בשבת האחרונה, יצאתי לפאב תל אביבי. עניין שבשגרה. עד שקלטתי שלט פרסומת של רשת מכוני הפסיכומטרי אי.זי.וויי. בתמונה, ניצבת בחורה מול האסלה בשירותי הנשי, שבוהה כמו עגלה רגע לפני שהוא פוגשת את פנסי המשאית בכביש חשוך. "שני, 21, מרמת גן. חושבת שאייפד זה סוג של תחבושת", נכתב שם. "גאונה היא לא, אבל בזכות שיטת אי.זי.ווי היא הוציאה 741 בפסיכומטרי".
כשסיימתי לקרוא את המודעה, הקאתי קצת בפה ומשם האצבע על האייפון הייתה קלה. ההחלטה לפנות באופן ציבורי לחברה בעמוד הפייסבוק שלה לא נראתה בכלל כמו עניין של שאלה, אלא פשוט הרגישה כמו הדבר הנכון. הבעתי זעזוע על ההחלטה לצאת בקמפיין כזה וביקשתי לשמוע מהי עמדתם.
"חמודה, פחות פייסבוק ויותר פסיכיאטר"
הפידבקים לא איחרו להגיע. "וואי, אני ממש מרחמת על בן הזוג שלה, אם הצליחה למצוא אחד כזה. לא הייתי רוצה לחיות עם פסיכית הזויה כזו. חמודה, פחות פייסבוק ויותר פסיכיאטר". היא רק תגובה אחת שקיבלתי מאישה לאחר שהעזתי כאמור להציב שאלה לחברה עסקית שעלתה בקמפיין הסקסיסטי. מה שהחל עבורי במחשבה שמאחורי מודעה שוביניסטית יושב גבר מנותק, נגמר בתובנה המצערת הבאה: למדנו שאם אנחנו רוצות להתקדם בעולם הגברי של ימינו, עדיף שנלעג לעצמנו או לאחרות לפני שילעגו לנו. בקטע אירוני ומודע לעצמו, כמובן
לפוסט שהעליתי הגיבו 160 משתמשים נוספים (רובן המוחלט נשים, אגב). אלה בחרו ללייקק, לשתף ולהגיב. "אני מעדיפה פרסום פשוט: סתומה? אהבלה? אצלנו תוכלי לקבל ציון מעולה בפסיכומטרי" קראה עדי לילד בשמו. דבורה הייתה רגישה יותר: "בכל פעם שאני רואה את המודעה הלב שלי מתכווץ. גועל נפש". בין כל הטוקבקים, בלטה לי משתמשת פרטית, צעירה, מגניבה ומעודכנת: "היי קרן! תראי איזה קטע: אני אישה ולא נפגעתי מהפרסומת... לדעתי לאיזיווי יש הומור מאוד בריא". הצהירה. נשמע לכן מוזר? גם לי. אז עשיתי גוגל.
לקחו לי שתי שניות בדיוק לגלות שאותה משתתפת בשיחה, שהציגה את עצמה כבחורה שפשוט נהנית מבדיחה טובה כשהיא שומעת אחת, היא פרסומאית שעיקר עבודתה ניהול עמודי פייסבוק לחברות עסקיות. מעניין.
אבל הנקודה החשובה היא, כפי ששאל אותי בנימוס רב השמורה לגברים עדיני נפש הגולש דניאל, "מה זה כל בלבולי הביציות האלה?" אז הנה לך דניאל, הביציות שלי עם התשובה. יש לי המון סיבות למה פרסומת אחת של חברת פסיכומטרי הטרידה אותי, ואמנה את העיקריות שביניהן.
"את כנראה מטומטמת מלידה"
לפני הכל, מהטעמים המוסריים הברורים. מהשוביניזם הארכאי והצורם, מהאופי הפותי של הפרסומת (במלוא מובן המילה), שמציג בחורה כל כך לא מודעת לעולמה עד שהיא לא מסוגלת לזהות את מוצרי ההיגיינה הנשית שלה (אבל, כמובן, בזכות השיטה שלהם היא תשיג ציון שבזכותו היא תוכל להתקבל ללימודי ננו- טכנולוגיה בהארוורד).
הטענה הזו מתחזקת במיוחד בהקשר בו בחרו לנטוע את המודעה במרחב הציבורי: הפוסטר הוצב מול האסלה בשירותי הנשים, בטווח העיניים באותן שניות מדויקות בהן כל אחת עושה את צרכיה. אלו רגעים יחידים בהם כל אדם מופשט לחלוטין מהמאפיינים התרבותיים שלו שהופכים אותו לאדם, וחוזר להיות לכמה למקום החייתי שלו. המודעה לא רק בוחרת לטמטם את הצעירה, אלא גם לקשר זאת ישירות לאיברי המין שלה ואף פונה אליה בדיוק כשהיא מודעת אליהם בשירותים. כך שהמסר הוא שאת, כנראה, מטומטמת מלידה. אבל אל תדאגי, לנו יש שיטה.
היבט נוסף שכיום פשוט קשה להתעלם ממנו, הוא הזווית הצרכנית. בין אם בראש חברת איזיווי עומד גבר או עומדת אישה, לא צריכים להיות גאונים גדולים כדי להבין שכשמחזרים אחרי הלקוחה שלך רצוי לדבר אליה בגובה העיניים, ובטח שלא להעליב. יש כאלו שאומרים שכל פרסום הוא פרסום חיובי. אבל יש מותגים כמו פריס הילטון שפרובוקציות מחמיאות להם, ויש מותגים כמו "אדום-אדום" שקצת פחות. ככה שבעצם, יש פרסום חכם ופרסום מטומטם. אין עוד סוגים. סורי.
שחלילה לא יחשבו שאת פמיניסטית נטולת חוש הומור
וחשוב לי לדבר על המודעה מהסיבה השלישית הבאה: אנחנו הנשים בעצמנו. בעולם די גברי למדנו שחוק הטבע הוא תיטרפי או תטרפי. או שתהיי אחת מהחבר'ה ותדעי מתי לצחוק עם כולם כשמישהו מביא אותה בבדיחת אל באנדי, או שתעמדי מהצד ותהרסי את המסיבה עם נפיחות הפמיניזם האקדמיות שלך. אי אפשר, מסתבר, את שניהם. את חייבת לבחור. ובעיקר, כל בחורה לעצמה. הצילי את עצמך וכדי שלא יחשבו שאין לך הומור, רדי על אלו שזה לא מצחיק אותן.
זהו ההומור העצמי של זו שצוחקת ממודעה בה אישה שמקבלת 741 לא מבדילה בין אייפד לפד, כי הרי אישה כזו קיימת בדיוק כמו שקיים קורס פסיכומטרי שיש לו שיטה. ואת המילה האחרונה לכל הגברים שטענו שם אין לי חוש הומור, אשאיר לבן זוגי הנפלא שהשיב לגולש בעל שם משפחה מזרחי: "אם הפרסומת הייתה מתבדחת על חשבון מזרחים והיה נכתב שם 'מוריס, 26, עפולה. חושב שקינדל זה סוג של שוקולד', אולי הייתי מסתכל על העניין קצת אחרת".
מחברת איזיווי נמסר: "ראשית כל, צר לנו אם פגענו ברגשותיה/ו של מישהי/ו. לא הייתה ולו שמץ כוונה כזו. הקמפיין הנוכחי מעביר שבאמצעות השיטה שבנינו, המוכיחה את עצמה כבר למעלה מעשר שנים, ניתן להצליח מאוד בפסיכומטרי, בלי להיות גאונים. את המסר בחרנו להעביר בצורה הומוריסטית בשלוש פרסומות שונות, בה מופיעים שני גברים ובחורה אחת. גבר אחד 'איבד את הגבות בהתערבות עם חברים', חייל אחד ש'אשכרה הלך להביא אבקת חשמל מהמטבח' ובחורה ש'חושבת שאייפד זה סוג של תחבושת'. הדברים הללו, שכביכול קרו לכל אחד משלושת הפרזנטורים שלנו, יכולים לקרות לכל אחד מאיתנו ברגע של בלק אאוט או של שטות. הרי מי מאיתנו לא נתפס לפחות פעם אחת בחייו ברגע שבו לא יצאנו גאוני הדור? בהמשך לזאת, כל אחד מאיתנו יכול להשיג ציון גבוה בפסיכומטרי באמצעות השיטה הנכונה. ובכל זאת, שוב, צר לנו אם פגענו ברגשותיו של מישהו מכם. לא הייתה ולו שמץ כוונה כזו".