כבר שמענו לא פעם על מחאות נגד רזון ועל פרויקטים להעצמת נשים הלובשות מידות גדולות - והנה רוח ההתקוממות מגיעה סוף-סוף גם לארץ. שני פרוייקטים חדשים מפנים את אור הזרקורים אל "הנשים האמיתיות", מתוך טענה שהן לא צריכות להתחבא מאחורי שקים רחבים ולתת לסקיניות את הבמה, אלא יכולות לככב גם הן בקידמתה ואפילו לגנוב את ההצגה.
"גם צעירות מלאות רוצות להיראות סקסיות"
נשים במידה 42 ומעלה מכירות את התופעה הזו - אין בגדים שיתאימו לנתונים הפיזיים שלהן. מרבית רשתות האופנה המובילות עושות חיים קשים עבור מי שרוצה להתלבש יפה ואופנתי, והמבחר מצטמצם למדי ברגע שהמידות מתחילות לטפס. זה היה הטריגר שהניע את סיון שוב-עמי לפתוח את תערוכתה "42 ומעלה", המוצגת בימים אלו בדיזנגוף סנטר. "אני מכירה את הבעיה הזו מקרוב, והאכזבה שלי מהשיטוט האינסופי והחיפוש אחר בגדים שיהלמו את הפיגורה שלי גרמו לי לעשות מעשה", אומרת סיון, סטודנטית לצילום במכללת הדסה בירושלים שהחליטה להשתמש ביכולותיה ולצלם נשים צעירות ומלאות, שאינן דוגמניות, במיטבן - באותו אופן בו מצולמות דוגמניות במידה 0. "אני מביאה את קולן של נשים צעירות שמתקשות למצוא בגדים טרנדיים, רק משום שהן לא לובשות מידות קטנות", היא אומרת.
"כבחורה גדולה ומלאה יש לי קושי למצוא בגדים במידה שלי. רוב בתי האופנה בארץ מייצרים בגדים במידות קטנות. רוב הבגדים לא מתאימים לי, והגיזרה לא מחמיאה כלל", מספרת גם מעיין גולקו, סטייליסטית התערוכה ודוגמנית בה. "התפיסה של האופנה למידות גדולות צריכה להשתנות. כיום ישנה חנות ישראלית אחת למידות גדולות, וקהל היעד העיקרי שלה הוא נשים מבוגרות. חשוב להגדיל את המודעות לאופנה לבנות צעירות ומלאות שגם רוצות להיות סקסיות ומעודכנות. הצילומים לתערוכה גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה להיות דוגמנית, ולהראות את היופי והשלמות שבי. הרגשתי חלק מפריצת דרך: בחורה צעירה ומלאה שניתנה לה האפשרות להיות מעורבת באופנה".
"את לא חייבת להתלבש כמו סבתא"
הפקת האופנה המשותפת של חנויות הבגדים התל-אביביות "לאקי נאמבר 2" ו"מיטל סופר" היא מעין המשך לתערוכה של סיון. לא מדובר בהפקת אופנה בה סקיניות מתרוצצות בביגוד מינימלי, אלא פרויקט המציג נשים מלאות בבגדים מחנויות של נשים 'רגילות'.
"הרעיון נולד מצורך אמיתי של חברות מלאות שלי, שלא מצאו את עצמן בחנויות למידות רגילות ותמיד הרגישו זרות בחנויות האלה. שמתי לב שההתיחסות היחידה לבנות במשקל הזה היא בחנויות למידות גדולות, שם הדגמים יותר מבוגרים ופחות שיקיים", מסבירה נטעלי זוהר, מפיקת וסטייליסטית הפרוייקט.
"החלטנו לצלם בנות מלאות שלא חיות על אספרסו וסיגריות, אלא בנות שופעות שיכולות להראות מעולה ומדליק. הן לא חייבות להתלבש כמו סבתות, וגם בחנויות ששייכות ל'כולן' הן יכולות למצוא בגדים שיתאימו להן".