מהרגע שאתם נכנסים לחנות, או אפילו רגע לפני, מתחילות לפעול עליכם שורה של טקטיקות שיווקיות, שאמורות לגרום לכם להשאיר כמה שיותר כסף. כדאי שתהיו מודעים להן, כך אולי לא תתפתו בפעם הבאה שרגלכם תדרוך בקניון:
מוצרי היסוד מוצבים לרוב בסוף החנות. מחפשים את הלחם או את החלב? מנהלי החנויות יסתירו אותם הרחק, כדי לגרום לכם להסתובב בסופר כמה שיותר, ולעבור דרך מחלקות ומוצרים רבים ככל שניתן. לא רק זאת, הם גם יציבו את החלב בפינה אחת, ואת הלחם בפינה השנייה.
מוצרים בסיסיים יוצבו במדפים התחתונים. ומה במדפים בגובה העיניים? מוצרי הפריומיום היקרים יותר. כדי למצוא את הלחם האחיד, או את החלב בשקית, תצטרכו להתכופף ולחפש. הפער בין המוצרים במדפים העליונים, לאלו שבמדפים התחתונים, עשוי להגיע גם לעשרות אחוזים.
הצבת סטנד עם מוצרים קטנים סמוך לקופות. בזמן ההמתנה לקופאית, תוסיפו לחשבון עוד כמה שקלים על מסטיקים וחטיפי שוקולד.
טמפרטורה נוחה בחנויות. במיוחד בתקופת הקיץ, החנות תהיה קרה משמעותית ממרכז הקניות. בחלק מהחנויות הטמפרטורה הנמוכה תתפוס אתכם כבר בכניסה לחנות..
שימוש בריח. ולא רק בחנויות בישום: גם בחנויות בגדים, מזון, כלי בית, נעליים ואפילו תכשיטים. "חוש ריח גורם לנו לרוגע ולשלווה, וזה משהו שהוא מאוד חשוב בבחירת תכשיט", מסביר מוטי פיאדה, מנהל סניף פדני ברמת אביב. "הריח שאנחנו משתמשים בו כאן יוצר הפרדה מוחלטת בין מתחם הקניון לבין החנות בה נמצאת הלקוחה"
אם נתקלת בריח שוקולד או אפייה בחנות לכלי מטבח או בית, זה לא במקרה. ברוב המקרים מדובר במפזר ריח שנמצא במקום מוסתר. מפיץ הריח ממוקם לרוב בכניסה, כדי למשוך אתכם עם האף לקופות.
בחנויות צעצועים: מיקום הצעצוע, בהתאם לגובה של הילד. כך הוא יכול לקחת צעצוע ביחד, ולהגיד לאימא שאותו הוא רוצה.
שלא יעבדו עליכם: טיפים לצרכנות חכמה
יוסי בראל, מומחה לצרכנות ומרצה בכיר במכללה למנהל, מבהיר שקונה לא חכם עשוי להוציא עד פי 4 יותר ממה שתכנן. אז מה עושים?
1. אכלו פרוסת לחם ושתו חצי כוס מים לפני שאתם הולכים לסופר
2. תכננו את מועד הקנייה כך שתגיעו רגועים, והקצו לקנייה את משך הזמן הנחוץ לה
3. לכו במסלול קניות מתוכנן
4. הגיעו עם רשימה
5. חושבים לקנות משהו במבצע? זכרו פחות שאתם אמנם קונים כל פריט במחיר נמוך יותר, אבל למעשה משלמים על האפשרות לאחסן אותו בבית אצלכם, במקום במחסן של החנות