בימים שבהם סערות פוליטיות רוגשות האחת אחרי השנייה ובתקופה שבה אשת ראש הממשלה הפכה לדמות ציבורית כמעט כמו בן-זוגה, אנחנו מציעים לכם הצצה לתערוכה מרתקת שעולה לאחרונה בחללים שונים, שעניינה וכותרתה הם "רעיות ראש הממשלה".
פעם היא לא הייתה חשובה בכלל
30 קריקטוריסטים סיפקו יצירות שלהם על "הגברות הראשונות": מפולה בן גוריון עד שרה נתניהו, מקום המדינה ועד היום. עבור דן פתיר זו כבר התערוכה ה-19 שהוא אוצר. לדבריו, הקריקטוריסט ניסים (נוסקו) חזקיהו הוא שהציע את הרעיון, ופתיר יצא משם לחפש קריקטורות מתאימות. בתערוכה גם יש מדף שמוקדש לנשים ראשונות בולטות מחו"ל, כמו הילארי קלינטון ומישל אובמה.
הקושי הראשון שניצב בפני פתיר נבע משינוי היחס כלפי המוסד הזה, של אשת ראש הממשלה. אם בעשורים הראשונים לקיומה של המדינה היא לא נתפסה כחשובה כלל, אלא אך ורק חלק מחייו הפרטיים של פוליטיקאי בכיר, הרי שהחל משנות ה-70 המצב השתנה דרמטית והיא הייתה, לא בהכרח בטובתה, למעין סלבריטאית.
"בגלל זה", מספר פתיר, "היה קשה למצוא קריקטורות על נשות ראש הממשלה הראשונות, כמו ציפורה שרת או מרים אשכול. לאה רבין קיבלה יותר חשיפה, כי התרבות השתנתה. היא גם הייתה יותר מוחצנת. גם עליזה אולמרט, אמנית בעצמה, הייתה יותר בולטת. משרה נתניהו יש הרבה עבודות. במקרה שלה כבר הייתי צריך לנפות קריקטורות שהוגשו".
דקירה כואבת יותר ממכת אגרוף
מי שמצפה למצוא בתערוכה סאטירה בוטה על חשבון המוצגות, כמו במקרה של אשת ראש הממשלה בהווה, שמושכת הרבה אש, עשוי להתבדות. לדברי פתיר, "חיפשתי דרך עדינה לא לפגוע - אבל אי אפשר למנוע כל פגיעה. אני בכלל נגד דברים בוטים. אני מכיר תערוכות בחו"ל, שהגדולה שבהן לא הייתה מכת האגרוף אלא הדקירה הנכונה. בוטות היא לא החלק החזק בקריקטורה".
פתיר הכיר בעצמו כמה מנשות ראש הממשלה, כשהיה יועץ תקשורת של שני ראשי ממשלה - יצחק רבין ומנחם בגין. "מתוך ההיכרות הזו אני יכול להגיד שקריקטוריסטים עשו עבודה טובה בכך שתפסו את האופי של האישיות שבאישה".