שמתם לב לתחרות העזה שמתחוללת בתחום הבשמים בארץ? יצאנו להריח ולבדוק. "הצרכן היום הוא מתוחכם, יש לו נגישות להמון ערוצי מדיה", מודה יעל מאיר, סמנכ"ל שיווק ברשת המשביר לצרכן, "הוא מבקר בחוץ לארץ, ורואה את המחירים שם. הוא מכיר מותגים, והוא רוצה לצרוך אותם הרבה יותר מבעבר".
"המבצעים במשביר לצרכן הם מבצעים כמעט בכל המחלקה, לפחות בתשעים אחוז ממנה", אומרת מאיר. "לדוגמה – יש לנו מבצע של 40 פלוס 40. כלומר – 40 אחוזי הנחה לכלל הצרכנים, ועוד 40 אחוזי הנחה נוספים לחברי מועדון קלאב 365. כלומר, במקום למשל 665 שקלים, ישלם חבר מועדון על בושם 239 שקלים."
"אם יש משהו שהשתנה בשוק הבישום בארץ, זה נושא המחיר", אומר דני לוזון, סמנכ"ל סחר בסופר פארם, "המחירים בשנים האחרונות ירדו בעשרות אחוזים והתחרות היא קשה בין כל הרשתות. אצלנו מבחינת המחירים, אנחנו נותנים מחיר זול כבר מההתחלה, וזה יתרון לכל הלקוחות, לא רק לחברי המועדון.
"אנחנו תמיד נהיה הזולים ביותר", אומר רון שרוני מ"כל פרפיום", הממוקמת בלב בני ברק, "זאת מכיוון שאנחנו מייבאים את הכול בייבוא מגביל – לא עוברים דרך היבואנים אלא מקצרים את שרשרת האספקה. הישר מהיצרן לצרכן. לא תראו אותנו בשלטי חוצות, ולא נבזבז את המחיר הזול לתקציב פרסומי".
בשורה התחתונה: רשת אפריל הכי יקרה
אתר פרייסל בדק את מחירי הבשמים, וגילה פערי מחירים גדולים. לדוגמה, על שאנל 5 תשלמו ברשת "כל פרפיום" 620 שקלים – 200 שקלים פחות מהמחיר באפריל ובמשביר לצרכן. הבושם Play יעלה לחברי המועדון במשביר לצרכן 260 שקלים, לעומת 370 ברשת ניו פארם. מחיר Eternity לגבר יעלה באפריל כמעט כפול ממחירו בחנות "כל פרפיום". מחירי One Million של פאקו ראבן נעים בין 350 ל-435 שקלים, ופערים דומים נמצאו גם במחירים הבושם The One.
בשורה התחתונה, את המחיר הממוצע הנמוך ביותר משלמים לקוחות "כל פרפיום", וחברי מועדון המשביר לצרכן – 275 שקלים. בסופר פארם תשלמו 25 שקלים יותר, וברשת אפריל פער של 70 אחוזים עם מחיר ממוצע של 470 שקלים.
"הסקר האחרון שערכנו בנושאי מחירים הבשמים ברשתות הפארם מגלה פערים של עשרות אחוזים, אומר דוד עידן, מנכ"ל אתר פרייסל. "פערים מגיעים עד 40-50 אחוזים, ובתרגום לשקלים מדובר במאות שקלים. גם כשאנחנו רואים שיש בשווקים וברשתות מבצעים של עשרות אחוזים, לא כדאי לרוץ להתפתות לרכוש את המוצרים. השוק הזה מציע מבצעים כל השנה, שנעים בין 10 ל-90 אחוזים".
אז למה על קרמים אנחנו משלמות כל כך הרבה?
"הרווחיות באמת מאוד נשחקה", אומרת יעל מאיר מהמשביר לצרכן, "יש פה מחיר שאנחנו והיבואנים משלמים. אבל אנחנו מאמינים שבסוף אם אתה נותן לצרכן ערך אמיתי, הסל הכללי שלו גדל. ואם הבשמים שאני מוכרת לך יהיו במחיר שאתה יכול להרשות לעצמך, אז לא תקנה בושם אחד, אלא שלושה בשמים. ואם אתה צריך לקנות מתנה, אז תבחר אולי בבושם, וכשתגיע לקנות תיחשף לעוד מוצרים שיש לנו במחלקות האחרות ועל הדרך אולי תקנה גם חולצה".
אז למה בתחום הקוסמטיקה המחירים לא זולים כל כך? "בקוסמטיקה אין ייבוא מגביל", מסביר רון שרוני מ"כל פרפיום". "בקוסמטיקה, איפור וקרמים אתה חייב אישור של משרד הבריאות כדי לייבא לארץ, ואתה לא יכול לקבל את האישור אם אתה לא יבואן בלעדי. לכן המחירים לא נופלים".
אבל דני לוזון מסופר פארם אינו מקשר בין הייבוא המגביל למחירים הנמוכים של הבשמים: "הייבוא המגביל בתחום הבשמים בארץ הוא קטן ביותר וחלש. יש מספר אתרי אינטרנט שמוכרים, אבל הם זניחים לחלוטין. הייבוא המגביל בארץ הוא לא שחקן".