הפנים של אדרת אמבש עדינים ונעימים וכשהיא מחייכת אפשר להיות מופתעות מהעובדה שהיא לא נראית אבודה או מוזרה כפי שאולי מצופה ממנה להיות. אדרת היא אשתו הרביעית של דניאל אמבש, ראש "הכת הירושלמית", שהתחתן וניהל חיים משותפים עם שש נשים. אמבש, שנמצא מאחורי סורג ובריח מזה כשבע שנים, נשפט ל-26 שנים לאחר שהורשע בשורה של עבירות התעללות מינית והחזקת נשים וקטינים בתנאי עבדות בירושלים וטבריה. אדרת היא אחת מארבע הנשים המנהלות בימים אלה מאבק על הזכות להתייחד איתו בכלא.

״את דניאל הכרתי כשהיה נשוי רק לאילנה ולהם שבעה ילדים" היא מספרת, ״כחברה של אילנה, הייתי עדה להגעתה של האישה השנייה, בחורה אמריקאית, שחזרה בתשובה, התגרשה שש פעמים ולה ארבעה ילדים מאבות שונים. יום אחד סיפרה בכאב שהיא חולה במחלה סופנית והרופאים הקציבו לה שנה אחת לחיות והיא ביקשה לחבור אל השניים כבת זוג".

את האישה השלישית, אזמרה, פגש דניאל כשהגיע לקנות ספרים ומצאה עצמה נלהבת והרגישה שזהו ביתה. באותה תקופה הייתה מאורסת, אבל ביטלה את האירוסין בשביל להיות עם דניאל, "הפכנו להיות כוח נשי של ארבע חברות. אני הפכתי אשתו הרביעית של דניאל. הוא שאל אותי אם זה באמת מה שאני רוצה והסביר שזה לא מבנה שכיח ומדובר בהתמודדויות אחרות מאלו המקובלות במשפחה קונבנציונלית אני מצידי עניתי שהדבר מרגש ומאתגר ואני מוכנה לכך".

בשנת 2003, הגיעה האישה החמישית. "היא הייתה מסובכת עם העולם התחתון וסיפרה שאחיה אנס אותה וסרסר בה לחבריו האסירים. ביום הולדתי ה-29 היא באה עם מתנה וסיפרה שחלמה חלום שהיא האישה החמישית ולאחר פחות משנה כך היה. שירן, האישה השישית, עבדה כשחקנית וניהלה מערכות יחסים פתוחות עם גברים כפי שראתה לנכון. עברה לקיבוץ על שפת הכנרת והתקרבה ליהדות וכשנתיים לפני מעצר המשפחה הגיעה אלינו כמורה לדרמה לילדים ואמרה שאנו החבורה שהיא חיפשה, שדניאל מזכיר לה את עצמה והיא מרגישה שאיתנו הכל אפשרי".

איך מגיעות למצב בו 6 נשים בוחרות להינשא לאותו הגבר?
״אני לא חושבת שיש רק דרך אחת לאהוב, אני רואה סביבי שמערכות יחסים פתוחות מקבלות לגיטמציה. למעשה, אנחנו, הנשים, פיתחנו את אורח החיים שהתאים לנו. עשינו דבר חדש, מקורי ויפה. אני חושבת שבאיזשהו מקום אף אחת מאיתנו לא רצתה לסגור את עצמה שוב בקשר זוגי חונק. מעבר לכך שחיינו היו הרפתקה, הדבר דרש מדניאל להיות אמיץ ולהתחייב בצורה רצינית לכל אחת ואחת ולא כחוויה זמנית ולספק את הצרכים והדרישות של כולנו".

ולא מפריע לך לחלוק את אהבתך עם נשים נוספות?
"ברור שבאיזשהו מקום הייתי רוצה שהוא יהיה שלי לבד, אבל בואי לא נשכח שלפני שהכרתי אותו הכרתי את הנשים שאיתן בחרתי לחיות. מבחינתי, דניאל הוא הגבר היחיד לעבור איתו את החיים האלה.״ היא מסבירה וחיוך ממלא את פניה, ״הבחירה היא לא רק בדניאל כפרטנר רומנטי ומיני אלא בחירה בנשים כשותפות גורל בגידול הילדים ובענייני הבית. בתור נשים דתיות, האמנו שהחיים מבוססים על ארבע האימהות של עם ישראל, זה לא רעיון שזר לנו. הגענו לזה מתוך מערכות יחסים קודמות והבנו שקינאה, בלעדיות ורכושניות הם לא הסוד להצלחת זוגיות ומעבר לאינטימיות המינית והזוגית יש לנו אינטימיות רגשית ומשפחתית של כל אישה ורעותה".

איך מנהלים בית כזה?
״היו לנו מספר בתים ברחבי הארץ ולכל אחת היה גם את המקצוע שלה אותו ניהלה כרצונה. הבתים לא היו מחולקים אלא שייכים לכולם ועברנו ביניהם על פי רצוננו ולפי הצורך, הפרנסה ועונות השנה. היינו משפחה של אמנים. היה לנו תיאטרון נודד ולהקה מוזיקלית ובדרך כלל נדדנו לפי מיקומי ההופעות. בחופשת הקיץ היינו לרוב בטבריה. מאוד אהבנו את אורח החיים הזה, הייתה בו התחדשות, תנועה, יצירה ומפגש עם אנשים חדשים. החיים היו תוססים, הרבנו בהכנסת אורחים כשחלקם אף נשארו לגור איתנו לתקופות ארוכות". 

את מתארת פה חיים אידיאליים אבל בכל זאת, דניאל הורשע בשורה של עבירות קשות.
״בשנת 2011 הגיעה לביתנו אישה שהפכה לאורחת קבע ובמשך כחודשיים הייתה מבקרת אותנו בבתינו בירושלים, היא התחברה מאוד עם הילדים והייתה יושבת ומשוחחת איתם ארוכות. היינו אז בהכנות לאיזו הילולה. היא נראתה נלהבת וביקשה לתעד ההכנות ואנחנו הסכמנו. היא הסתובבה בינינו כל הזמן עם מצלמה וסיפרה שיש לה קשרים בטלוויזיה והיא רוצה להביא את ההילולה לחשיפה טלוויזיונית. כאשר ישבנו לצפות בתכנית אשר שודרה לאחר זמן מה, נדהמנו לגלות שהאישה היא חלק מצוות כתבים. הרגשנו שהתכנית ערכה השוואה מגמתית בינינו לבין מקרה גואל רצון, ובתור המומחים הובאו אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון שקבעה נחרצות שאנחנו בדיוק כמוהן, עושות הצגה למצלמה וחיות תחת איומים רוחניים כפי שהן חיו וכן קבעה שדניאל הוא לא יותר מכפיל של גואל רצון. מנחה התכנית אמר כי יש שמועות שדניאל פגע בנשים, שמועות על הזנחה נוראה, על התעללות בילדים וכי מדובר בכת מסוכנת. הרגשנו שהצילום נערך באופן שמטרתו להפחיד ולהטיל אימה". 

אהוב לגיטימי או גורו סדיסט

ארבעה חודשים לאחר שידור הכתבה נעצרה המשפחה והובאה לחדר החקירות. הפרשה הוגדרה על ידי המשטרה כאחת מפרשות ההתעללות החמורות שנודעו. עדויות הנשים שנלקחו למקלט, יומני הנשים והילדים לצד מסמכים רפואיים שסופקו על ידי בתי חולים שונים העידו על התעללות קשה שעברו הנשים והילדים. דניאל אמבש הורשע ב-18 מתוך 20 האישומים שהוגשו נגדו. בין היתר הורשע בהחזקה בתנאי עבדות, התעללות בקטינים, כליאת שווא ועבירות מין ואלימות חמורות. פרט אליו הורשע גם גבר נוסף שהיה חבר בקבוצה. אדרת כופרת בהאשמות הללו.

״כל אחד מבני משפחתנו, לרבות ילדים, קטינים, נשים ובגירים, ספג אלימות קשה בחדרי החקירות, בין אם באמצעות מכות, השפלות, צעקות, קללות. הדבר אף כלל הפשטה של אחת הבנות שהייתה בהריון מול החוקרים, שפיכת מים קרים על גופה ואלימות מילולית שכללה קללות השפלות" היא טוענת, "אישה נוספת הוכתה לעיני השופט בבית משפט ועוד שורה ארוכה של עבירות שהופנו כלפינו במהלך המעצר ובמהלך החקירות, וכללו איומים על מאסר של שנים בכלא וכליאתנו בהארכות מעצר משך שנה עד למחיקת האישומים, אי השבת הילדים לחיקנו, הצעות שוחד של כסף, מתן דירה, קניית בגדים וטובות הנאה נוספות כל זאת בתנאי שנעיד עדות שקר כנגד בן זוגנו ואבי ילדינו. גם הילדים זכו ליחס משפיל ואלים והוכרחו להעיד שקר נגד אביהם כולל מאסר בבתי חולים נפשיים, הפרדתם האלימה מאמותיהן והשמתם במוסדות הרווחה בעודם מופרדים האחד מן השני".

"הברירה שהותירו לנו הייתה או שאתם חשודים או שאתם קרבנות. במידה ואתה בוחר להיות חשוד צפוי לך מאסר של שנים ארוכות והילדים יילקחו ממך, במידה ואתה בוחר להיות קרבן נותר רק לאשר את גרסאת החוקרים. בעזרת לחץ, איומים ואלימות הצליחו לייצר חמישה עדי מדינה אשר חזרו בהם מעדותם".

פסק הדין נגד אמבש סיפר על עונשים קשים שהטיל ראש הקבוצה על הנשים והילדים שהיו חברים ב"משפחה המורחבת". בין היתר כללו העונשים אונס, מעשים מגונים, קשירות והכאה באמצעות מקל, שוקרים חשמליים, כבלי חשמל ועוד. לפי פסק הדין, באחד המקרים, הוציא דניאל את אחת מנשותיו לחצר הבית כשהיא ערומה בשעת לילה מאוחרת והתיז עליה מים. לאחר מכן גרר אותה בשערותיה כשהוא דורש ממנה להיזכר עם אילו גברים היא שכבה לפניו. במקרה אחר, דחף את ראשה של אישה נוספת אל האסלה והוריד את המים עד שנחנקה. במקרה אחר ביצע מנהיג הכת מעשה סדום בבת של אחת מנשותיו לעיני כל יושבי הבית, בניהם ילדים וילדות והגדיר זאת כ"חלק מחובותיה בחיי המשפחה". 

את טוענת שלא היה כלום, שהכל המצאה של הרשויות, אז על מה דניאל הורשע?
"באמת שאינני יודעת. יש פה רדיפה מערכתית של הממסד כנגדו וכנגדנו, כיוון שאורח החיים השונה שלנו קורא תיגר על המוכר והידוע וכנראה שישנם בעלי כוח שהדבר מפחיד אותם ומחפשים כל דרך להשטיח את צורת החיים שלנו. אני לא בובה על חוט, אני אישה חזקה".

פסק הדין של דניאל מצביע על התעללות קשה ומכנה אתכן שפחות, קשה שלא להבחין בדמיון ביניכן לבין נשות גואל רצון
״אני מוחה על כל השוואה בינינו ורואה השוואה זו כמבזה. הן מבחינתן היו שפחות אבל אני כבר 7 שנים אחרי המעצר ואני ממשיכה להתגעגע לדניאל אהובי, לייחל לשובו ולעשיית צדק וממשיכה לקיים תא משפחתי תומך ואוהב גם בהעדרו".

"בניגוד לנשות גואל, עלי לא נאסר דבר, מעולם לא הייתה שום צורת ענישה כלפי הנשים או הילדים ומעולם לא גרתי בבית סגור ומבוצר – להיפך, ביתי היה בית פתוח ולאורך השנים התארחו אצלי עשרות אנשים, המעידים על אווירה חמה, חיוכים ויצירה" היא ממשיכה, "גואל רצון כפה עצמו על הנשים, איים עליהן, דניאל אמר לנו לאורך כל השנים בדיוק את ההפך - שהוא רוצה שנהיה מאושרות ושיהיה לנו טוב. אין שום מקום להשוואה ולא כל קבוצת נשים שבוחרת לחיות עם גבר אחד היא כת מנוצלת, דניאל הוא האהוב שלנו, הוא לא גורו שלנו".

במאי האחרון דחה בית המשפט העליון את ערעורו של אמבש על העונש שהוטל עליו. נשותיו אמרו אז כי "בית המשפט לא שם לב לראיות הרבות שהיו לזיכויו של דניאל.. אנו נפעל ונפנה למשפט חוזר ולא נשקוט עד לזיכויו המלא. הראיות והעובדות פשוט זועקות לשמיים". בינתיים, פתחו הארבע במאבק אחר.

מה בעצמם המאבק הנוכחי שאתן מנהלות? 
"לא מאשרים לנו להתייחד עם דניאל. גם סתם ביקורים שאינם לצורך התייחדות אסורים עלינו. זו דרכה הדורסנית של המערכת להמשיך ולהצדיק את שקריה. אני מרגישה שאוחזים את המקל משני קצותיו ומשחקים בחיי כרצונם – מצד אחד מגדירים אותי כקורבן ומצד שני מתייחסים אלי כעבריינית נפשעת בכך שלא מאפשרים ביקורים והתייחדויות עם דניאל. מנסים לקחת לי את חופש המחשבה".

אדרת היא אחת מארבעת הנשים שמנהלות את המאבק וממשיכות, גם היום, לגור ביחד ולקיים אורח חיים משפחתי, "אני בוחרות לשים את מבטחינו ב-ה' ובאהבתנו הבלתי נדלית לאהובי דניאל, ואני שומרת מקום לתקווה ולאינסוף תפילות שנזכה לראות בעשיית משפט וצדק בירושלים הבנויה, במהרה בימינו – אמן!"

תגובות

עורכות הדין רלי אבישר רווה וסוזי עוזסיני ארניה שייצגו את דניאל אמבש מסרו: לעניין איסור הביקורים וההתייחדויות הרי שמדובר בעמדה שמבטלת לחלוטין את זכויותיהן הבסיסיות של הנשים שהופך אותן לשקופות וקורבנות וכל זאת בעל כורחן. יש סכנה בפטרנליזם המוחלט שמופגן מצד המדינה אשר קבעה כי היא יודעת מה טוב עבור אותן נשים בוגרות  וביטלה את קולן לחלוטין - מצב שלא ניתן לקבלו כאשר מדובר בנשים בגירות, עצמאיות  וכשירות משפטית שזועקות שקולן יישמע ושלא יחליטו עבורן. שמירה על זכויות יסוד מצד המדינה הינה קרדינלית לשמירה על שלטון דמוקרטי תקין והוגן.יצויין, כי אין אנו תומכות בפוליגמיה אלא שנסיבות התיק אינן נכנסות בגדר הההגדרה של פוליגמיה כלל ועיקר . 

ממשטרת ישראל נמסר: לצערנו, טענות שונות ומשונות כולל הנוגעות לחקירת המשטרה וטיפולה הנחוש והמקצועי במקרה, הושמעו ונטחנו עד דק לאורך כל ניהול ההליך המשפטי- ואנו דוחים אותם על הסף. לראיה, ההליך המשפטי הסתיים אמש ובית משפט על ערכאותיו השונות עד לעליון - אמר את דברו ולא מצא כל פגם כאמור. כל ניסיון לטעון כנגד משטרת ישראל בטיפול באירוע זה - פסול וחוטא לאמת.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: כל אחד מהאישומים המצוינים בכתב האישום נבחן בקפידה, והם נסמכים על ראיות מוצקות ומוצלבות ועל עדויות של כמה מדיירי הבית, שסיפרו על אורח חייהם ועל המעשים שבוצעו בביתו של הנאשם במשך שנים. החלטות בתיק זה על מכלול אירועיו והסתעפויותיו התקבלו ברגישות מרבית ומתוך הכרה בכך שהמעשים שנעשו בביתו של הנאשם גרמו לפגיעות קשות בחלק מהנשים והילדים שהתגוררו עימו. ראוי לציין, כי מלבד קבוצת הנשים שטענותיהן לחפות הנאשם והכחשת היותן נפגעות עבירה חוזרות ונשנות ומעבר לכמה מהילדים ששהו בבית הנאשם שמתמודדים בעצם ימים אלו עם השלכות המציאות שלתוכה גדלו, מתהלכים בינינו נשים אחרות וילדים אחרים מקרב "המשפחה" שבחרו להציף את שחוו ואת המציאות הקשה שבה חיו ולצאת לדרכים חדשות, לשקם את מסלול חייהם ולהשתלב בחברה, בצבא ובכלל.