אין תושב בשכונת גבעת האבות בקריית ארבע שלא ביקר בבית משפחת בן גביר. ביתם של איתמר, אילה וששת הילדים – שובאל צדוק (17), הלל-שושנה (14), אמונה אסתר (12), שירה חדשה (10), דוד ציון (8), ואורי צבי (4) – היה תמיד פתוח לשכנים, וכך גם לצעירים וצעירות מההתנחלויות שבהרי יהודה. זה השתנה רק בחודשים האחרונים, כשהחלו להתקבל איומים מפורשים על חייהם של ח"כ בן גביר ושל ילדיו.
ברשתות החברתיות פורסמו תמונות של בן גביר ומשפחתו לצד הכיתוב "נהרוג אותך ואת בני משפחתך, ניתן לך כדור בראש". בהודעה שקיבל בן גביר נכתב, "היציאה מהבית הוא מחיר חייך וחיי משפחתך, הישאר בביתך ואל תצאו החוצה, אחרת תכרתו הראש שלכם ושל משפחתם וניתן לאוכל לכלבים" (הטעויות במקור); האיום הגיע בצירוף תמונות של כדורים ונשק. באפריל האחרון נעצרה חוליית פעילי חמאס ממזרח ירושלים שתכננה להתנקש בבן גביר, ביוני נעצר תושב תל אביב שאיים עליו טלפונית ברצח. בחודשים האחרונים הועלתה רמת האבטחה סביבו לדרגה 6, הגבוהה ביותר; באוקטובר הוחלט שינוע במכונית ממוגנת ירי, בבית המשפחה הוצבו מצלמות שמפקחות על כל האזור, והוחלט שחבלנים וכלבי גישוש יסרקו את הסביבה מספר פעמים ביום.
"הילדים של איתמר ואילה גדלים למציאות הזו", מספרת נחמה (השם המלא שמור במערכת), מקורבת למשפחה. "האבטחה זה לא דבר שחדש להם, זו המציאות שהם רגילים אליה. הם חיים בחברון, ומאז ומתמיד היה להם אקדח, וכשהמצב החמיר הם הקפידו עוד יותר שהוא יהיה איתם. הם תמיד היו שמורים, תמיד נזהרו. אז בטח במצב היום".
זה בוודאי גובה מחיר מהמשפחה.
"כשמדובר באדם שזו האידיאולוגיה שלו והדרך שהוא מאמין בה, הוא עושה הכל בשביל ללכת על זה. גם אם זה פוגע במירכאות במישהו אחר, גם אם זה מכריח אותו לעשות דברים יותר קשים. המשפחה הזו מאוד מאמינה שזו השליחות שלה".
המשפחה, כלומר גם הילדים?
"מאוד. הם מדברים המון על מה שקורה, מביעים עניין וסקרנות. במיוחד שובאל, שהוא בול אבא שלו. הוא אומר שהוא רוצה להיות עורך דין ומה פתאום פוליטיקה, אבל לדעתי זה בדם שלו. את רואה שהוא לא יהיה איזה איש שקט שלא ישמעו עליו. יש לו את האופי של אבא, ירצה או לא ירצה".
בין מערכון לתחקיר
שובאל מנהל את עמוד הטיקטוק של בן גביר, ומחזיק גם בחשבון טיקטוק אישי שמוקדש כולו להגנה על אביו ולביקורת על פוליטיקאים אחרים ועל אנשים שדעותיהם שונות משלו. אחרי עמוד הטיקטוק שלו עוקבים 16,700 משתמשים, והסרטונים שפרסם עד כה זכו ליותר מרבע מיליון לייקים. בין שלל התגובות שמייחסות דברי הערצה לאביו ("אבא שלך מלך", "שרופה על אבא שלך", "רק בן גביר") צצות לא מעט תגובות שפונות לשובאל עצמו. "איזה חתיך", כתבה אחת המגיבות, ואחרת השיבה: "אני פשוט מאוהבת בבן של בן גביר".
@shuvael_ben_gvir #חיבור סרטון עם @MK Sharon Nir מדברים על צה״ל אבל לא נותנים לו גב. צבועים #בןגביר #עוצמהיהודית #צביעות ♬ Epic - DM Production
אלא שלא כל התגובות חיוביות. בחודש שעבר פורסמה תמונה מה"גיבושון" שערכו נשות חברי הקואליציה המתגבשת; לצד שרה נתניהו, יפה דרעי, רבקה גולדקנופף וגלית מעוז עמדה גם אילה בן גביר, שבמכוון או לא עוררה עניין תקשורתי מהול בזעזוע ובהלה בשל פריט חריג: האקדח על מותניה. "הארץ" ניתח את התמונה ומשמעותה בשני מאמרים שונים, פרשן מדיני ב"וואלה!" תהה "אם האקדח על החצאית זה מקולקציית ערפאת", ו"ארץ נהדרת" מיהרה לשדר מערכון על התמונה ששיגעה את הרשת. "אחרי שאילה צפתה במערכון היא אמרה שעכשיו היא מבינה את שרה נתניהו", אומרת נחמה. "מה אני אגיד לך, כאב לי לראות את הדברים האלה. לוקחים בן אדם ומנסים לסחוט ממנו, לחפש מה להשמיץ".
"הילדים של איתמר ואילה גדלים למציאות של אבטחה, זה לא חדש להם. הם תמיד היו שמורים, תמיד נזהרו. אז בטח במצב היום"
"אז היא הגיעה עם הנשק שלה, עם האקדח שלה", הגיב על המתרחש שובאל בסרטון בטיקטוק. "בטוויטר התחילו לרדת עליה מלא ואמרו שאין לה יכולות טקטיות. מה שמצחיק זה שאלו שהגיבו [...] זה שמאלנים שכל היום נלחמים על זה שנשים יהיו בקרבי ובסיירות. אין לי משהו חכם לומר על זה, רק רציתי שתראו כמה השמאל צבוע".
לא רק המערכון ב"ארץ נהדרת" שם את משפחת בן גביר בפרונט הטלוויזיוני. במאי האחרון שודר פרק בתוכנית "עובדה" שבו נטען בין השאר כי בן גביר ואשתו עודדו נערי גבעות לבצע פעולות תג מחיר; בן גביר הכחיש את הטענות שהועלו בתחקיר, וכשבועיים לאחר שידור הפרק הגיש תביעה בסך 2 מיליון שקל נגד התוכנית.
"אילה ידעה לאן היא נכנסת", אומרת נחמה. "איתמר אמר לה שכעורך דין הוא מרוויח יותר טוב מאשר כפוליטיקאי, אבל שיש דברים שצריך לעשות למען ישראל. אילה היא אחת שזה בדם שלה, זו לא הצגה או משהו. כשמדובר במשפחה שלה היא ממש לביאה. היא אף פעם לא חושבת על עצמה והיא תשמור על איתמר ועל הילדים שלה באש ובמים".
אידיאולוגית היא לגמרי עם איתמר?
"אני חושבת שהיא יותר קיצונית מאיתמר, והיא מאוד מאמינה במה שהיא עושה. היא לא מדברת יותר מדי, היא אשת מעשה. ההסתכלות שלה היא שגם איתמר וגם היא באו לעשות טוב לעם ישראל".
הצד שלו, הצד שלה
איתמר בן גביר נולד בשם איתמר חנאן, גביר בעיראקית; אביו היה מי שעברת את השם לבן גביר. הוא גדל בבית מסורתי וכבר בגיל 12, בין משחקי הכדורגל לבילויים בחוף הים, החל לחזור בתשובה. כשהיה בן 14, ימי האינתיפאדה הראשונה, התקרב לימין הפוליטי – תחילה ב"נוער מולדת" ולאחר מכן כפעיל בתנועת כך, שהוקמה על ידי מאיר כהנא ושהוכרזה לימים כארגון טרור. כנער גבעות נעצר בן גביר מאות פעמים, ולדבריו הוגשו נגדו 53 כתבי אישום.
אילה לבית נמרודי, מורה מוערכת ללשון, גדלה בבית דתי בשכונת גילה בירושלים ולמדה באולפנת קריית ארבע. היא החמישית משמונה אחים ואחיות. כשהייתה בת 14 הצטרפה לתנועת "נוער כהנא" והייתה פעילה במאבק לשחרורו מהכלא של ג'ונתן פולארד. באותה תקופה השתתפה בהקמת מאחז הגיבורים צמוד לציר המתפללים ונכחה עשרות פעמים בתהליכי פינוי במאחז. בפינוי ה-20 נעצרה, התבקשה לחתום על הרחקה מהמאחז, סירבה והועברה לתחנת מעצר בגוש עציון.
באותם ימים היה איתמר רכז נוער כהנא; כששמע על הצעירה שמסרבת לחתום על הרחקה מהמאחז, הוא התנדב לשחרר אותה בערבות. בסוף הדיון יצאו השניים לאכול המבורגר וכעבור חצי שנה כבר עמדו מתחת לחופה. היא הייתה בת 17 והוא בן 28 (אגב, מספר חודשים לפני החתונה אמור היה בן גביר להיפגש עם צעירה אחרת, אלא שלטענתו התקשרו אליה נציגי שב"כ והניאו אותה מלהיפגש איתו. כך או כך, היא לא הגיעה לפגישה). "בין המשפחות של איתמר ואילה יש קשרים מאוד טובים", אומרת נחמה. "ההורים של אילה לא מעורבים פוליטית, ובבית שלה יש כל מיני גוונים – יש שם ילדים חרדים, חסידים, מתנחלים, הכל".
"אילה ידעה לאן היא נכנסת. איתמר אמר לה שכעורך דין הוא מרוויח יותר טוב מאשר כפוליטיקאי, אבל שיש דברים שצריך לעשות למען ישראל. אילה היא אחת שזה בדם שלה"
"אני יכול להגיד שמצאתי בת זוג, בחורה נפלאה ואשת חיל", מסר בן גביר לתקשורת לאחר שנישא לאילה. "במקום בן גביר אחד בגבעות יהיו שני בן-גבירים שיילחמו ויעשו למען העם והארץ". לפני 18 שנה הקימו השניים את ביתם בגבעת אבות. "את לא מאמינה כמה אנשים הם מארחים בשבתות, כמה אוכל הם מכינים לחיילים ששומרים באזור. כל מי שיכול הם מזמינים ישר אליהם הביתה", מספר אחד התושבים.
אילן (שם בדוי) הכיר את הבן-גבירים לפני כ-13 שנה, כשאכלו במסעדה שלו בצפון הארץ. "יצא לנו לדבר קצת, אמרתי לו שמעולם לא הייתי בחברון, ובלי להתלבט הוא הזמין אותי לשבת", הוא מספר. "אמרתי לו שאני איש מרכז ולא מאמין בקיצוניות, והוא אמר: 'בשבילי אתה יהודי ולא אכפת לי'. הגעתי אליהם הביתה לשישי-שבת, למדנו את פרשת חיי שרה וקיבלתי מאה אחוז אירוח".
אביעד (שם בדוי), מקורב למשפחה: "הם אפילו לא תמיד ידעו מי האורחים שהגיעו אליהם, את חלקם הם לא הכירו בכלל. באחת השבתות נסעתי אליהם באוטובוס וישב לידי אדם מבוגר, מרופט, לבוש סחבות, עם ריח לא נעים. היה ממש קשה לנשום לידו. בסוף הבן אדם ירד איתי בתחנה, הלך לידי כל הדרך ונכנס יחד איתי לבית של איתמר ואילה. גם הוא עשה אצלם את השבת".
התקופה ההיא בחייהם של הבן-גבירים תוארה בריאיון שערכה אילנה דיין עם רוני חן, מי שהייתה בגרעין הקשה של נוער הגבעות, באותה תוכנית של "עובדה". חן סיפרה על דברים שעשתה במסגרת פעולות תג מחיר ועל בן גביר, האיש שהכניס אותה לתוך עולם נערי הגבעות ושימש מעין פטרון שלה; היא סיפרה שהוא ואילה עודדו נערי גבעות לבצע פעולות תג מחיר, ובהן שריפת רכב שתכננה עם חברתיה מתוך ביתם של הבן-גבירים. "הסיפור הזה היה מכה כואבת מתחת לחגורה", אומר אביעד על הריאיון עם חן.
ענת גופשטיין היא ראש מערך הטיפול בארגון להב"ה, שמטרתו המוצהרת היא "מניעת התבוללות בארץ הקודש". היא גם חברה של הבן-גבירים זה עשרות שנים, מספיק כדי לזכור את רוני חן. "איתמר ואילה נתנו את הנשמה בשביל הבחורה הזו. הם פתחו לה את הדלת, היא בן אדם שאכל ושתה אצלם בבית".
איך אילה הגיבה על התחקיר?
"היא נפגעה, אבל מה שמאוד מייחד את איילה זה שהיא באמת מתחברת לכל אחד, כולל לאותה בחורה. אומרים שככל שמתבגרים זה משתנה, אבל אילה היא צעירה לנצח במובן הזה".
למה לה פוליטיקה
בן גביר למד משפטים במכללה האקדמית אונו. בהמשך כיהן כעורך דין והרבה לייצג אנשי ימין המואשמים בעבירות על רקע אידיאולוגי. אילה למדה קורס בהדרכת טיולים, תואר ראשון במדעי החברה במכללה החרדית לבנות בירושלים ותעודת הוראה במכללת הרצוג, והועסקה כמורה ללשון באולפנת נווה חכים ובהמשך בישיבה נווה שמואל שבאפרת. "זה בגוש עציון, יש שם גם אנשים שמשתייכים לשמאל הדתי-לאומי, שהוא יותר ליברלי מהשמאל החילוני", אומרת נחמה. "היא התקבלה לעבודה בנווה שמואל כי היא מורה טובה, זה מה שמעניין אותם".
"מה שעשו לאילה עם האקדח זו לגמרי צביעות. איפה כל הפמיניסטיות? אנחנו לא סתם הולכות עם אקדחים, זאת מדינה הזויה שבה כל אישה צריכה להגן על עצמה"
אריק (שם בדוי), קולגה של אילה בנווה שמואל, מוסיף: "היא בן אדם מאוד בולט, אבל היא אף פעם לא נכנסת לעניינים פוליטיים. התלמידים שלה ניסו לא פעם להוציא ממנה דברים, לנסות להלהיב אותה, לקחת אותה לקצה בשאלות על מה היא שחושבת ומה דעתה על עניינים פוליטיים. אבל היא אף פעם לא נופלת בפח".
היא מקבלת גם ריקושטים שליליים?
"בסך הכל אני חושב שכולם אוהבים אותה, גם אלה שלא מצביעים לציונות הדתית. אני לא חושב שמחפשים אותה בגלל שהיא אשתו של איתמר, מה גם שהיום הם בצד השני, בצד של השלטון. בשבוע שעבר אמרתי לה שתגיד למנהל התיכון שיכינו לה כורסה מעור של צבי בחדר המורים כי היא לא יכולה להסתפק בכיסא רגיל, גמרנו".
היא צחקה?
"ברור, היא מכירה את השטויות שלי וישר צוחקת. היא אדם מאוד נעים, אבל בתקשורת תופרים לה תדמית אחרת, במיוחד על רקע האקדח המפורסם".
איילה נושאת נשק מאז שנת 2015, ראשית אינתיפאדת הסכינים. "אני זוכר את ההתלבטות שהייתה לה, איך היא תסתדר פרקטית עם הנשק", מספר אביעד. "גם אני מסתובב עם אקדח, אבל בג'ינס נורא קל לי להיות איתו בלי שמישהו יידע עליו. עם חצאית זה קשה".
אין איזו התרסה בצורת הנשיאה הזו?
"היא לא עושה את זה כדי שכולם יראו שהיא נושאת אקדח. זה פשוט שבאמת לא קל להסתיר אקדח בחצאית".
אסף (שם בדוי), מקורב למשפחת בן גביר: "אילה עם אקדח כבר שנים, בלי הפסקה. אני יכול להבין אותה: היא גרה בחברון, נוסעת בכבישים שם. גם אשתי הולכת עם אקדח מאותה סיבה בדיוק. מעבר לזה, הזוי שדווקא כל הפמיניסטיות קופצות על אישה שנושאת אקדח. זאת גישה שוביניסטית".
"מצחיק מי שעשה סרט מהאקדח, מי שהעיר לאילה על זה", מוסיפה נחמה. "כל יפי הנפש ששולחים את הבנות שלהם לקרבי, איפה הפרצוף שלהם? למה כשמדובר באילה אסור לה לקחת כלי נשק? ב'הארץ' בכלל הגדילו לעשות ואמרו שזה אסור מבחינה הלכתית. מה זו הבדיחה הזו?".
איך זה קשור להלכה?
"יש עניין שאישה לא תעשה דברים גבריים, ואומרים שלשאת נשק זה של גבר. אבל זה לא נכון. מבחינה הלכתית מותר לאישה לשאת נשק, על אחת כמה וכמה אם היא גרה בחברון ונמצאת באזורים עוינים. ובטח שעוינים אותם ואת הילדים".
"מה שעשו לאילה עם האקדח זו לגמרי צביעות", מוסיפה ענת גופשטיין, "איפה כל הפמיניסטיות? בואי, אנחנו לא סתם הולכות עם אקדחים. גם לי יש אקדח. זאת מדינה הזויה שבה כל אישה צריכה להגן על עצמה".
אילה הופתעה מהיחס שקיבלה בעניין האקדח?
"אני חושבת שהיא בעיקר הופתעה מהפמיניסטיות, אבל היא מאוד בטוחה בעצמה. זה כמו לכלוך על החצאית שאתה מנגב. בסדר, ירדו עליה, אבל לא כל דבר מפיל אותה. בבית שלהם יש הרבה חוסן, אפשר לראות את זה גם על איתמר ואיילה וגם על הילדים. הם מאוד שותפים, מאוד בעניינים. הם יודעים מה קורה ומה הם רוצים".
דברים שרואים משם
ילדיהם של הבן-גבירים לומדים במסגרות דתיות-לאומית – אולפנות, ישיבות, גני ילדים דתיים. הם רחוקים מהסערות שפורצות מעת לעת סביב אב המשפחה ומכרים מתארים את הבית כפתוח ומשדר שלווה, אבל לפני כשלוש שנים עברה המשפחה כולה טרגדיה כשאחותה הצעירה של אילה, אורה עטל, נפטרה במפתיע בגיל 24 ובעיצומו של היריון שני. משפחת בן גביר לא מרבה לדבר על כך, אבל בריאיון לאתר ערוץ 7 אמרה לאחרונה אילה: "אורה תמיד נחשבה בעינינו לילדה המושלמת של המשפחה, היא הייתה אכפתית ועזרה לכל מי שצריך בחיוך. איזה אובדן קשה, הגעגועים אליה גדולים".
אולי זה המוות הפתאומי ואולי פשוט ההתבגרות, אבל מכרים של המשפחה מחזקים את הדברים שאמר לאחרונה בן גביר עצמו בריאיון לנוה דרומי על תהליך ההתמתנות שעבר. עד לפני כשנתיים הייתה בסלון הבית תמונה של ברוך גולדשטיין על רקע מערת המכפלה, שבה רצח גולדשטיין 29 מתפללים מוסלמים ופצע 125 נוספים; בשנת 1995, שנה לאחר הטבח במערת המכפלה, בן גביר עצמו התחפש לגולדשטיין – לבש חלוק רופא כמו של גולדשטיין והוסיף שלט שבו מצויר איש עם רובה ולידו הכיתוב "ברוך הגבר אשר יפתח באש". ב-2020 הסיר בן גביר את התמונה מהקיר וסיפר שהתבגר והוא כבר לא רואה בגולדשטיין גיבור. "ההחלטה להסיר את התמונה הייתה משותפת לאיתמר ולאילה", אומרת נחמה. "אף אחד מהם לא לקח את ההחלטה הזו בנפרד".
אביעד: "הם עברו תהליך, ממש רואים איך ראיית העולם שלהם השתנתה. הם מבינים שהדברים הם לא כמו שהיו".
מה זה אומר שראיית העולם השתנתה?
"הם היו יותר קיצוניים, ההתמתנות שלהם בולטת ברמה שקשה להכיר אותם בכלל. רואים שהם נפתחו והכירו עולם, קודם איתמר ואז אילה. הם ממש לא האנשים שהם היו בעבר".
"שובאל הוא בול אבא שלו. הוא אומר שהוא רוצה להיות עורך דין ומה פתאום פוליטיקה, אבל זה בדם שלו. יש לו את האופי של אבא, ירצה או לא ירצה"
התמתנות או לא, לפני כשנה וחצי הצטרפה אילה למנהלת הר הבית. "יש הרבה מאוד פעילות סביב עלייה להר – מפגשים עם המשטרה, ביורוקרטיה מול גופים, מול עיריית ירושלים", מסביר אסף. "אילה עושה את הדברים לא כאשתו של איתמר, אלא כאישה עצמאית בדעותיה. יותר מזה, יש עליה ביקורת כי הרב דב ליאור – הרב של איתמר – אוסר על נשים לעלות להר הבית. לעומת זאת, הרב שלה – הרב יהודה קרויזר – מעודד נשים לעלות להר הבית. איילה הולכת על פי הפסיקות של קרויזר".
יש ביניהם ויכוחים סביב העניין הזה?
"לא, להפך. בעזרת השם, גם איתמר ימשיך לעלות להר הבית".