אין תמונה
יש דבר סקסי חושני ונשי יותר משפתיים אדומות

 כמה כבר היו לך? אצלי עברו מאות. אני לא יכולה לספור את כולם, אבל המחשבה על חלק מהם עדיין עושה לי הפרעות דופק. הראשון היה בגיל 15. שתי החברות הכי טובות שלי קנו לי אותו ליום ההולדת. ארוז בכחול עמוק חיכה לי ליפסטיק בורדו כהה במיוחד של רבלון. בכל התמונות שלי מאותה תקופה רואים בעיקר את השפתיים. לא היה יום שלא מרחתי ממנו, ולא הייתה פעם שהשתמשתי בו והוא לא גרם לי להרגיש מהממת תוך שנייה.

אין, אין דבר סקסי, חושני ונשי יותר משפתיים אדומות. זאת כנראה הסיבה שסימני ליפסטיק על צווארון חולצה גברית הם כמו סימן מוסכם לבגידה, והטבעה שלהם על מפית מסמלת הצעה שאי אפשר לסרב לה. השאלה למה השפתיים האדומות מעסיקות אותנו כל כך יכולה לקבל המון תשובות. בסקר רחב היקף שנערך לא מזמן בבריטניה קבעו יותר ממחצית הגברים ששפתיים אדומות הן הדבר הסקסי ביותר בגוף האישה. ובכל זאת, למה שפתיים ולמה אדומות? אם תשאלו מדענים חלקם יגידו שהצבע והצורה של השפתיים הם רק תזכורת לאיברים אחרים, ושהן מרמזות על כל התענוגות הקשורים בהם. חלקם האחר יאמר שצבע השפתיים הוא אינדיקציה ישירה למצב הבריאותי הכללי של האישה – ככל ששפתיה בעלות גוון אדמדם יותר כך בריאותה טובה יותר, והמסר שהגוון העז מעביר לתת מודע הגברי הוא שמדובר באישה ששווה לחזר אחריה.

אין תמונה
סקרלט ג'והנסן בפרסומת של דולצ'ה וגבאנה. יש גוון אדום על שמה

הליפסטיק ישמח לבב אישה

הליפסטיק משמש את המין הנשי כמרומם מצב רוח כבר כמעט מאות שנים. בכל המשברים הגדולים של המאה הקודמת (שתי מלחמות העולם, השפל הגדול בארצות הברית) המכירות שלו עלו דרמטית, ולראיה התמונות המשפחתיות המציגות נשים מתוקתקות בשפתיים בוערות. עד כדי כך משמש הליפסטיק כראי למצב הרוח, שבמיתון של 2001 התחילו לדבר על כינון של מדד הליפסטיק, שישקף באופן מדויק את הלך הרוח הצרכני.

למה אנחנו פונות אל הליפסטיק דווקא בשעותינו הקשות ביותר? כי הוא אמצעי זול ויעיל שעוזר לנו לשמור על צלם אנוש גם כשהכל מתמוטט. הבחירה בצבע האדום הלוהט קשורה באפקטיביות – הצבע העז מחולל שינוי דרמטי במראה, במעט מאוד השקעה.

עד כדי כך תופס האודם חלק מהותי מהתרבות המערבית, שדיוות ואייקוניות אופנה הרבו לנכס לעצמן גוונים משלהן: השפתיים של מרלין דיטריך וגרטה גרבו נצבעו תמיד באדום דם כהה, מרלין מונרו וריטה הייוורת עיטרו את שלהן באדום דובדבן, ולהבדיל – סקרלט ג'והנסון כמעט ולא נתפסת בלי הגוון שנרקח במיוחד עבורה, שנקרא אדום עגבנייה או אדום שעוצר את התנועה. הטבעת השפתיים של מונרו גם זכתה להנצחה אמנותית אצל אנדי וורהול, בציור שנמכר במיליונים ונחשב ליצירת מופת.

מסלע אדום עד נמלים כתושות

הדגשת השפתיים עתיקה כמו הנשיות עצמה. האודם הראשון הידוע לאנושות היה עשוי מסלעים אדומים טחונים, הוא נמצא בחלקת קבר בת חמשת אלפים שנה והשתייך לפואבי מלכת אור. במצרים העתיקה, שהמציאה את האבטיפוס של כל סוגי האיפור המוכרים לנו היום, הוא שימש נשים וגברים כאחד, והיה סממן למעמד חברתי – שפתיים צבועות היו תג הזיהוי של האצולה, ואדם בעל מעמד לא היה מוכן להיתפס מת ללא אודם על השפתיים. המצרים גם נקברו עם כמויות של ליפסטיק, לשימוש בעולם שמעבר. האודם הפרעוני כבר לא היה סתם אבקת סלעים אלא משחה שנרקחה מחינה, חיפושיות ונמלים כתושות, ובחירת הגוונים הייתה נועזת: כתום, מג'נטה, כחול-שחור ואדום, שכבר אז נחשב קלאסי.

ביוון העתיקה השתמשו בו בהתחלה רק זונות, אבל די מהר אומץ האודם על ידי נשות האצולה. באימפריה הרומית הוא שימש בשירות המדינה: לכל דרגה יוחד צבע משלה. נשים השתמשו בו יותר מגברים, והגברת הראשונה שפיתחה אליו אובססיה של ממש הייתה פופיאה, אשתו השנייה של נרו הקיסר, שהחזיקה משרתות שתפקידן להקפיד ששפתיה יישמרו צבועות בכל עת. פסיכית? אולי, אבל עד מהרה הלכו בדרכה רוב נשות האצולה הרומית, ומשם התפשט השימוש באודם לאירופה כולה.

 עם נפילת האימפריה ועליית הכנסייה הפך האודם לאויב הציבור. הכמורה הכריזה על אישה שמשתמשת בו כהתגלמות של השטן, אבל את רוב הנשים זה לא ממש עניין. למעשה, המלכה אליזבת הראשונה ביססה את מעמדה כאייקון אופנה בעיקר בזכות פנים צבועות לבן ושפתיים באדום עז. אגב, היא גם זו שהגתה את רעיון עיפרון התיחום, אם את מחפשת את מי להאשים.

בסוף המאה ה-19 האודם הפך סופית לסמל, כשהסופרג'סטיות שנלחמו למען זכויות הבחירה לנשים, הגיעו להפגנות בשפתיים צבועות כדי לשדר לעולם שעצמאות וכוח לא כרוכים בהיעלמות הנשיות. היצרנית המסחרית הראשונה הייתה חברת גרלן, שבתחילת המאה ה-20 מכרה ללקוחותיה המובחרות אודם מוצק ארוז בנייר מגולגל. אריזת גלילי המתכת הקשיחה פותחה בזמן מלחמת העולם הראשונה, ואז הוא גם קיבל את הכינוי "מקל שפתיים" – ליפסטיק. מכירותיו האמירו מהר מאוד, וכבר בשנה הראשונה לקיומו נמכרו ממנו כמה מיליונים טובים.

אין תמונה
שפתונים אדומים


1. סופט טאץ' - 90 שקל 2. פיטו ליפ שיין סיסלי - 200 שקל 3. רוז' וולפטה איב סן לורן - 199 שקל 4. מאק בגוון ליידי באג - 87 שקל 5. קולור פיבר לנקום - 151 שקל 6. פרפקט רוז' שיסיידו - 235 שקל 7. מאדינה מילאנו - 98 שקל. 

הנשיות התאוותנית בשיאה

היום, מיותר לומר, האודם האדום הוא פריט חובה בכל תיק איפור. העובדה שנשים תמיד פנו אליו דווקא בשעות הקשות מוסיפה ומחזקת את מעמדו, שכן היא מקשרת אותו לנשיות רבת תושייה ומלאת תשוקה שנאחזת בחיים בתאווה גדולה, לא משנה מה.

 גם אם האדום העז קצת נעלם לפעמים מאור הזרקורים לטובת גוונים מתונים יותר, הוא תמיד מפעפע בשוליים ובסופו של דבר חוזר למרכז הבמה. שימו לב שעל האודם האדום לעולם לא נגיד ש"אנחנו לא מאמינות שהדבר המחליא הזה היה אי פעם באופנה". הוא תמיד מייצג תשוקה ונשיות בשיאה, ולא רק בזכות הכוכבות הזוהרות שהתהדרו בו אלא גם בזכות אלה הבלתי נלאות שמיאנו להיפרד ממנו בתקופות האפלות ביותר.

>> נוצצת כל הדרך לסילבסטר: למה את צריכה שמלת פאייטים