חשבת שאופנת הרחוב הישראלית צוברת תאוצה? טוקיו לא רואה אותנו ממטר. כבר שנים שציידי טרנדים מכל קצוות תבל עוקבים בשקיקה אחר צמיחתה של אופנת הרחוב היפנית, אשר מנהיגיה ומוביליה בקושי סוגרים סוויט סיקסטין. כדי לפרוץ את חממת החינוך השמרני וקודי הלבוש המסורתיים, הפכו צעירי יפן את הרחוב לבמת המסרים הפרטית שלהם: הם מתלבשים בסגנון נועז, צבעוני ולעיתים קרובות תיאטרלי עד גיחוך. לא שמישהו מעז לגחך – סצנת השוליים הזאת הפכה מתחת לאף המערבי שלנו לאחת המגמות החזקות ביותר על מסלולי התצוגה, בחנויות אופנה, ולפי כל התחזיות, עכשיו היא בדרך להשתלט כליל על המלתחה שלך.
מי שהטיב לזהות את הפוטנציאל של אופנת הרחוב היפנית רגע לפני שכולם התחילו לחקות אותה, היה הצלם והאנתרופולוג שוויצ'י אאוקי. מאז שנות ה-90 הוא מתעד במצלמתו צעירים יפנים מקוריים ומגניבים במיוחד, שבזכותם נולד המגזין FRUiTS, ומאוחר יותר שני ספרים הנושאים את אותו השם (ועכשיו את יודעת מה לבקש ליומולדת).
עיון בעבודותיו של אאוקי מלמד שבתוך מה שנראה כמו פסיפס של אינדיבידואליסטים, יש למעשה תתי קבוצות ברורות: נערות המתלבשות בסגנון בובתי מובהק – סרטים בשיער, גרביוני ברך, שמלות מלמלה וכל מה שוורוד ונושא את המותג "הלו קיטי" – משתייכות לזרם ה- "kawai" (קוואי), שפירושו חמוד ביפנית. מי שנותנת למראה הבובתי טוויסט סקסי ובוגר יותר מכונה "לוליטת kawai". יש גם את הלוליטה הגותית, שנראית כמו מיקס בין משרתת צרפתייה לפנקיסטית חובבת ערפדים (זה נראה הרבה יותר טוב ממה שזה נשמע). את השופינג כולן עושות בשכונת הרג'וקו (Harajuku) שבטוקיו, הידועה כמלכת אופנת הרחוב העולמית. לצד בוטיקי לוליטות גותיות, תוכלי למצוא שם המון חנויות היפ הופ, פאנק, בגדי ויניל ומה לא. מה יותר מחורפן – יותר טוב.
הרחוב הכי מגניב בעיר
ולמה אנחנו מספרות לך את כל זה? טוב, קודם כל כדי להרחיב את מאגר פנטזיות השופינג שלך, אבל בעיקר משום שממש בימים אלה נוחתים אצלנו תיקים מהקולקציה החדשה של גוון סטפני – שדוחפת את אופנת הרחוב היפנית למיינסטרים האמריקאי מזה זמן מה. וזאת בהחלט הזדמנות מצוינת לטעום מאופנת הרג'וקו גם בלי לבקר ביפן.
מיס סטפני, סולנית נו דאוט לשעבר ותמנון אופנתי רב זרועות בהווה, התחילה את הרומן שלה עם הרחוב היפני כשביקרה בטוקיו לראשונה ב-1996. מאז נראה שהיא הפכה מכוכבת רוק נשכחת למיסיונרית של שיק ומגניבות, שסוחבת לכל מקום את נערות ההרוג'וקו הפרטיות שלה – לאב, אנג'ל, מיוזיק ובייבי. בהשראתן היא השיקה את ב-2003 הליין הראשון שלה, L.A.M.B, שמתמחה בסגנון אורבני מתוחכם עם נגיעות של היפ הופ. בעקבות ההצלחה המסחררת שלו החליטה גוון לקחת את קריירת העיצוב שלה צעד נוסף קדימה ולהשיק את המותג החמדמד והחצוף יותר, ""Harajuku Lovers ב-2005. בקולקציה ניתן לראות השפעה חזקה של זרם ה- kawai הילדותי, והיא כוללת ארנקים, תיקים, טישירטס, בשמים, שעונים ואף לנז'רי (לטעמנו, החלק השווה ביותר בליין).
באיחור אופנתי של שלוש שנים מגיע אלינו בימים אלה החלק הארי של הקולקציה, כלומר תיקי הקנבס והניילון המתקתקים-עד-כאב-שיניים (המחיר קצת פחות מתוק ונע בין 179 ל-699 שקל). כיאה לליין אורבני מגניב, יימכרו הפריטים בלוקיישן אורבני ומגניב לא פחות: גלריה אורבניקס בשינקין. בינתיים הביאו רק תיקים וארנקים, מי ייתן ונחזה גם בפריטים נוספים מהקולקציה. אבל נשאלת השאלה - האם גם קהל מבוגר יותר, ולא רק טינאייג'ריות עם יומני פוקה יתלהבו מהסחורה? נצטרך לחכות ולראות. בינתיים קבלו הצצה לקולקציית ההלבשה התחתונה המקסימה שנמצאת באתר הרשמי של Harajuku Lovers. הכי קוואי.