View this post on Instagram
אפשר כמעט לדמיין את ישיבת המערכת של אינסטגרם כשתמונה חדשה של הצלם הגרמני מריוס שפרליך עולה לעמוד שלו. בתמונות הקלוז אפ שהוא מצלם יכול פיה של דוגמנית להיראות כה גרפי ובוטה עד שאפשר לחשוב שלא יתאים להופיע ברשת החברתית, אבל הוא לעולם אינו עובר על חוקי הצנזורה באופן מפורש. בצילומיו, הוא אומר, הוא אומנם מצלם איברי גוף, אבל בעיקר "מספר סיפור רחב יותר" ומבקש להציף סוגיות חברתיות.
בעבודות של שפרליך אפשר לראות לא מעט התייחסות לנשים ולסטנדרטים שהחברה מעמידה בפניהן. בצילום אחר רואים עין של אישה כאשר מגהץ עובר על הקמטים שמסביבה. בצילום אחר נראות פניה של אישה, אבל העיניים, האוזניים וכמובן הפה – סתומים על ידי תחבושות. בתמונה אחרת נראית בחורה מאופרת בכבדות, ממש כאילו עברו עליה עם שפכטל, כך שאין דרך לראות את הפנים שלה.
"תמיד הייתי מוקסם מגוף האדם", מציין האומן, ומוסיף כי בדרך כלל זהות המצולמות אינה ידועה. "העניין הוא להשאיר מקום לדמיון. אם אתה לא יכול לזהות אדם ספציפי, אז זה יכול להיות כל אחד - מה שמשאיר הרבה יותר מקום לצופה להקרין את הרגשות והחוויות שלו לתוך היצירה".
שפרליך פרץ לתודעת הציבור ב-2017, כשמדונה פרסמה בעמוד האינסטגרם שלה תמונה שצילם ובה מופיעה מפשעתה של אישה מגולחת בצורת הלוגו של נייק, אך שכחה לציין שהיא לא הדוגמנית בתמונה. "כולם חשבו שאני צילמתי את המפשעה של מדונה, והשם שלי התחיל להופיע באינטרנט בפעם הראשונה", הוא אומר. "זה הרגיש סוריאליסטי".
View this post on Instagram
View this post on Instagram
"מכיוון שצנזורה באינסטגרם היא נושא גדול, אני מתייחס גם לזה על ידי צילום גופן של נשים", הוא אמר בריאיון למגזין הייפארט. "אני למשל גבר שיכול איכשהו לעשות מה שאני רוצה, אבל המאפרת שלי, שהיא אישה, לא יכולה, רק בגלל שהיא אישה. נושא נוסף שעבדתי עליו הוא 'בנים לא בוכים' שמתאר גבריות רעילה. בסופו של דבר, הנשים הן אלו שנושאות בנטל ומוצאות את עצמן עם גבר-תינוק מגודל, כי הגברים שבחייהן מעולם לא למדו לדבר על הרגשות שלהם".
כשנשאל אם אינו עובר את הגבול הדק של החפצת גוף האישה בעבודותיו, ענה ספרליך: "אם נושא התמונה הוא הגוף כמושא של תשוקה, וזה כל הסיפור שהתמונה מספרת - זו החפצה. אבל גוף נשי אינו מיני מטבעו, עירום אינו מיני מטבעו". בדבר אחריותו כגבר המצלם תמונות אינטימיות של נשים, ציין כי "הכל עניין של כבוד. בעבודות שלי אני מנסה ליצור תחושת אינטימיות שבה הגוף אינו מוגדר כאובייקט, אלא מקבל פרשנות חדשה כמרחב של שבו יכולים לקרות הדברים הסוריאליסטיים ביותר”.
View this post on Instagram
View this post on Instagram