יש בגדים שברור לנו שהם התנחלו אצלנו בארון לתקופה חולפת: הטוניקה המזעזעת תעלם אחרי הדיאטה, המשבצות יתנדפו אחרי סתיו-חורף 08' ועל הקורדרוי בכלל אין מה לדבר, אבל יש פריט שהוכיח שהוא לא עומד ללכת לשום מקום – הג'ינס, מכנסי הג'ינס אם לדייק. אולי זה בגלל שלא מפסיקים ליחצן לנו אותו, אולי זה בגלל שהוא באמת הולך עם כל דבר – כך או כך נראה שמדובר בפריט אלמותי שלעולם לא יצא מהאופנה, המכנס הלביש וחוצה המעמדות שמשותף לפועל הבניין ולאיש הצווארון הלבן. את יכולה ללבוש ג'ינס למסיבה הכי חמה בתל אביב ולמכולת כאחד (אבל בשום פנים ואופן לא לכנסת), ואף אחד לא ירים גבה.
אבל איפה מתחיל ההבדל בין הפועל אלייך? כמו כל דבר טוב בחיים: במחיר. מתברר שגם הג'ינס הישן והמוכר לא תמיד מיועד לכל כיס. אז מה מבדיל בין ג'ינס ב-100 שקל מהשוק, לג'ינס ב-300 שקל מ"קסטרו", לאחד ב-1,000 שקל ומעלה מעלה של מותג הפרימיום התורן? ומי צריכה בכלל להוציא אלף שקל על מכנסיים? שאלנו, והחלטנו לקבל תשובה.
ג'ינס איכותי תמיד יחזור לגזרת המוצא
"המבחן האמתי של הג'ינס הוא מבחן הזמן," אומר לנו הסטייליסט גל אפל. "השאלה שאת צריכה לשאול את עצמך היא מה יקרה לג'ינס בעוד חודשיים שלושה. מה יקרה לו אחרי כמה כביסות. בשורה התחתונה, אופן ההכנה של ג'ינסים יקרים יותר עושה אותם לעמידים יותר". ובאמת, למי מאתנו לא קרה שאחרי יום מספק של ששון ושמחה בתוך הג'ינס החדש והאהוב שלנו, ואחרי כביסה או שתיים, גילינו שהוא הפך לשק דנים דהוי שעושה לנו שלושה ישבנים? "יש גם יציאות בזול", אפל מרגיע, "ולא רק מה שיקר הוא טוב. לזארה יש יופי של יציאות, אבל בגדול – יקר זה טוב". התשובה נשמעת נכונה, אבל לא מניחה את דעתי, ואני מרגישה מחויבות להמשיך ולשאול גורואים בעולם הסטיילינג על החיה המוזרה הזו שנקראת "ג'ינס פרימיום".
את דורין אטיאס אני פוגשת ב-Revero & Friends, החנות שלה ברחוב הירקון שנקראת על שם מותג הבית Revero, שהוא מותג הפרימיום הישראלי היחיד שתקראי עליו בכתבה הזו (כבוד!). עוד לפני שהיא מספיקה לשתות כוס מים אני מציגה לה את השאלה הגורלית: ג'ינס יקר – כן, לא ולמה?
"המחיר של הג'ינס מושפע מכמה גורמים," מסבירה דורין. "דבר ראשון איכות הדנים (הבד שממנו עשוי הג'ינס – מ.ז.) ואיכות השטיפה. דנים שהגיע מאיטליה או מיפן ועובד במתפרות בארצות האלה, למשל, יהיה הרבה פעמים איכותי יותר ולכן יותר יקר מדנים ממקומות אחרים, שבהם דוחפים גם המון לייקרה לבד. מבחינת השטיפה, בג'ינסים זולים אפשר לפעמים לראות כתם אקונומיקה ענק באזור הירך, אבל בג'ינסים איכותיים יותר השטיפה תהיה פייד אאוט לאורך הרגל. ג'ינס נוטה להתרחב בחצי מידה עד מידה, אבל ג'ינס איכותי תמיד יחזור לגזרת המוצא, והוא ג'ינס שילווה אותך שנים."
אבל מי צריכה בכלל בגד שילווה אותה שנים, כשהאופנה משתנה מעונה לעונה, ואת כבר מתפדחת ללכת עם הסקיני המת שלך מלפני חצי שנה? גם כאן אטיאס לא מתבלבלת. "טרנדים כמו The Skinny is Dead לא תופסים בג'ינסים איכותיים – אחרי אמירה כזו על הסקיני, הגזרה הזו באמת תעלם בדוכני הג'ינסים הזולים, שמתאימים את עצמם לטרנדים, אבל האמת היא שמי שמחמיא לה סקיני צריכה ללכת עם סקיני. קרבנוּת אופנה לא רלוונטית לג'ינס."
יושב עליך מליון דולר
אז סיכמנו שג'ינס משובח לא ייהרס לך עם הזמן כל כך בקלות, אבל תכלס, האם הוא יכול לעזור לך להראות מה שצריך, להסתיר מה שאפשר ולהפוך אותך לשאפת-על? מתברר שכן. "הדבר השני שאנחנו קונים בג'ינס יקר הוא המותג," דורין ממשיכה לחשוף את מסתרי התעלומה, "את קונה גם את שם המעצב, וזה מתבטא גם בסטייל. בג'ינסים יקרים מאד את יכולה לראות גזרה מעצבת, ולפעמים תפר במקום הנכון יכול לשנות את כל המראה. יש גם עניין של פילוסופיית מותג – מותגים מסוימים מחליטים מראש שהם פונים לאוכלוסיה שיכולה להוציא הרבה כסף, ואין להם בעיה עם זה שמדובר בפלח שוק צר. המחירים שלהם יהיו בהתאם, כמו Fornarina, שעומד על 1,000 שקל בממוצע למכנסיים, AG – Adriano Goldschmied, שמחיר ג'ינס שלו הוא כ-2,000 שקל או המותג היפני Evisu, שמציע ג'ינסים ב-1,500-2,000 שקל. יש גם מותגים כמו Nudie השוודי, שאצלם המחיר הממוצע הוא 800 שקל, אבל החברה הוציאה גם לימיטד אדישן יקרה יותר".
איך בוחרים ג'ינס?
אז אחרי שסיכמנו שלא סתם קוראים לג'ינסים האלה "פרימיום" – איך נבחר לנו אחד? הדודות של כולנו כבר לימדו אותנו שכדי להסתיר מותניים נשפכים כדאי להיעזר בגזרה גבוהה ושלבחורות נמוכות פחות מתאימה גזרה מתרחבת, אבל יש כמה טיפים שבכל זאת כדאי לזכור, ואטיאס שמחה להזכיר לנו.
כשאת קונה ג'ינס, תשתדלי לקנות את המידה שלך ומעלה, ולא, כמו שבנות ישראל נוהגות בקפדנות, את המידה שלהן ומטה. ג'ינס קטן מדי מעוות את צורת המותן ומאד לא מחמיא.
אם כבר טרחת למדוד, שבי רגע כדי לוודא שהג'ינס מכסה את כל מה שצריך לכסות (רמז לכל האינסטלטוריות החדשות בשוק).
שוב – קרבנות אפנה לא רלוונטית כשקונים ג'ינס! ג'ינס לא מחויב לצו האפנה, בטח לא אם שילמת עליו יותר מ-1,000 שקל ואת מתכוונת ללבוש אותו גם בעונה הבאה.
מומלץ לנסות, ככה לפעמים, ללבוש גם ג'ינס של גבר, זה עשוי להחמיא. לגבר – ממש לא מומלץ לנסות את ההפך.
לסיכום אומרת דורין: "אני מאמינה בלקנות איכות, בעיקר בג'ינס, וג'ינס טוב עולה לפחות 400-500 שקל."
ג'ינסולוגיה למתחילות – אילו מותגים כדאי לבדוק?
אם השתכנעת ואת רצה למשכן את המחשב ולהתהדר בג'ינס איכותי, חשוב שתדעי שיש גם מותגי פרימיום אחרים, שלאו דווקא תמצאי בחנות של דורין, אבל בהחלט אפשר להשיג בארץ:
פרידום אוף צ'ויס – לא בדיוק מותג ישראלי, אבל כמעט, פרידום אוף צ'ויס מגיע מקליפורניה ומיוצר על ידי נתן מנשה, ישראלי שנולד בלוס אנג'לס וגם חזר לשם. מחירים: ג'ינסים: 1,100 שקל, מכנסונים: 750 שקל.
להשיג בחנויות המובחרות ברחבי הארץ, ביניהן: "אמור", כיכר המדינה ת"א, "קולקט" הרצליה פיתוח, "פופס" נווה אביבים, "מוזה" ו"לה פולי" רמה"ש, "שנו" חיפה, "מובילה" בבצרה. בקרוב ב"בנקר" ת"א וב"טורקיז" אילת".
Meltin' Pot – החברה האיטלקית בעלת קו הפרסום המקאברי שמשחק ברעיונות של סצנות פשע סקסיות וסצנות "היפה והחיה" (כמובן שהיפה לבושה בג'ינס) – להשיג באנדר טקס בע"מ (Ender Tex LTD), תל גיבורים 5, ת"א.
נוליטה – שוב איטלקים, ועושים פרובוקציות – המותג Nolita כבר הפתיע כשקרא לבחורות לגדל את שיער בית השחי ב-2005, ועכשיו מוביל קמפיין פרסומי למלחמה באנורקסיה, המשלב תמונות עירום של איזבלה קארו, החולה במחלה. מחירים: כ-1,100 שקל.
מותגים אחרים ולא פחות מעניינים הם Rare (900-1600 שקל) ו-Cycle (1,200-2,500 שקל) האיטלקיים ו-Prps היפני (2,000-3,000 שקל), את כולם ניתן להשיג בסניפי "Showroom": רחוב הירקון 290 (מול נמל תל אביב); ה' באייר 16 (כיכר המדינה), ת"א.