על מסלול הנחיתה, נחשב לאחד המטוסים הבטוחים בעולם ועמיד במיוחד בפני תאונות ואסונות אחרים. מאז הוכנס לשימוש ב-1995 לא היה מעורב הדגם באף תאונה אווירית, כשגם התאונה אתמול מעידה בעיקר על העמידות והבטיחות שלו, כשרק שני אנשים נהרגו, למרות התמונות הקשות שהגיעו משדה התעופה בסן פרנסיסקו.

מי החברה עם הכי הרבה תאונות?

באתר planecrashinfo ניתן למצוא סטטיסטיקה מפורטת ומעודכנת על אסונות תעופה. שם ניתן למצוא, למשל, את רשימת התאונות האוויריות לפי חברת התעופה. לחברת התעופה האיראנית התרסקו 4 מטוסים ב-20 השנים האחרונות, כך גם לחברת התעופה הסינית ולאייר פראנס. לאמריקן איירלנס רשומות באתר 5 תאונות אוויריות, אבל על פי האתר מדובר בחברה המפעילה מספר שיא של 16 מיליון טיסות ב-20 השנים האחרונות. אלעל, אגב, במקום טוב בתחתית הרשימה עם 0 תאונות כמובן.

על פי רישומי האתר (שהחלו ב-1950), 29 אחוזים מכלל תאונות האוויריות קורות בשל טעות של הטייס, מה שנקרא טעות אנוש. 16 אחוזים מהתאונות גם הם באשמת הטייס, אבל עם השפעה של מזג אוויר קשה, עוד 5 אחוזים הם עירוב של טעות טייס יחד עם בעיה מכנית לא פשוטה. כלומר, בסה"כ מדובר על 50 אחוז מהתאונות האוויריות שמיוחסות לטייסים.

שאר התאונות קורות בשל תקלה מכנית בלתי פתירה (22 אחוזים), חבלה מכוונת (9 אחוזים), מזג אוויר קשה (12 אחוזים), טעויות אנוש שאינן קשורות לטייס (7 אחוזים) ואירועים אחרים (1 אחוז: ציפור, מכת ברק).

אז מה הסיכוי להתרסק?

אין תמונה האסון בטנריף, הכבד ביותר בתולדות התעופה העולמית

השנה הנוראית ביותר לתעופה האווירית היתה 1972. אז נרשמו לא פחות מ-11 תאונות בהן נהרגו או נפגעו קשה לפחות 100 נוסעים. גם 1996 היתה שנה איומה עם 9 תאונות אווירויות קשות. אגב, ב-2011 לא היתה אף תאונה כזאת, ובשנה שעברה 2 בלבד.

על פי ניתוח האתר, הסיכוי של נוסע למות בתאונת מטוס הוא 1 ל-4.7 מיליון. הסיכוי להיות על מטוס כשזה עובר תאונה אווירית הוא טיפה יותר גבוה 1 ל-3.4 מיליון. אגב, כשמעלים את הרזולוציה מגלים שהסיכוי להיות מעורבים בתאונת מטוס כשמדובר באחת מ-38 החברות המובילות (שאל על ביניהן), יורד ל-1 ל-19.8 מיליון.

ומה אחוזי ההישרדות על מטוס שמתרסק? בשנות ה-30 אחוז ההישרדות היה 21. בשנות ה-80 זה עלה ל34 אחוזים, וירד שוב ל-24 אחוזים בימינו. ואיפה רוב התאונות קורות? תתפלאו לא בהמראה (1 אחוז) ולא בנחיתה (1 אחוז), אלא דווקא בזמן השיוט (54 אחוזים).

טנריף: 580 הרוגים על מסלול ההמראה

אסונות המטוסים הגדולים בכל הזמנים הרעידו את העולם, כל אחד בזמנו, ודיברו את הפחדים הכי גדולים שלנו. במרץ 1977 בטנריף הביא הערפל הכבד להתנגשותם של 2 מטוסי בואינג 747 על הקרקע בשדה התעופה. אירוע שגבה את חייהם של 580 איש, במה שנחשב גם היום לאסון האווירי הגדול מכולם. ב-1996, בואינג של TWA  בדרכו מניו יורק לפריז צלל אל האוקיאנוס ובו 230 נוסעים ואנשי צוות שניספו כולם. הסיבה אז היתה קצר חשמלי.  

חומר נפץ פלסטי שהוחדר על מזוודה למטוס שהיה בדרכו מלונדון לניו יורק הביא להתפוצצות בגובה 30 אלף רגל ב-21 בדצמבר 1988. המטוס התרסק על העיירה לוקרבי כשכל 259 האנשים שהיו עליו נהרגו והתפזרו על פני שטח של 2000 קמ"ר. בשנת 2003 נטלה ממשלת לוב אחריות לפיגוע והתחייבה להעביר מיליארד וחצי דולר פיצויים למשפחות הנפגעים.

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן