אופנה על הרד קרפט היא כבר מזמן ה-דבר הכי מדובר בטקסים, וכשבאוסקר עסקינן, הרי שהיא מעפילה על כל הפרסים שבדרך. השחקניות מקיאות במשך שבוע, מקבלות שלל הצעות ממגוון מעצבים, עד שהן בוחרות את השמלה שתוביל אותן כל הדרך אל מדורי הרכילות. אף אחת לא רוצה להיכנס לרשימת המתלבשות הרעות וכל אחת, גם הנונשלנטית מכולן, מייחלת להיות זאת שישבחו ויהללו את מלבושה. אנחנו כאן לעשות בדיוק את זה. רגע לפני אוסקר 2010, פשפשנו בזכרון ויצאנו במסע אחר שמלות האוסקר הבלתי נשכחות שהפילו לנו את הלסתות וגרמו לנו לרצות להתחתן, רק בזכותן.
שמלת השחור לבן: ג'וליה רוברטס, 2001
מלבד החיוך הבלתי נשכח של הגברת, הייתה גם שמלה אחת בתמונה שנדמה כי היא ללא ספק זוכה בתואר "המראה הזכור ביותר". קשה לנו לומר בדיוק למה, אבל עם עובדות לא מתווכחים. השמלה מבית היוצר של ולנטינו הציגה, די לראשונה, את קונספט הווינטג' קוטור - שמלה עתיקה של מעצב על, במראה סופר קלאסי ואלגנטי. המחשוף שקוף מעט, קו הצווארון בצורת וי (שסימל בצורה סימבולית את הניצחון באותו הערב) והשחור לבן תמיד נראה נכון. אלא אם כן, את מלצרית באולמי בון טון, ואז את נראית, ובכן, מלצרית. המראה הקלאסי כבש אותנו, החיוך המיס אותנו, השיער? בעיקר עשה לנו חשק לעשות איתו משהו אחר. אבל בטוטאל לוק: אין מראה שיותר נחרת בזכרוננו מזה.
שמלת האלילה: נטלי פורטמן, 2005
נערת הטום בוי הפתיעה את כולנו במראה של אלילה יוונייה. מרהיבה ביופיה, סקסית במידה ומעניינת במיוחד. השמלה, בעיצובו של בית האופנה החביב עליה לנווין, נחלה הצלחה גדולה על השטיח האדום באוסקר של אותה שנה. הגדולה של השמלה נובעת מכך שהיא מציעה מחשוף נדיב בהחלט ובד שקוף למחצה ועדיין פורטמן נראתה בה כמו גברת נאווה, מצוחצחת ונוצצת.
שמלת הבלרינה: גווינת פלטרו, 1999
גווינית פלטרו ספגה לא מעט ביקורות על השמלה הוורודה של ראלף לורן. יש שאמרו שהיא נראתה כמו בובת ברבי קשורה בסרט מסאטן, ויש אותנו, שאומרות שהיא נראתה כמו בת השכן הנקייה והמצוחצחת שכולנו היינו רוצות שתעשה בייביסיטר לילד. שמלת הבלרינה הוורדרדה הראתה שלבחורה אמנם אין פרונט, אבל יש לה יופי של טליה וכן, היא ללא ספק ברבי אמריקאית אהובה. זה כלומר עד שהיא החליטה להינשא לבריטי, לעבור ללונדון ולדבר על כך שהבריטים הרבה יותר אינטליגנטים מהאמריקאים.
שמלת מיליון הדולר: הילארי סוונק, 2005
זו הייתה השנה של סוונק, בכל המובנים. נתחיל מהשטחי ביותר – הבחורה זכתה באוסקר באותה שנה על "מיליון דולר בייבי", חמש שנים בדיוק אחרי האוסקר הראשון שלה עבור "בנים אינם בוכים". נמשיך למה שבאמת חשוב: במסגרת תפקידה כמתאגרפת חסרת תקנה, סוונק הגיעה מוכנה ובשלה לטקס לבישת השמלה: מחוטבת, הדוקה ובעלת מסת שריר שכולנו יכולות רק לחלום עליה. לזה תוסיפו שמלה שהטיבה עם קימוריה והחמיאה לגופה נטול השומן. מקדימה: חסוד, סגור וכמעט חונק. מאחור, גב חושפני ומעורר קנאה. השמלה, בעיצובו של גי לה רוש עוררה באזז עצבני ובצדק. הצבע מוצלח, הגזרה מפתיעה והנכסים של הבחורה – ללא תחרות.
שמלת בתולת הים: אן האתאווי, 2009
"היא מזכירה לי את כל השחקניות ההוליוודיות הגדולות של פעם", אמר ג'ורג'יו ארמני רגע לפני שמיהר לעצב לשחקנית שמלה שנראית כמו פנינה אחת זוהרת וגדולה. שמלת הסטרפלס הצמודה שעושה רק טוב לפיגורה הדקיקה של השחקנית, שילבה אבני סברובסקי וקריסטלים. גוון השמפניה נועד להשתלב היטב עם גוון עורה ויחד עם החיוך הצחור, האתאווי נראתה עוצרת נשימה.
שמלת השמש: קייט בלנשט, 2005
עור חיוור, שיער בלונדיני ושמלה צהובה. לא בדיוק שילוב מוצלח, הא? זאת הסיבה שאנחנו כל כך מעריכות את הניסיון וההצלחה הכבירה של השחקנית על השטיח של האוסקר ב-2005. הגזרה הא-סימטרית החמיאה לנכסיה, אך בכנות – לא היוותה חידוש של ממש. עם זאת, התעוזה של המעצב ולנטינו להביא צהוב חיוור לרד קרפט, ועוד לבחורה בעלת טון עור בהיר למדי, היא זו שככל הנראה הפכה את המראה לבלתי נשכח.
שמלת השובל: פנלופה קרוז, 2009
פנלופה קרוז החליטה ללבוש שמלה גדולה ממנה. שמלת הווינטג' המרהיבה מבית המעצב פייר בלמיין הייתה בת 60 בטקס האוסקר. סטרפלס בצורת לב, צמוד במותן, בד עשיר, בגוון לבן-חמאה שבזוויות ובתאורה מסויימת נראה פודרה מעורר תיאבון – כל אלה נחלו הצלחה גדולה על גופה וטון עורה של קרוז. בסוף הערב, מלבד טייטל השמלה המוצלחת ביותר על השטיח באותה שנה, היא גם חזרה עם פסלון בידה ובכך הרגה ברכות שתי ציפורים משמעותיות ביותר.
שמלת הכנרית: מישל וויליאמס, 2006
בדומה לבלנשט, גם וויליאמס העזה עם צהוב. רק שבעוד הראשונה הלכה על קרני השמש, זו בחרה בצהוב של ציפור שיר. מדובר בסיכון גדול ולא כולם מסכימים עם הצלחתו, אבל אין ספק שכולם יזכרו את וויליאמס על השטיח באותה שנה. השמלה, בעיצובה של ורה וונג, הייתה מעל הכל מקורית ומיוחדת. הגב חשוף, ההידוק המיוחד במותן, הנפילה של הבד, וכן – הצבע שהפך את הכל לאמיץ במיוחד. וויליאמס של אותה שנה סובבה הרבה ראשים, במיוחד את זה של הית' לדג'ר.
שמלת ה"לא התאמצתי והצלחתי": שרליז ת'רון, 2005
ת'רון היפהפיה והסקסית להפליא יכולה ללבוש וילון והוא ייראה לנו כמו הדבר הכי יפה שעוצב אי פעם. אך ב-2005, בשמלה נוצצת של גוצ'י, היא נראתה נטולת רבב. גוף דקיק אך מחוטב, שיזוף שקייט בלנשט יכולה להשיג רק בהתזה, בלונד טבעי ושמלה ארוכה ונופלת הפכו את המראה לאחד האהובים עלינו. השמלה שקצת מזכירה לנו את שנות ה-40, הבליטה את החזה היפה של השחקנית, והדגישה את הגב המסוקס. ועם כל זה, נראה שת'רון מרגישה בו כל כך בנוח, מסוג הדברים שהיא פשוט מצאה בארון והחליקו על גופה בקלות מרגיזה.
שמלת הסאטן הלבנה: אנג'לינה ג'ולי, 2004
אנג'לינה ג'ולי אוהבת את הבדים שלה נופלים, רכים, צפים על פני השטח. היא אוהבת נקי, חלק, טהור, חלבי. היא מבינה שעם שפתיים וצדודית כמו שלה, היא באמת, אבל באמת, לא צריכה להוציא לנו את העיניים עם בגד ראוותני. ב-2004, לבשה ג'ולי שמלה של מארק באוור, שנראתה כמו אוריגמי מסאטן. החזה עומד וחשוף ברמיזה לא מאוד מעודנת, הגב פתוח לכל והבד עשה לנו חשק להעביר ליטוף אינטנסיבי על הלחי. לא בטוח כמה אנחנו אוהבות, אבל מה שבטוח – אנחנו זוכרות.