כשאתם שומעים את הביטוי "פיגוע התאבדות" בטח עוברות לכם בראש תמונות מאחד הפיגועים הגדולים שהתרחשו בישראל במהלך האינתיפאדה השנייה, וסביר שאתם מדמיינים גבר במעיל שחור המסתיר תחתיו מטען חבלה רצחני. האם הקדשתם פעם מחשבה לכך שאת חלק מפיגועי ההתאבדות ביצעה בכלל מחבלת, אישה?
"זה יכול להפתיע, אבל מי שביצע את הפיגוע המחריד במסעדת מקסים בחיפה הייתה בכלל בחורה צעירה מג'נין בשם הנאדי ג'רדאת", מספר יוסי אמרוסי, כיום מרצה וסופר, בכיר לשעבר בשב"כ שחוקר את נושא המחבלות המתאבדות וירצה בנושא במסגרת אירועי חודש האישה של עיריית הרצליה, "לאחר שאחיה וארוסה נהרגו בהתנגשות מול צה"ל היא החליטה לנקום את מותם ופנתה מיוזמתה לג'יהאד האיסלמי, שאישר לה לבצע את הפיגוע".
ב-4 לאוקטובר בשנת 2003 נסעה ג'רדאת במונית למסעדת מקסים. כשזיהתה שהמסעדה מלאה באנשים היא נכנסה, הזמינה ארוחת צהריים, ישבה בשקט ובסיום הארוחה הפעילה את המטען ורצחה עשרות אנשים, בהם ילדים. "ברגע שמדברים על טרור, זה מתחבר לנו באופן טבעי בראש לגברים, אבל מתברר שיש לא מעט נשים שעוסקות בטרור ויש להן מאפיינים ומניעים שלפעמים שונים מאלו של הגברים", מסביר אמרוסי.
כולנו מכירים את ההבטחה שנותנים לשהידים לפיה הם יקבלו 72 בתולות בגן עדן, אבל מה מובטח לשהידות הנשים? "לבנות יש 'צ'ופרים' אחרים. מבטיחים להן שכל שהידה תקבל מעין מדרגה גבוהה בגן עדן שתהיה קרובה לאלוהים. בנוסף, השהידה תהיה מליצת יושר ותוכל להכניס לגן עדן עד חמישים איש מבני משפחתה", מסביר אמרוסי ומספר על הבטחה נוספת ששמע עליה, אך היא, לדבריו, מוטלת בספק, "ישנה אגדה לפיה אם שהידה תקיים יחסי מין בגן עדן הבתולים שלה יחזרו למחרת היום", הוא אומר, ומוסיף שמשפחתה של השהידה זוכה לכבוד רב ברחוב הפלסטיני מכיוון שרואים בה כמי שעשתה מעשה נאצל של כבוד.
"השהידה תהיה מליצת יושר ותוכל להכניס לגן עדן עד חמישים איש מבני משפחתה, וישנה גם אגדה לפיה אם שהידה תקיים יחסי מין בגן עדן הבתולים שלה יחזרו למחרת היום"
במדינות אחרות בעולם פיגועי התאבדות של נשים קושרו בעבר אפילו לפמיניזם. בצ'צ'ניה, למשל, התפרסמו האלמנות השחורות, נשים שנלחמו נגד הרוסים בשנות ה-2000. "עקב השתתפות של נשים במלחמה בכלל ובפיגועי ההתאבדות בפרט המעמד שלהן בחברה הצ'צ'נית עלה", מסביר אמרוסי, "היחס לנשים שם נעשה טוב יותר והן זכו ליותר כבוד". אמרוסי מספר על אחד המקרים המפורסמים, בו השתלטו מחבלים צ'צנים על תיאטרון במוסקבה שהכיל 800 צופים. "מתוך 41 מחבלים היו 19 נשים שנשאו על עצמן מטעני חבלה", הוא מספר.
לצד זאת, לפי אמרוסי, ישנם מקרים בהן נשים לא מבצעות פיגועי התאבדות מתוך בחירה. "ארגון בוקו חראם באפריקה חטף 260 נערות מבית ספר על מנת שיבצעו פיגועי התאבדות. בין השנים 2014 ל-2016 מאות נשים הפכו בעל כורחן לפצצה מתקתקת. הן לא האמינו במטרה או באידיאולוגיה, אמרו להן שאם הן לא יבצעו את הפיגוע ירצחו אותן באכזריות". גם בישראל, מחדד אמרוסי, לא כל פיגוע נעשה ביוזמת המחבלת. דוגמא לכך הוא הפיגוע במחסום ארז שהתרחש ב-2004. "פלסטינית מעזה שהייתה כל חייה 'ילדה טובה', ניהלה רומן עם גבר בזמן שהייתה נשואה. משפחתה הכריחה אותה לבצע פיגוע התאבדות כדי להחזיר את כבוד המשפחה. הברירה שלה הייתה שיהרגו אותה. היא רצחה ארבעה חיילים".
הפלסטינית המתאבדת הראשונה היא ופאא אידריס, שבינואר 2002 ביצעה פיגוע התאבדות ברחוב יפו בירושלים. "הפיגוע הפתיע אותנו", מספר אמרוסי. על אף שאידריס "זכתה" לשער בעיתון טיים, בהלוויה שלה נכחו אלפי אנשים וכיכרות ורחובות נקראה על שמה, אמרוסי מספר שבמקביל עורר הפיגוע ויכוח לא קטן בחברה הפלסטינית. "הבכירים בחמאס, כולל השייח יאסין, היו נגד פיגועי התאבדות של נשים ובזמנו טענו שיש מספיק גברים שיבצעו זאת ואין צורך שנשים יצטרפו", הוא מסביר, "הם טענו שאם אישה מבצעת פיגוע התאבדות הגוף שלה עלול להיחשף וזה יהיה לא צנוע. עם זאת, לאורך השנים המצב השתנה ונשים ביצעו פיגועים רבים בשם החמאס".
מספר חודשים לאחר הפיגוע שביצעה אידריס אירע פיגוע נוסף בסופרמרקט בירושלים על ידי מחבלת מתאבדת בת 17 בשם איאת אל-אח'רס, ובו נרצחה באופן מצמרר נערה ישראלית בגילה, רחל לוי ז"ל. "כנראה שהפיגוע נעשה כחיקוי. היא ראתה את אידריס מבצעת פיגוע שמבחינת הפלסטינים היה מוצלח, ורצתה לעשות זאת גם", מספר אמרוסי. היו גם מקרים בהם נשים יזמו וניהלו את הפיגוע מרחוק, כפי שקרה בפיגוע במסעדת סבארו ב-2001. "אחלאם תמימי הביאה את המחבל המתאבד אל המסעדה. היא יזמה את הפיגוע, איתרה את המקום, הביאה את המחבל וניהלה את הפיגוע", הוא מתאר.
מהן מאפייניה של המחבלת המתאבדת? לפי אמרוסי הן חולקות מספר מאפיינים דומים: "99 אחוז מהטרוריסטים הם גברים ואחוז הנשים קטן, אבל אפשר לומר שרובן רווקות וצעירות. באינתיפאדת הסכינים ב-2016 היו מחבלות שביצעו דקירות אפילו בגילאי 15 ועד 18. בדרך כלל רווקות מבצעות פיגועים ממניעים אישיים כי אין להן מה להפסיד חוץ מאת חייהן. בעיניהן הכבוד חשוב יותר מהחיים". אמרוסי מספר על המניעים השונים שהובילו אותן למעשים אלו. "היו מחבלות שיצאו לפיגוע בגלל סיבות הזויות כמו כשלון במבחן או ריב עם האבא. כמובן שהיו גם מניעים כלכליים משמעותיים שנכונים גם לגברים, מכיוון שהרשות הפלסטינית משלמת כסף לכל מי שמבצע פיגוע. ככל שהפיגוע משמעותי וקשה יותר, הם משלמים יותר כסף".
ומה הארגונים מרוויחים מזה? "ברגע שאישה מבצעת פיגוע התאבדות יש כיסוי תקשורתי רחב ויותר עניין. זה מה שמחבלים מחפשים בסוף – שהפיגוע יתפרסם כמה שיותר", אמרוסי מדגיש, "בנוסף, כשאישה מבצעת פיגוע זה מעלה את רמת המאבק. אם פעם רק הגברים יצאו למלחמה, עכשיו כשהנשים מצטרפות יש להם יותר כוח". "יתרון" נוסף שהיה למחבלות, על פי אמרוסי, הוא כי פעם היו חושדים בנשים פחות, אישה יכלה להסתובב בחופשיות כי החיפוש עליה מאתגר יותר. יתרה מזאת, פיגוע התאבדות של אישה מביע חדשנות ויצירתיות מבחינת ארגוני הטרור. "הגיע הזמן לדבר על הכח הנשי, גם כשהוא רע ואפל", הוא מסכם.
הרצאתו המקוונת של יוסי אמרוסי תתקיים ביום חמישי השבוע, ה-11 במרץ 2021, במסגרת אירועי חודש האישה של עיריית הרצליה