גברים חשופי חזה - IN. נשים חשופות חזה – OUT. רק שהמוסכמות החברתיות בנות מאות השנים שממצבות וממתגות נשים כאובייקטים שנדרשות להיזהר ולשים לב לאופן בו הן "מוצגות לראווה", מתחילות להתערער. לאחרונה קבעה ועדת הפיקוח של מטא, חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, כי יש צורך בשינוי משמעותי בכל הקשור למדיניות צנזור התכנים שלה: לא עוד צנזור אוטומטי של תמונות של שדיים חשופים של נשים - ולא של גברים. לדברי הוועדה "ההחלטה מבוססת על השקפה בינארית של מגדר והבחנה בין גוף של גברים ונשים".
בהחלטה המליצה מועצת הפיקוח - קבוצה של אקדמאים, פוליטיקאים ועיתונאים המייעצים לחברה - לשנות את תקן הקהילה בנוגע לכללי העירום למבוגרים, ופנתה לחברה בבקשה להתאים את הדרישות כך שלא יהיו מפלות. בקרוב נדע אם אינסטגרם אכן תעדכן את ההנחיות.
המודעות לשחרור הפטמה, הן בחיים האמיתיים והן ברשתות החברתיות, צברה תאוצה בשנת 2012 עם פרסום הסרט "Free the Nipple". היוצרת לינה אסקו תיעדה את עצמה ועוד לא מעט נשים כשהן עוברות בניו יורק חשופות חזה. בעקבות הסרט נוצר ההאשטאג באותו השם שזכה לתמיכה של מפורסמות כמו כריסי טייגן, צ'לסי הנדלר, מיילי סיירוס ולנה דנהאם.
היו גם כאלו שמימשו את זכותן בטוויטר, שם אין הגבלה על חשיפת פטמות, כמו אמבר רוז למשל. גם באינסטגרם נעשו ניסיונות "להתגבר" על הצנזורה, כאשר הגבולות נמתחים כל הזמן ורק השבוע העלתה משפיענית האופנה, קיארה פראני תמונות חשופות לא-חשופות עם המסר החשוב אותו העבירה לבתה: "יהיו לך הרבה קרבות להילחם, הסקסיזם עבר נורמליזציה, אבל זכרי שלהיות אישה זה לא מגבלה ונסי לשנות את הדברים. אני עדיין מנסה גם עכשיו".
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
גם על המסך כבר אפשר לראות את השינוי. באחד הפרקים בסדרה "סקס והעיר הגדולה" רביעיית הבנות מתעסקת בקניית פטמות מזויפות כדי למשוך גברים. כ-15 שנה לאחר מכן, שלישייה של סדרה אחרת, "עושות כותרות", כבר מדברת ומתנהגת אחרת. באחד הפרקים, קאט משתתפת בקמפיין ברשתות החברתיות נגד ההנחיות של אינסטגרם והיא מפרסמת תמונות עם פטמות גבריות מודבקות על גופן של נשים. התמונות נמחקות, מה שמוכיח מבחינתה שההבדל המגדרי ביחס לנראות של הפטמות לא מוצדק בעליל.
פטמות זקורות = פחות אינטליגנציה
להדרתן של הפטמות מהמרחב הציבורי ושמירתן כאובייקט מיני ומוצנע יש השלכות רחבות שלא מסתכמות בזכות להעלות תמונה חושפנית כזו או אחרת. מחקר חדש משקף, לא באופן מפתיע בכלל, את ה"כוח" שלהן, לטובה או לרעה, ועל הפער בין המציאות למיניות.
פטמות נוקשות וזקופות הן אומנם אחד הסימנים לגירוי מיני אבל ממש לא רק. מדובר על תגובה פיזית לא רצונית שבה הפטמות הופכות מוצקות עקב התכווצות שרירים באזור וזרימת דם מוגברת. זוהי תגובה נורמלית שיכולה להתרחש אצל גברים ונשים בתגובה לגירויים פסיכולוגיים ופיזיים שונים, כמו טמפרטורות קרות, אלרגיות, פירסינג או שינויים הורמונליים כאלו ואחרים. כמו כן, מחקרים מצביעים על כך שהפטמות מתקשות במהלך תקופת הביוץ עקב חוסר איזון הורמונלי הנגרם על ידי רמות אסטרוגן מוגברות בגוף.
על פי המחקר, נשים עם פטמות זקורות נתפסות כפחות אינטליגנטיות, פחות מוסריות ויותר מופקרות. 234 משתתפים ומשתתפות צפו ב-12 תמונות בסדר אקראי. התמונות כללו שש נשים עם פטמות זקורות לעין ושש נשים ללא (כל הנשים היו בלבוש מלא). לאחר צפייה בכל תמונה המשתתפים התבקשו לענות על שאלות לגביהן כמו: "מה הסיכוי שהיא תבגוד בבן זוגה", "כמה אינטליגנטית היא" ו"באיזו תדירות אתה חושב שהיא עוסקת ב-one night stands (סטוץ)"?.
החוקרים מצאו שנשים בעלות פטמות זקורות נתפסו כפחות חכמות ומוסריות ועם סיכוי גבוה יותר לעסוק בהתנהגויות מיניות. גם הנשים שהשתתפו בסקר הסתכלו על חברותיהן בעין עקומה: הנשים עם הפטמות הזקורות דורגו על ידן כבעלות מערכות יחסים באיכות נמוכה יותר ומניפולטיביות יותר בכל מה שקשור למין.
על פי המחקר נשים עם פטמות זקורות נתפסות כפחות אינטליגנטיות, פחות מוסריות ויותר מופקרות. כמו כן נמצא כי הנשים עם הפטמות הזקורות דורגו כבעלות מערכות יחסים באיכות נמוכה יותר ומניפולטיביות יותר בכל מה שקשור למין
"הממצא העיקרי הוא שאף שזקפה של הפטמה יכולה להיגרם על ידי גורמים אחרים, גברים ונשים תופסים אותה כסימן למיניות מוגברת", כתבו החוקרים והוסיפו: "לסיכום, גברים ונשים כאחד מחפצנים נשים עם פטמות זקורות, ובעוד גברים מביעים במקרה הזה עניין מוגבר, נשים רוצות להימנע מהן".
המחקר הנוכחי מצטרף לעבודותיהם הקודמות של החוקרים שבהן מצאו כי גברים תפסו נשים עם פטמות זקורות כראויות יותר לעזרה. פער שהתחזק ככל שהעזרה כללה אינטראקציה גדולה יותר עם האישה. גם במחקר הזה נשים ייחסו פן שלילי לתופעה וזקפת הפטמה גרמה למשתתפות במחקר להיות פחות מוכנות לכלול את האישה במעגל החברתי שלהן.
צוות המחקר ציין כי בתמונות שבהן השתמשו הופיעו אך ורק נשים הנחשבות ל"אטרקטיביות" על פי הגדרת "היופי", ושלא נערך מחקר שכולל משתנים כמו הבעת פנים או שימוש בתמונות של נשים בגילים שונים ובסוגי גוף שונים.