את אולי עדיין מזיעה בתוך כפכפי הגומי שלך ומייחלת לירידה בעומס החום, אבל בעולם האופנה הסתיו והחורף הקרובים הם עוד מעט היסטוריה. בזמן שאת עדיין מחפשת נואשות אחרי פלאטס בצבע ניוד ושמלת קיץ פרחונית, יש מי שכבר יודע מה תלבשי כשהיורה יגיע, שלא לומר מתחיל לצלם את הקולקציה של האביב הבא.
סלסטינו (טינו) גרסייה הוא אחד האנשים האלה. מי שמשמש כמנהל הקריאייטיבי של "מנגו" בספרד כבר שש שנים ואחראי על צוות של כ-45 מעצבים, שאב את ההשראה לקולקציה החורפית של הרשת מגזרות ואייקונים ידועים של שנות השבעים המאוחרות – ואת, גברת, הולכת ללבוש את זה.
לא, זאת לא טעות: הצבעים והגזרות שישלטו בסתיו ובחורף הקרובים הולכים להזכיר לך את דיאן קיטון ב"הרומן שלי עם אנני" ואת צ'ארלי, נערת הבושם היוניסקסית מהסבנטיז: המון מכנסיים בגזרה גבוהה, ז'קטי טוויד עם טלאים במרפקים, חצאיות בגזרת A ושמלות מקסי. פלטת הצבעים נעה בין גווני אפור וחום, מבז' ועד שוקולד, המשך ישיר של הניוד הבהיר של הקיץ. כמו בחורף שעבר, גם העונה תזכי לראות הרבה פריטי עור והדפסי חיות, שאליהם יצטרפו גם הכבש והפרוות. ממש חגיגה בחווה.
רטרו עדכני ומחמיא
מעצבי מנגו הם ממש לא מובילי הטרנדים הללו, אבל הם מצליחים, כמו תמיד, לתרגם את המגמות השולטות באופנה העילית כך שיתאימו להמונים. הגוונים והסילואטות הופיעו כבר בתצוגת החורף של בית האופנה "קלואה", לדוגמה, אבל מנגו הופכת אותן לנגישות יותר עבור בחורות כמוני וכמוך, שטרם תפסו בעל מיליונר.
"כמובן שזה לא יתאים לכולן", אומר מעצב הבית גרסייה. "אבל כל הפריטים האלה הם קלאסיים, על זמניים. קל מאוד ללבוש אותם ולערבב אותם עם בגדים אחרים". גרסייה מסביר שלמרות תחושת הרטרו, הדגמים בפני עצמם עדכניים ומודרניים מאוד. כנראה שהוא צודק: השרוולים התפוחים, הכתפיים המודגשות, הפאייטים, הפרחים והפסים – כולם טרנדים שהתחילו במגזיני האופנה והגיעו עד הרשתות, וכולנו – ממדריד ועד תל אביב – יישרנו קו בסופו של דבר.
"כספרדים, אנחנו אולי לא גדולים כמו צרפת ואיטליה בכל מה שקשור לאופנת עילית", מודה גרסייה ומתייחס גם למתחרה הגדולה מהמולדת "זארה". "שבוע האופנה פה זה לא שבוע האופנה בצרפת ובמילאנו. אבל יש לנו מבחר מצוין למבחר רחב יותר של נשים. נראה שאנחנו יותר מוכרים בזכות הרשתות שלנו, מאשר בגלל מעצבי העילית הבינלאומיים".
נשים רוצות משהו מחמיא, קליל ושונה
לא בכדי תפסו כאן הרשתות הספרדיות נתח שוק שמנמן: מדובר בטמפרמנט דומה, אולי בגלל האקלים הים תיכוני ואולי בגלל המזג החם. טינו מודה שלא ביקר בישראל, אבל "יש לנו צוות מחקר שעושה סקר שוק לגבי הצרכים של הלקוחות בכל מקום. הקולקציה היא אותה קולקציה בכל העולם". נשים בכל מקום, הוא אומר, מחפשות בבגד "משהו מחמיא, קליל, משהו עדכני אבל עם פרטים שהופכים אותו לשונה, מחמיא ומתוחכם. האישה המודרנית עובדת ואין לה הרבה זמן, היא רוצה להיראות טוב בעבודה".
מנגו מבינה היטב את התחרות מול זארה, ומנסה כבר שנים לבדל את עצמה בתוך מותגי ה"היי סטריט". "הדרך היחידה לשרוד בשוק הרשתות התחרותי הוא ליצור אופנה משלך, סגנון משלך. לאנשים קצת נמאס מטרנדים. הם רוצים לראות שהמותג עושה משהו אחר, להזדהות איתו", אומר גרסייה. "אנחנו כן צריכים לעקוב אחרי טרנדים, כי הלקוחות, גברים ונשים, מאוד מעורים במה שקורה באופנה. צריך להציע פריטים צעירים, קלילים, עדכניים, אבל גם פרשנות עיצובית שמבדילה אותם. אנחנו משקיעים בפרטים הקטנים, יש הרבה יותר אישיות בבגדים שלנו".
מידות גדולות עוד אין פה
יש טרנד עולמי אחד שמנגו עדיין מתקשה לאמץ: בעוד שזארה נותנת לעיתים מענה מחמיא וזול – אם כי, לא בהכרח איכותי – לצעירות במידות גדולות, מנגו עדיין לא ממש יודעת איך לבלוע את הקהל הזה. יש פריטים מעטים ברשת שמגיעים למידות 44 וספורים אף עד מידה 46, אך ככל הנראה, עקרון ה"עיצוב למגוון רחב של נשים" נתקל במחסום כשמדובר בנשים רחבות. אולי זה קשור לתפיסה הבעייתית משהו של גרסייה, שמתחיל לגמגם כששואלים אותו על הפרזנטורית הלוהטת של הרשת, סקרלט ג'והנסון.
"אני אישית מעדיף לראות בגדים על דוגמניות ולא על סלבריטאיות", הוא אומר בזהירות. "כל דבר שתשימי על דוגמנית ייראה טוב, ולסלבריטאיות יש פגמים. אנחנו לא בני 19, אנחנו לא במידה 36-38. סקרלט היא אישה מאוד נשית וסקסית, ואין ספק שהיא עושה עבודה טובה כשהיא פונה ללקוחות הנשיות שלנו. יש לה סגנון אישי, ובגלל זה היא נבחרה. היא ופנלופה קרוז הן סלבריטאיות חזקות מאוד, והלקוחות שלנו מזדהות איתן. אבל במובן של בגדים שהולכים וזזים, כמובן שאני מעדיף דוגמניות".
הכותבת היתה אורחת חברת "מנגו" במדריד