מה תעשי אם נאמר לך שאת יכולה לקנות בגדים מדליקים שלא נראו עדיין על אף אחת אחרת בארץ, במחירים אטרקטיביים ובלי לקום מהכסא? נשמע קצת כמו חלומות באספמיה, אבל דווקא יותר כמו מציאות אינטרנטית. כמובן שלא מדובר בבשורה חדשה במיוחד, למעשה היא כאן מתחת לאף שלנו כבר זמן מה, אבל היא מעולם לא נראתה כה משכנעת – קניות באינטרנט. נשמע לך מסוכן? כן, משום מה בזמן שכולנו רוכשות מקררים, תנורים ואפילו ירקות דרך המחשב, כשזה מגיע לאופנה אנחנו מעדיפות להדס ברחובות במקום להקליק על העכבר ולבצע רכישה זריזה שכבר מזמן הייתה תולה לנו את הבגדים בארון כשהם מסודרים לפי צבע.
זול, מהפכני ופשוט
"קניות באינטרנט משתלמות לכולם", משבחת את הקונספט דריה שועלי, מנכ"לית סנס אוף פאשן (Sense of Fashion), אתר שחרט על דגלו להיות מרקט פלייס ורשת חברתית למעצבים עצמאיים ברחבי העולם. "המעצבים לא צריכים להשקיע בחנות, לשלם שכירות, ארנונה ושיפוצים ולהסתמך על כך שיגיעו אליהם לקנות. במקום, הם עובדים מהסלון בבית ונחשפים להרבה יותר אנשים בכל העולם. הם לא מחויבים לייצור המוני של פריטים שלא בהכרח יימכרו, או לתשלום דמי תיווך לחנויות בגדים, אלא מציגים בגד אחד ברשת ומייצרים אותו שוב ושוב לפי הביקוש. כתוצאה, הבגדים הם זולים יותר משמעותית גם לצרכנים"
עוד יתרון אטרקטיבי למעצבים היא העובדה שניתנת להם יד חופשית ואפילו די פרועה בעיצוב הקולקציה שלהם, שכן לא מדובר בסיכון כלכלי גדול במיוחד. "המעצב לא צריך להמר על דגם שיהיה הכי מסחרי", מסבירה שועלי, "מה שמאפשר לו חופש אמנותי ביצירת פריטים יותר הרפתקניים, לנסות מספר גרסאות של אותו הבגד ולראות את תגובת הלקוחות". ופה את כבר מרוויחה. כי אם המכנסיים מגרדים לך או שהחולצה קצרה מדי, את יכולה לתת משוב מיידי למעצב והמוצר ישתפר. חלק ניכר מהמעצבים אפילו נותנים את אופציה לעשות שינויים בבגד במיוחד בשבילך.
היית אומרת שהתופעה גדלה בעקבות המיתון?
"קניות של אופנה ברשת הן לא תופעה של המיתון, אבל בהחלט תופעה בתנופה", ממשיכה שועלי. "אם עד לפני כמה שנים אנשים נרתעו למסור את פרטי האשראי שלהם למסך האלמוני, הנתונים של shop.org מראים שב-2007, תושבי ארה"ב בלבד הוציאו 18.3 ביליון דולר(!) על בגדים ונעליים באינטרנט, אפילו יותר מקניות ציוד המחשבים באינטרנט, וארה"ב נוטה לסמל מגמות".
אז למה לא, בעצם?
על פניו, נדמה שמדובר במצב שאין בו מפסידים. לנו זה עולה פחות, המעצב המתחיל נחשף והכי חשוב – הארון שלנו מפוצץ במלתחה חדשה ומעודכנת. אז זהו שלא כל הנוצץ זהב ולא כל חולצה עוברת מסך מחשב. "הישראליות הן לקוחות פחות הרפתקניות ויותר שואפות להתאים את עצמן לטרנדים", מנסה אילאיל גינות, לקוחה קבועה ברשת להסביר מדוע הישראליות, אופנתיות ככל שיהיו, נרתעות מרעיון הרכישה במרחק לחיצת עכבר. "גם העובדה שהחיפוש ברשת מתבצע ברובו באנגלית, מהווה לא מעט סוג של מחסום או תחושה ש'עובדים עלינו'. היו גם כאלה שהביעו חשש שייתקעו עם פריטים שאינם מתאימים להן".
נשמע די הגיוני, לא?
"מניסיוני, ממש לא. למעשה, דווקא ברכישה מחנויות המובילות בארץ הסיכוי שתיתקעי גדול יותר. מרביתן לא נותנות החזר כספי מלא ומנהיגות מדיניות החזרת סחורה מאוד לא הוגנת. אתרים אמריקאיים, לעומת זאת, דוגלים לרוב במדיניות החזרה גמישה ומתחשבת, ומעולם לא יצא לי להיתקע עם פריט שלא הייתי מרוצה ממנו. מה גם שלא נתקלתי בחוסר אחידות במידות שמוצעות ברשת".
סליחה, יש כאן תא מדידה בסביבה?
אם חשבת שהטרנד הירוק לא ייכנס לכאן, ובכן – בטח לא חשבת, נכון? נדמה כי הסלידה ממותגי ענק הולכת וגוברת. הצרכן נוטש את השמות הגדולים לטובת מותגים חדשים וקטנים יותר ומעצבים עצמאיים, מתוך תפיסות של אנטי-גלובליזציה, סחר הוגן, תנאי עבודה שוויוניים ומודעות סביבתית. "לצערי, בארץ יש פחות מודעות למנטאליות הזו, ואנחנו עדיין נוהרים אחרי מותגים גדולים ונצלניים", אומרת גינות, "מספיק לראות את רחוב שינקין ששוכנים בו סניפי נייקי, פומה, אלדו ואחרים, בשביל להבין שהקהל הישראלי בוחר דווקא לצעוד בכיוון ההפוך".
אבל עם כל הכבוד לירוק של הסביבה ולחיסכון הכספי, תקום הבחורה שתאמר כי אין תחליף ממשי לחוויה של מדידת בגד, התבוננות במראה והתייעצות עם חברה טובה, שלא לומר עימות עם מוכרת עקשנית. לדברי גינות, זה כמובן מאוד תלוי באיזה סוג לקוחה את. "מנסיוני, חווית הקנייה בישראל מסתכמת לרוב במוסיקה רעשנית בדציבלים שוחקי שמיעה, מוכרות המעשנות בחוץ שמשוחחות בקול רם בסלולרי ומחירים גבוהים מדי. שלא לדבר, על החיפוש המייגע אחר חניה בעיקר באזור תל אביב. בהחלט לא תענוג. ברשת אני חוסכת בזמן, אין הגבלות גיאוגרפיות, לא מעורבים בתהליך נסיעה, דלק וזיהום. מה גם שאני נהנית לחטט ולמצוא פריטים ייחודיים שאני יודעת שלא אראה על אף אחת אחרת בארץ".
עשינו לך חשק לבזבז ברשת? הנה כמה המלצות חמות:
אתר המתמחה בעבודות יד עם אקססוריז מקסימים לך ולביתך.
אתר עשיר בפרטים רבים והמלצות לרכישות בפחות מאה דולר לחגים. תתחילי לחשוב על פסח.
אתר ידידותי במיוחד שמעניק לך את בחירת הרכישה: לפי מידה, מעצב, צבע וכן הלאה. אה, ויש בו בערך הכל.
רוצה לקנות פריט של בוגרי מעצב מסלול? נסי את האתר הזה. חוץ מזה, יש גם מעצבים שלא היו בריאליטי ושווים הצצה.
מחפשת פריטים מגניבים וייחודים, בעיקר בגזרת האקססוריז? כנסי לכאן.
ואחרון לקינוח: עוד אחד שמציע הכול מהכול. חיטוט מהיר הביא לתוצאות טרנדיות ומדליקות כאחד.