מדי יום מניחים מחלקי הפליירים של ירושלים ובני ברק עלוני פרסום בתיבות הדואר של התושבים. הם לא פוסחים על השכונות החרדיות של העיר, אלא שהעלונים שמונחים שם יהיו עדינים יותר ולעתים כתובים בקודים שאדם מבחוץ יתקשה להבין. כך למשל, עלון פרסום הסייל של חנות לבגדי נשים תחתונים יכנה אותם "בגדים אישיים", ואילו זה המפרסם ויאגרה יציין מספר טלפון שיש לחייג אליו כדי לקנות "תכשירים לבית היהודי". העלונים מאפשרים פרסום של דברים אינטימיים שלא נהוג לדבר עליהם בחברה החרדית, דברים אותם עושים בצנעה, כמו למשל טיפולים קוסמטיים. אני מחייגת אל "קליניקה אסתטיקה", צליל ההמתנה כאן הוא שיר השבח לאל: "ואפילו במקום הכי נמוך בעולם הוא קיים, ואפילו במקום הכי שפל שיש הוא מחיה את כולם". במהרה עונה בעלת הקליניקה, שרה גנון, אצלה עוברות נשים חרדיות טיפולי אנטי אייג'ינג, הצערת פנים, הצרת היקפים, הסרת שיער, טיפולי הרזייה לפני שידוכים ועוד.
"לפני עשרים שנה רוב הלקוחות שלי היו חילוניות, היום רובן חרדיות", אומרת גנון שהיא חב"דניקית, דיאטנית רפואית וקוסמטיקאית ותיקה. "באות לכאן נשים לבושות בשחור מהחסידויות הכי סגורות, כאלו שמגלחות את הראש ומחפשות טיפולי הרזייה או טיפולי פנים. בחברה החרדית יש נטייה להישאר במקום שאתה מכיר, אז יש לי לקוחות שבאות כבר 12 שנים ממאה שערים, חסידות גור - מכל הזרמים. מי שלא יודע עליהן יופתע, כי לא תמיד רואים שהן מטפחות את עצמן. הן יבואו לבושות בבגדים מאד פשוטים, אבל הגוף שלהן מטופח מאוד וזה חשוב להן".
מה רובן רוצות?
"זריקות מינרלים להצערת עור הפנים, טיפולי הרזיה, טיפולים באמצעות אלקטרודות, סיליקון, הרמות עפעפיים, אף, הסרת שיער בלייזר. נשים חרדיות עושות כל מה שהחילוניות עושות, רק שזה מגיע אליהן באיחור של עשור. הן רוצות את כל החידושים, ולא בהכרח מדובר על נשים שבאות ממשפחות עם כסף. הן יחסכו בדברים אחרים - אבל יבואו לכאן".
יש עניין גם מצד גברים?
"יש. ברור שלא כולם, אבל יש יחסית הרבה. אני מקבלת טלפונים מגברים חרדים, ליטאים, חסידים או ספרדים שרוצים הסרת שיער, טיפול פנים, מסאז'ים רפואיים. ספרדים שיש להם יותר מדי שיער בפנים עושים בדרך כלל לייזר מכיוון שאסור לגלח. אני עצמי לא מטפלת בגברים אבל יש לי חברה שהיא גם אחות, מה שהופך את זה ליותר 'לגיטימי'. הגברים החרדים לא רוצים להסתובב עם בטן גדולה, ולעתים אלו הנשים ששולחות את הבעלים לעשות דיאטה. בירושלים הרי נפתחו חדרי כושר לציבור החרדי, אז יש פריחה. יש גם כאלה שעושים הצרת קיבה, זריקות שממיסות את השומן. אם הייתי עובדת עם גברים הייתה לי הרבה יותר עבודה".
למה גבר צריך ללכת כמו אננס?
הסרת השיער לצמיתות בלייזר הוא אחד הטיפולים הקוסמטיים הראשונים שנכנסו לחיי הטיפוח של החרדיות. "אמא שלי עשתה לייזר בכל הגוף", מספרת חנה, יוצאת בשאלה ומי שגדלה למשפחה של חרדים ליטאים עם אבא ראש ישיבה, "היא אהבה את זה ולקחה אותי ואת אחותי. כולנו עשינו הסרת שיער ברגליים, בית השחי ומפשעות. אני עשיתי רק קו ביקיני, כי אחרת זה הרגיש לי לא נכון, אבל אמא ואחותי הורידו הכל. אמא אמרה לנו שאלו הדברים שכדאי לעשות לפני שאנחנו מתחילות עם שידוכים".
למרות שרבים עושים טיפולים קוסמטיים, עדיין לא נהוג לדבר על זה כמעט. עד כדי כך שבמקומות מסוימים יש אפשרות כניסה אחורית מטעמי דיסקרטיות. "לפני 11 שנה חברה שלי עשתה ניתוח אף ולא אמרה שום דבר לאף אחד", מספרת חנה. "זה היה סוד גדול ואפילו אחרי שאמרתי לה שאני יודעת, היא לא הודתה. זה לא משהו שמתגאים בו. אני מכירה חרדיות שעשו השתלות סיליקון, ויש לי מכרה שהתגרשה בגיל 40 ובגלל שיצאתי בשאלה היא גילתה לי שעשתה הרמת עפעפיים ועכשיו היא עפה על עצמה".
"יש גבר בשכונת רמות בירושלים שעושה הסרת שיער בלייזר", מספר יוסי אטיאס, מפיק אירועים בן 31 שאשתו בעלת סלון פאות, "למה גבר צריך ללכת כמו אננס? יש רבנים שמתנגדים לזה, אבל אני מדבר על בן אדם שיש לו זקן שעולה יותר מדי לכיוון הגבות, אז הוא הולך למכון לייזר ומוריד, וכל רב יתיר את זה לצרכי שידוכים. אם אני רואה אחד שהייתה לו גבה אחת ופתאום נהיו שתיים, ברור לי שהוא לא טיפל בזה עם מזלג". "זה לא משהו שמדברים עליו כל כך אבל אם יש לך עור פנים בעייתי, אתה תעשה טיפול פנים", אומר יצחק, תלמיד ישיבה וחרדי ליטאי. "יש גם כאלה שירצו לטפל בבעיות המשקל שלהם לפני השידוך ולהיכנס לכושר. זה עדיין בשוליים, אבל ללא ספק - יש התעוררות".
החרדים פועלים בתוך מערכות סבוכות של איסורים והיתרים, תלוי בזרם שאליו הם משתייכים. על חסידי גור למשל נאסר להתקלח בבית אלא רק במקווה פעמיים בשבוע, אבל זה לא אומר שהם לא רוצים להשקיע בעצמם - זה אומר שאת הטיפולים הם יעשו בדיסקרטיות ולא ידברו עליהם כלל, רק עם בנות הזוג. גם חסידות גור ידועות כנשים עם מראה חיצוני מוקפד ומטופח. אסתי ויינשטיין, חסידת גור לשעבר ששמה קץ לחייה והעלתה לכותרות את החסידות המחמירה הזו, מספרת בספרה "עושה כרצונו" כיצד אחרי 8 תינוקות והנקות עברה ניתוח להגדלת חזה. "חסידות גור מחמירה מאד עם התקנות שלה, וכל מה ששמעת לאחרונה בעקבות מותה של ויינשטיין נכון, אבל הנשים בה נחשבות למטופחות ביותר", אומרת חנה. "יש אפילו אמרה כזאת שאם את רואה אישה יפה, אופנתית ומוקפדת ברחוב, חפשי שני מטר לפניה את בעלה, שהוא חסיד גור".
גם ישיבת חברון, שבעבר נקראה ישיבת סלבודקה והוקמה בליטא בשנות העשרים של המאה הקודמת, נחשבת לישיבה אליטיסטית בה קיימת חשיבות גדולה למראה החיצוני, ותלמידיה מחויבים להתלבש יפה. "יש מיתוס שמספר על ראש הישיבה שנכנס לחדרו של התלמיד וראה אותו מגהץ תחתונים", מספר רפאל, בחור ישיבה לשעבר. "הרב שאל מדוע הוא עושה את זה, כי מי רואה את התחתונים, והתלמיד ענה לו: הקדוש ברוך הוא".
בגיל 40, אחרי הלידות, לעשות ריפרש
המנוע הכי משמעותי בחדירה של הטיפולים האסתטיים לעולם החרדי הוא האינטרנט, שעל אף ניסיונות לעצור אותו בקהילה ולהגן על האוכלוסיה החרדית מפניו, הגיע כמעט לכל מקום. "בזכות האינטרנט הפערים מצטמצמים", אומר משה, חרדי מירושלים. "החרדית עוברת המון לידות ובגיל 40 היא רוצה לעשות ריפרש. במקביל היא מגלה את האינטרנט, ופתאום רואה את האפשרויות שיש לה. יש הרבה אירועים בחברה שלנו, לא מעט נשים רוצות להראות טוב בחתונה של הבן או בבת מצווה של הבת".
את מקומו של האינטרנט אפשר לראות בפערים הקיימים בין אתרים כמו "בחדרי חרדים" ו"כיכר השבת" לבין העיתונות החרדית המודפסת. "באתרים מדברים על זה - נותנים עצות איך לגרום לשיער להראות טוב יותר, אילו צבעים הולכים היום בבגדים", אומר יעקב, סטודנט לתקשורת באוניברסיטת בר אילן וחרדי ליטאי בעברו, שכותב עבודה על התקשורת החרדית. "'בחדרי חרדים' הוא יותר שמרן ויצרף אזהרה שהמדור מיועד רק עבור נשים. "כיכר השבת" פחות שמרן ובו יש אפילו תמונות של נשים. אלו דברים שלא היו קורים בעבר, בהחלט לא בפרינט". בעוד שהעיתונות המודפסת למשל נמנעת לא רק מתמונות של נשים אלא אף מציון שמות העיתונאיות הכותבות בעיתונים אלו, אחת הכתבות הנקראות ביותר במדור 'מאמע' של "כיכר השבת" עוסקת בטרנד הקשירות של מטפחות ראש. ולא רק שהיא חתומה על ידי הכתבת, מופיעות בה גם תמונות של נשים המדגמנות כיסוי ראש.
"נמאס לי מהתווית הזו שאנחנו לא מטפחים את עצמנו ושאופנה לא מעניינת אותנו", אומרת מרים, חרדית ליטאית. "קחי לדוגמא את העובדה שעל פי סממנים חיצונים ניתן לזהות לאיזה זרם שייכים האישה או הגבר, אם זה על פי סוג קשירת המטפחת או אורך החצאית. חשוב בחברה שלנו להיות שייך לקבוצה ומזוהה, וזאת אחת הסיבות לחשיבות שאנחנו כן מייחסים לחיצוניות".
"האינטרנט אמנם מפתח מודעות לחיצוניות", מסכם יעקב, "אבל כל השינויים האלה יהיו בהסכמת הרב, ומעולם לא ילכו נגד ההלכה". ב-2007, למשל, מכון היופי החרדי "יעלת חן" קיבל הכשר מהרבנים לעשות איפור קבוע לאחר שהוחלט כי לא מדובר בקעקוע, דבר אסור ביהדות.
היה לי חשוב ללמוד גמרא בסטייל, זה רומם אותי
החברה החרדית היא חברה די ענייה ויש בה משפחות מרובות ילדים, לעתים עם מפרנס או מפרנסת אחת. ועדיין, הקניונים מלאים בחרדים שקונים בגדים, גברים רוכשים בחנויות יוקרה כובעים שעולים למעלה מ-1,500 דולר, וסיילים ביתיים של בגדים המיובאים מחו"ל נחשבים לרווחים מאוד. איך זה מתיישב? "גם במשפחה הכי ענייה הבעל קונה לאשתו תכשיט לחג כי זאת מצווה, לא עניין רומנטי במהותו", אומר משה, "ואם אין מספיק כסף אז יהיה. כמו שאוספים כסף לאתרוג, אוספים גם לשרשרת". "נשים ילבשו באירועים מיוחדים פאות קסטל איכותיות שעולות ששת אלפים דולר", מספרת רותי, בעלת סלון פאות בירושלים. "יש חרדיות ספרדיות מודרניות שרוצות פאה עם קוקו כמו של קים קרדשיאן, או פאות עם פס ורוד ופאות סופר ארוכות".
"חרדים קונים בדרך כלל בגדים חדשים פעמיים בשנה, בפסח ובשבועות, ואלה יהיו הדברים הטובים והאיכותיים יותר. בשאר ימות השנה הם ירכשו בגדים מקולקציות קודמות", טוען יוסי אטיאס, שנחשב לחרדי מודרני - זרם חדש שמזמין דיון בסוגיה מיהו חרדי. וחרדי מודרני, לדידם, לא רק יסיר שיער מיותר אלא גם יאהב להתלבש. "היה לי חשוב ללמוד גמרא בסטייל, זה רומם אותי", מספר אטיאס. "להתלבש יפה לקראת השבת, לבוא לפני מלך המלכים ולהראות טוב זה כיף והמותג זו לא פוזה, זאת איכות. במקום לשים חפתים שנופלים למרק כי קניתי אותם ב-12 שקלים, אני מזמין חפתים של טומי הילפיגר ב-29 דולר באינטרנט". "הדגש הוא יותר על איכות ופחות על כמות", מאשרת חנה. "לבת המצווה שלי קנו לי שמלה סגולה ב-1,800 שקלים, וזה בגלל שבגדים איכותיים מחזיקים מעמד יותר זמן, וכך גם טיפולי הלייזר. זה חסכוני ונוח במקום לעשות שעווה כל חודש".
"חייבת להיות הצדקה רוחנית"
עם כל הכבוד לטוטוריאלס ביוטיוב, הרצון להיראות טוב לא נחת על העולם החרדי דרך כבלי האינטרנט. חסיד בשידוך אמנם לא יבקש כלה יפת מראה כי זה נחשב ולגרי ושטחי, ואישה צעירה תעדיף תלמיד חכם עם אינטלקט ומידות טובות, אבל חשיבות המראה החיצוני ושמירה על גוף בריא נמצאים במקורות היהודים. הרמב"ם מתייחס אל הלבוש ככזה שלא אמור להיות לבוש מלכים אך גם לא לבוש עניים שיבזה את האדם בעיני הבריות: על האדם ללבוש בגדים בינוניים נאים ונקיים ללא רבב או כתם, ואסור לנעול נעליים מטולאות (בתלמוד אף מופיע הפסוק: "כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו חייב מיתה").
גם בחדרי הכושר החרדיים לא תראו אמנם יותר מדי מרימי משקולות (אם כי אחד הזוכים באליפות ישראל בפיתוח הגוף הוא בחור חרדי, מרדכי ביטון), אלא יותר אנשים שצועדים על הליכונים ונשים בחוגי עיצוב גוף ופילאטיס. ריבוי המתאמנים ההולך וגדל מקבל עידוד לא רק מהרמב"ם, שמדבר על חשיבות השמירה על הגוף כדי שזה יאפשר עבודת השם, אלא גם ממנהיגים רוחניים. הרב עובדיה למשל היה צועד מדי יום 20 דקות, הרב חיים קניבסקי ממנהיגי הזרם הליטאי גם הוא נהג לצעוד על חוף הים, ואילו הרבי מילובביץ' היה ועודנו מכתיב האופנה של חסידיו באמצעות כובעו בעל הצורה המשולשת מלמעלה - כובע של חברת בורסלינו האיטלקית שהפך למבוקש ביותר. "גם אלה שלא יכלו להרשות לעצמם לרכוש בורסלינו וקנו זול יותר, יצרו בעצמם את הצורה המשולשת שאף קיבלה פרשנות של קדושה שזו בעצם האות ש' המסמלת את אחד משמות אלוהים", מסביר שלמה, חב"דניק לשעבר. "כך שהסיבה היא אף פעם לא ארצית כמו רצון להראות טוב - חייבת להיות הצדקה רוחנית".
"שלושה מרחיבין דעתו של אדם, אלו הן דירה נאה ואישה נאה וכלים נאים", מצטטת חיה מושקה חזקיה, קוסמטיקאית רפואית הנמצאת במילאנו יחד עם בעלה בשליחות מטעם חב"ד. "שליחי חב"ד הם אנשי העולם, הם מגיעים למדינות רבות ולכן פתוחים וסובלניים יותר", היא מעידה, "ומכאן גם נושא הטיפוח והאופנה שמאד חשובים לנו, ולמה לא? אלוקים ברא את העולם יפה כדי שנהנה ממנו ונשתמש ביופי לרוחניות, וזה אומר גם בריאות הגוף והנפש, כי החיצוניות משפיעה על הפנימיות. כולנו מייצגים את החברה שלנו ולכן עלינו להראות טוב ומכובד. אני מתלבשת יפה וצנוע בשביל בעלי ובשביל שאנשים מחוץ לחברה שלנו יגידו שהנה, אפשר להיות חרדי ולהראות טוב".