בעקבות בחירת של טראמפ לנשיאות, ועל רקע הפרשות האחרונות על הטרדה מינית (ארי שביט, הפרסומים נגד ציון קינן) דומה שסף הרגישות המילולית שלנו ירד מעט. החרדה ממצב שבו הטרדות מיניות או הערות מיניות יחזרו לתחום האפור - במקום להפוך לטאבו מוחלט, מכניסה אותנו למגננה, וכל ביטוי תקשורתי נבחן בקפידה: האם הוא פוגעני ושובניסטי או קליל והומוריסטי. הבוקר על שולחן הניתוחים: אמירתו של גבי גזית לקומיקאית מיטל שפירו.
אתמול (א') שדרן הרדיו העלה לשידור את שפירו לפינת בכורה בתכניתו ברדיו 103 FM. "בזמן האחרון התחלתי להרגיש שאנחנו מתבגרים קצת, והרגשתי צורך דחוף להזרקת דם חדש וצעיר", אמר גזית. "אז אני הולך להציג לכם עכשיו בחורה צעירה מאוד, שהיא גם משוררת וגם סטנדאפיסטית וחכמה ומצחיקה". לפני שנפרד ממנה, סיכם גזית ואמר, "אני מתייחס לשיחה הזאת כאל ביתוק הבתולין".
שפירו הגיבה ב"שמע ישראל". גזית מצדו ענה: "ה' אלוהינו", ועל כך ענתה שפירו: "אתה לא יודע באיזה מדינה אתה חי. איך אתה מדבר". גזית בתגובה הסביר ש" ביתוק בתולין וזו שפה הרבה יותר עדינה מאשר טראמפ ומאשר כל מיני אנשים אחרים. זה דבר שקורה בכל לילה בישראל לפחות כמה פעמים". סביר להניח שלא היינו שומעים על השיחה אלמלא צחי דבוש, כתב ידיעות אחרונות, פרסם הבוקר ידיעה אודותיה. את הכתבה פתח במילים: "אמירה סקסיסטית לגבי גזית (...) השדרן הוותיק התבטא בצורה מביכה". אלא שגזית לא רואה את הדברים כך.
"יש שני ביטויים שמשתמשים בהם במקומותינו כדי לאחל בהצלחה. האחד זה 'ברייק א לג' (שבור רגל), והשני זו המטאפורה של ביתוק בתולין", אומר גזית ל-mako נשים. "לא מדובר במונח מיני, השתמשתי בו כמטאפורה לאירוע שיש בו אלמנטים ראשוניים ומרגשים, והייתי משתמש בו עם כל אחד שהיה מגיע לעשות פינה ראשונה, גבר או אישה. אלוהים עדי שאמרתי בעבר דברים גרועים מאלה - שאני מצטער עליהם - אבל על זה לא אתנצל. מבחינת תקינות פוליטית אין משפט תקין יותר מהמשפט הזה. אני מאושר שמיטל הסכימה לעשות פינה בתכנית שלי, אני חושב שהיא אישה ענקית, אינטלגנטית ומצחיקה וכבוד הוא לי שהיא משתפת בתכנית".
גם שפירו לא התרגשה. "קודם כל, לא דובר על הבתולין שלי אלא בשימוש כללי במונח. שנית, זאת שיחה בין שני אנשים שמכירים אחד את השני וזו שיחה שהכותרת בה היא קומית. אני עושה סטנדאפ, אפשר ללכת לראות מה אני אומרת כדי לבדוק את העולם אליו קוטלג הדימוי שנזרק בשיחה. למעשה מה שהיה מטריד באמת זו השיחה עם הכתב הצעיר של ידיעות, שהציק לי בטלפון וציטט אותי לא כמו שצריך. מה שאמרתי לו לכתוב זה ״בתגובה מיטל שפירו פיהקה״.
מ"חדשה" ל"משומשת"
אז גזית לא התכוון להטריד, ושפירו לא הוטרדה (וטוב שכך) - אבל אי אפשר לרוקן את המונח "ביתוק בתולין" מהמשמעות המינית. האמת היא שגם גזית לא לגמרי ניתק את המין מהביתוק, שהרי הוא הסביר יפה מאוד שזה דבר שקורה בכל לילה בישראל. העניין הוא שהרגשות של שניהם לא בכלל לא רלוונטיים. זו לא שיחה בין חברים - זו שיחה במדיום תקשורתי, שבין היתר מסמן לאנשים את גבולות האסור והמותר של השיח.
גם אני לא נעלבת או מתחילה לבכות כשמישהו מכנה אותי ביצ' או זונה או זורק לעברי הערה מינית. סביר מאוד להניח שלו הייתי שפירו - גם אני לא הייתי נפגעת מ"ביתוק בתולין", אבל כללי הפוליטיקלי קורקט לא נקבעים כדי להגן עלינו - הנשים גסות הרוח, אלא כדי לאפשר לכל הנשים, עם כל סוג האופי והרגישות, להרגיש בנוח בכל מקום אליו הן פונות.
האמירה של גזית לא הרעידה את האדמה, אבל היא צורמת. היא צורמת בגלל המשתתפים: גבר מבוגר - מול אישה צעירה; בעל ניסיון וסמכות - מול מישהי שהיא יחסית בתחילת הדרך, ובמידה מסויימת צריכה להיות נחמדה ולשחק לפי הכללים כדי להצליח. היא גם צורמת גם כי זה מונח שמרני, מיושן שהופך אישה מ"חדשה", ל"משומשת". ובכלל, עצם העובדה שמשתמשים במונח "ביתוק בתולין" כדי לתאר התחלה חדשה, מעידה עד כמה המיניות הנשית עדיין נתפסת כמשהו שיש לשלוט בו. מקווה שבפינה הבאה שלה, שפירו תזיין את גזית. לא במובן המיני.