מערכת הבחירות לא מפסיקה להפתיע לרעה: מגזין האינטרנט "פוליטיקלי קוראת", שהפך כבר מזמן לאחד העמודים החשובים והמשפיעים על השיח הפוליטי והמגדרי בישראל, מצא את עצמו במהלך סוף השבוע במרכזה של סערת פייק-ניוז מהסוג הנמוך ביותר.
בשבוע שעבר חשפה מערכת "פוליטיקלי קוראת" כי סרטון הבושם השנוי במחלוקת של מפלגת "הימין החדש" בכיכובה של השרה איילת שקד נצפה, בקידום הממומן שלו, על ידי מעל 100 אלף אנשים, גברים בלבד. רק למחרת עלה הסרטון במודעה חדשה שהגיעה, הפעם, גם לנשים.
הנתונים שנחשפו על ידי "פוליטיקלי קוראת" נאספו באמצעות מערת ניטור המודעות הפוליטיות של פייסבוק. במערכת אין נתונים על מי היה קהל היעד המטורגט, אבל העובדה שנראה כי רק גברים צפו במודעה הממומנת ובה הסרטון מעידה ככל הנראה על פנייה לגברים.
הסרטון החדש של איילת שקד שבו היא מציגה את משנתה והישגיה בהומאז' לפרסומת לבושם בשם "פאשיזם": ריקליימינג פמיניסטי או ציניות על חשבוננו? בקידום הממומן של המודעה בפייסבוק צפו אתמול מעל 100 אלף אנשים - כולם כולם גברים. #בוחרות @meturgatim @Ayelet__Shaked @newyamin >> pic.twitter.com/0gOyFOgeDs
— פוליטיקלי קוראת (@politicallyIL) March 20, 2019
אלא שמסתבר שגורם אנונימי במערכת הפוליטית החליט לרכוב על החשיפה בכדי להשמיץ את השרה שקד. תוך שימוש בשמן של מערכת "פוליטיקלי קוראת", הופצו במהלך סוף השבוע הודעות סמס לאנשים רבים ברחבי הארץ, רבים מהם תומכי מפלגות הימין, אשר מזדהות כ"פוליטיקלי" ומפנות לחשיפת המערכת. "אמרו לנו שלא השתמשו בה (איילת שקד) כאובייקט מיני כדי למשוך קולות? אז אמרו", נכתב בהם.
"נדהמתי לגלות אתמול שמישהו מפיץ מסרונים בשם הארגון שאני וחברותיי מנהלות כבר 7 שנים. נשים שקיבלו את המסרונים חשבו שהם מאיתנו והתעצבנו, ובצדק, על כך שמשתמשות במספרי הטלפון שלהן ללא רשותן" אמרה ל-mako מנכ"לית "פוליטיקלי קוראת", מאיה רומן, "בנוסף, הניסוח של ההודעה משנה, באופן מאוד מתוחכם, את המסר של התוכן המקורי שלנו והופך אותו מדיון מעמיק בסרטון של שקד לבדיוק אותה רדידות שביקרנו ואנו מנסות להמנע ממנה. העובדה שמישהו יכול היום בהינף כפתור, להתחזות בלי בעיה לגוף תקשורת ולארגון חברתי ולפגוע בשמו, מפחידה מאוד בעיניי. אנחנו ננקוט בכל האמצעים המשפטיים הזמינים לנו בכדי לגלות מי עמד מאחורי המעשה".
בהודעה הרשמית שהפיצה מערכת המגאזין נכתב: "במערכת הבחירות הנוכחית כבר נעשו מספר ניסיונות לשימוש באמצעים אלקטרוניים להפצת מודעות או מידע שקרי ובדומה למערכת הבחירות בארה״ב ישנו שימוש בבוטים או ״בובות גרב״ (משתמשים המתחזים למגיבים רלוונטים אך מופעלים על ידי גורם בעל אינטרס) להפצת מידע ומסרים ברשתות החברתיות. התחזות לכלי תקשורת ושליחת הודעות בשמו היא חציית גבול בעינינו ואנו שוקלות את הצעדים המשפטיים המתאימים לטיפול בנושא"