אמת ידועה היא שעל אף כל זעקות הפוטושופ שנשמעות לכל ערב, הפרסומות שאנחנו זוכים לראות במהלך חיינו עדיין עוברות ליטוש אכזרי. הסיבה היא פשוטה: לגרום לנו להאמין שהדוגמניות נראות מדהים, שהמוצר עובד פלאים ובעיקר שמשהו דפוק באופן בו אנחנו משתמשות בו אחרת איך אנחנו לעזאזל נראות כמו שאנחנו נראות? ובכן, מסתבר שבמקרה של פרסומת לקרם אנטי אייג'ינג חדש של חברת Nivea לא עשו הנחות והחליטו לאסור על פרסום התמונות המלוטשות. הטיעון: הדוגמנית פשוט נראית טוב מדי.
מה שאתם רואים, זה מה שאתם מקבלים
תכירו את הפרזנטורית המדוברת סינדי ג'וזף, בת 62, ושמורה במצב טוב היא הגדרה שחוטאת לה. אין פלא שהיא מחייכת, הא? איך אפשר שלא כשאת בעשור השביעי לחייך אבל נראית בת 40? האמת היא שבמקרה שלה, יש לה סיבות קצת פחות משמחות להוריד את החיוך מפניה ולחשוף את האמת המקומטת: במקרה שלה מדובר פשוט בעבודת פוטושופ מוצלחת במיוחד. ואכן, מרוב שהפרסומת עברה ליטוש, הטענות גורסות שהיא כבר לא מזכירה אפילו אישה אמיתית.
ג'וזף, דוגמנית אמריקאית מצליחה וידועה בתור האלופה בקרב הדוגמניות המבוגרות בשוק. בגילה ה"מופלג" בתחום, היא מככבת בשלל קמפיינים, זאת לאחר שהתחילה את הקריירה רק בגיל 49. בראיונות למדיה, התכחשה ג'וזף לדיווחי הפוטושופ בתמונותיה. "מה שאתם רואים זה מה שאתם מקבלים", הכריזה. אולם, המציאות של עולם הפרסום היא שהמצב הנדיר יותר הוא שתמונה לא תעבור ליטוש ופוטושופ.
התדמית בפרסומת נוצרה בעזרת המחשב ולא בעזרת הקרם
על פי דיווח של ה-dailymail בפרסומת עבור המוצר "ניוואה ויטאלי" נטען כי הוא "מפחית את הסימנים הגדולים של הזדקנות העור" וכן שהקרם "מפחית באופן משמעותי קמטים, משפר את המתיחות של העור ומסייע למניעת כתמי גיל".
אבל לא כולם קונים את זה. בעקבות מספר תלונות, ארגון ה-ASA (ארגון הסטטיסטיקה האמריקאי) מצא כי התדמית בפרסומת נוצרה בעזרת המחשב ולא בעזרת הקרם. ה-ASA טענו כי היצרן, חברת "בייסרדורף" מגרמניה, לא הציג עדויות מדויקות של האפקטים שנטענו על ידיו בפרסומת שנגרמים כתוצאה מהשימוש בקרם.
"בחנו את התדמית של הדוגמנית המבוגרת שהייתה במרכז השוט וברור לנו שהיא עברה ליטוש אינטנסיבי שכתוצאה ממנו שינה את האופן בו היא נראית במציאות", נאמר מטעם הארגון. "קווים וקמטים בפניה, בעיקר סביב עיניה ופיה, הופחתו באופן דרמטי, ומספר קמטים בעורה הוסרו. בשל מחסור בעדויות מדויקות שיציגו שהאפקט הזה נגרם כתוצאה משימוש במוצר, סיכמנו כי הפרסומת הזו מוליכה שולל באופן שבו היא מגזימה את היכולות של המוצר".
מטעם חברת Nivea נאמר, "אנחנו מתחרטים על כך שהתמונה הזו נתפסה כמוליכה שולל, כיוון שזו מעולם לא הייתה כוונתנו". זו לא הפעם הראשונה גם שזה קורה לחברה המוכרת. בשנת 2010 ה-ASA אסרו על שידור של פרסומת קולנועית למוצר ‘Nivea Visage Anti-Wrinkle Q10 Plus’ שהטעה אנשים לחשוב ש-37% מהנשים שהשתמשו במוצר הרגישו יפות יותר משהרגישו כשהיו צעירות יותר בעשור. חברות נוספות גם כן נמצאו אשמות כשניסו לגרום למוצרי אנטי אייג'ינג להיראות טוב יותר על הדוגמניות מאשר התוצאות שהושגו במציאות. בשנת 2009 למשל, פרסומת למוצר של חברת Olay בכיכובה של הדוגמנית טוויגי שהייתה בת 60 בזמנו נאסרה לפרסום משום שהליטוש שעברה הדוגמנית היה מסיבי מידי. חברת לנקום שבשייכות של לוריאל גם כן חטפה על הראש כשתמונות של השחקנית ג'וליה רוברטס עם ליטוש כבד פורסמו. כך גם נאסרה לפרסום פרסומת של כריסטי טורלינגטון לחברת מייבלין שהראתה ש"אולי היא נולדה עם זה, אולי היא לוטשה בהגזמה פשוט".
בינתיים, ניכר שיש שלוקחים את נושא הפוטושופ והליטוש באופן רציני ביותר. ביניהם, שרת הצרכנות וחברת הפרלמנט הבריטית, ג'ו סווינסון, שעשתה קמפיינים נגד ליטוש יתר בפרסומות בטענה שהפרסומות הללו שמות לחץ לא הוגן על נשים. "אנחנו מאמינים בחופש של חברות לפרסם אבל אנחנו גם מאמינים בחופש של נשים להרגיש כמה שיותר בנוח עם גופן. הן לא צריכות להרגיש באופן תמידי את הצורך להשוות את עצמן למגוון צר מאד של תמונות שעברו מניפולציות דיגיטליות".
>> מלק ועד פן: מה גברים אוהבים באמת?
>> שיזוף בהתזה בתוך מכונה דוברת עברית
>> קורע: פרסומת לצלוליט שתצחיק לכן את הגבשושיות