לא שמישהו התייחס אי פעם למשפט הזה ברצינות אבל ההתחכמות השחוקה של "זרקנו על עצמנו משהו ויצאנו" לא רק שמיצתה את עצמה אלא על פי רוב מוכיחה את ההיפך הגמור ומוציאה אתכם מתאמצים חסרי חן. כולנו חושבים על מה שאנחנו לובשים, וגם אם אנחנו לא מודעים להשפעה שלהם אנחנו תמיד רוצים להגיד משהו דרך הבגדים על עצמנו, על האופי הייחודי שניחנו בו ועל המורכבות החד פעמית שלנו.
מעבר לסטייל הכללי שבחרתם להופיע איתו - יש גם לא מעט משמעות בצבעים שעוטפים אתכם. בא לכם להדגיש את האינטליגנציה שאתם בטוחים שיש לכם? מתכוננים בקפידה לדייט קריטי? שימו לב למניפת הצבעים הבאה ולכוח שיש לה ברגע שהיא נזרקת על הבגדים שלכם. מצד שני ורגע לפני שאתם רצים לתפור בגדים תקשיבו גם למעצבת האופנה קוקו שאנל ואנחנו מצטטים: "הצבע הכי טוב בעולם כולו, הוא זה שנראה טוב עליך".
-
הצבע הכי אמין
חוקרים בדקו את ההשפעה של צבעי הבגדים על האמון שהם מעוררים בקרב האדם שרואה אותם. החוקרים אספו 32 משתתפים שדירגו את רמת האמון שהם חשו כלפי דמות דיגיטלית שלובשת את אותה חליפת עסקים בפוטושופ בצבעים שונים: אדום, צהוב, ירוק, כחול, סגול, כתום, צהוב-ירוק, כחול-ירוק וכחול-סגול. לפי המחקר, הצבע הכחול, ואחריו כחול-סגול, נתפסו כאמינים ביותר. על פי החוקרים, צבעים כמו כחול וסגול עשויים לגרום לאנשים אחרים לראות אותנו כאמינים יותר כיוון שהם מעוררים אסוציאציות חיוביות ורגועות. -
הצבע הכי מושך
הצבע האדום בקרב נשים מתקשר באופן מסורתי לאהבה, תשוקה ומיניות, אבל הכוח של הצבע האדום לא נתקע על מגדר וההשפעה היא הדדית. חוקרים הזמינו 288 נשים ו-25 סטודנטים לתואר ראשון לצפות בסדרה של תמונות של גברים שעברו שינוי דיגיטלי. בחלקם, הגברים לבשו אדום או שהיו מוקפים בגוון אדום, בעוד שבאחרים לא נראה אדום באופק. לאחר מכן שאלו החוקרים סדרה של שאלות, כמו: "עד כמה אתה חושב שהאדם הזה מושך?" בניתוח תגובות המשתתפים, הם גילו שהתמונות שכללו את הצבע האדום הגבירו את המשיכה הפיזית של הנשים.
אבל לאהבה אין חוקים וכללי המשחק מורכבים קצת יותר ומפתחים בהתאם לצו האופנה. מחקר משנת 2021 שפורסם בכתב העת Color Research & Application ביקש לקבוע מה נחשב לצבע האטרקטיבי ביותר. החוקרים בחרו 14 צבעי Pantone ואספו 146 נשאלים שמילאו שאלון שבחן את מידת האטרקטיביות של הצבעים. על פי התוצאות, הצבע האטרקטיבי ביותר הוא שחור, הצבע השני הכי מושך הוא ורוד, ואחריו הצבע הצהוב. שני הצבעים הכי פחות אטרקטיביים היו אפור, ואחריו חום שהוגדר כ"צבע הכי לא מושך".
שחור לא היה בדרך כלל בראש רשימת העדפות הצבע במחקרי צבע קודמים: "כיוון שהצבע השחור קשור לעתים קרובות לאסוציאציות שליליות", ציינו החוקרים והוסיפו שהפופולריות של הצבע השחור עלתה בשנים האחרונות הן בקרב המעצבים והן בקרב הצרכנים. המחקר ציטט ניתוח עדכני של הקמעונאית Edited שבדקה יותר מ-183,000 שמלות שנמכרו באינטרנט בארה"ב ומצאה ש-38.5% היו שחורות בדרך כלשהי. הניתוח הזה גם הראה כי מ-2014 עד 2017, כמות הבגדים השחורים שנמכרו לנשים עלתה משמעותית במספר מותגי אופנה מהירה, כולל ב-Bohoo ב-269 אחוז, זארה ב-145 אחוזים, ו-H&M ב-114 אחוזים. -
הצבע הכי יהיר
בסקר שנערך בקרב כ-1,000 נשים וגברים ושבחן את השפעתם של הצבעים השונים על מגוון פרמטרים נמצא קשר מעניין בין צבע הבגד למידת היהירות שבה הם עלולים להיתפס. אם חשוב לכם להיראות צנועים או שדווקא יש לכם עניין לשדר יהירות מרומזת שימו לב לדירוג הבא: הצבע האדום עמד בראש הטבלה בתפיסת יהירות, כ-28% מהנשאלים. כתום וצהוב הגיעו למקום השני והשלישי, 19% ו-16%, והצבע הלבן, הזך והטהור נחשב להכי פחות יהיר מבין הצבעים. -
הצבע הכי אינטליגנטי
באותו סקר נבדק גם הקשר בין צבע הבגד למידת האינטליגנציה הנתפסת. על פי התוצאות, סולם האינטליגנציה מתחיל בשחור ומשם ממשיך לכחול, לבן, ירוק, סגול, חום, אדום, צהוב, כתום ולבסוף ורוד. רק 5% מהמשיבים קישרו את הצבע הוורוד לאינטליגנציה, מה שמהדהד את הקישור המיושן והמקטין בין הצבע הוורוד למין הנשי. -
הצבע הכי יצירתי
במחקר הבא של אוניברסיטת קולומביה החוקרים בדקו איזה צבע משפר במקסימום את ביצועי המוח. בין השנים 2007 ל-2008, החוקרים עקבו אחרי ביצועים של יותר מ-600 משתתפים בשש משימות קוגניטיביות שדרשו אוריינטציה לפרטים או יצירתיות. רוב הניסויים נערכו במחשבים, עם מסך אדום, כחול או לבן.
התוצאות הראו שהצבע האדום הוא היעיל ביותר בשיפור תשומת הלב שלנו לפרטים, בעוד שכחול הוא הטוב ביותר בחיזוק היכולת שלנו לחשוב בצורה יצירתית. נמצא כי הצבע האדום הגביר את הביצועים במשימות מוכוונות פרטים כמו אחזור זיכרון והגהה בשיעור של עד 31 אחוזים בהשוואה לכחול. לעומת זאת, עבור משימות יצירתיות כמו סיעור מוחות, רמזים סביבתיים כחולים הניעו את המשתתפים להפיק פי שניים יותר יצירתיות מאשר הצבע האדום.