אחד מעיטורי הכבוד הנשגבים ביותר בהוליווד, ה״גראנד סלאם״ של תעשיית הבידור, הוא זכייה בארבעת הפרסים החשובים שלה: אמי, גראמי, אוסקר וטוני. הרשימה המצומצמת והיוקרתית של האמנים המחזיקים באמתחתם את ה״איגוט״ (EGOT) כוללת בתוכה כמה מהשמות הגדולים בהיסטוריה. ביניהם: האייקון ההוליוודי אודרי הפבורן, הבמאי הוותיק מל ברוקס והקומיקאית וופי גולדברג. למרות שהוא מכחיש נמרצות את העניין, נראה שלאחרונה גם מת׳יו מקונוהיי את מבטו לעבר התואר המרובע. ואם להאמין לסוכנויות ההימורים, סיכוי סביר שעד סוף השנה הנוכחית הוא יהיה כבר בחצי הדרך לשם.
מקונוהיי (44) הוא נכון להיום הפייבוריט הבולט לזכייה באוסקר, אחרי שאסף בעונת הפרסים הנוכחית (בין אינספור פרסים משניים נוספים) את גלובוס הזהב ופרס השחקן הטוב ביותר בטקס ה-SAG עבור תפקידו ב״מועדון הלקוחות של דאלאס״. ככל שמעמיקים בסיפורו של הסרט הצנוע הזה, מגלים כמה הוא מזכיר את סיפורו של מקונוהיי עצמו. השילוב ביניהם הוא אחת מהתופעות המרתקות ביותר של שנת הקולנוע המצוינת שעברה עלינו. אבל על כך בהמשך.
קומדיה של שרירים
מת׳יו דיוויד מקונוהיי נולד ב- 1969 בטקסס, הצעיר מבין שלושת הבנים של קיי וג׳ים מקונוהיי, גננת ובעל תחנת דלק שהתגרשו ונישאו מחדש מספר פעמים. בראיונות נהג מקונוהיי לספר שכילדים, לו ולאחיו לא היה מושג לגבי הסיבה מאחורי ההיעדרויות הממושכות של אמו: ״לא ידענו שהם התגרשו, חשבנו שאמא הייתה בחופשה״, סיפר למגזין ״Elle״, ״רק אחרי שאבא מת למדנו שהחופשות האלו היו תוצאה של גירושים״. היחסים האינטנסיביים בין ההורים נחשפו בספר אוטוביוגרפי שפרסמה אמו, ובו טענה כי מותו של אביו נגרם תוך כדי קיום יחסי מין. ״הם היו פרועים, אהבו בטירוף״, מעיד השחקן על הוריו. ובכן, את זה יכולנו להבין כבר מהספר.
מותו של אביו תפס את מקונוהיי, אז בן 23, בדיוק כשהקריירה שלו החלה להמריא. אחרי שבילה שנה באוסטרליה וחזר במטרה להפוך לעורך דין, החל לפתח עניין במשחק ועבר ללמוד במחלקה לקולנוע של אוניברסיטת טקסס באוסטין. בעיירה האוניברסיטאית פגש את במאי האינדי ריצ׳רד לינקלייטר ("לפני חצות", "לפני השקיעה", "לפני הזריחה"), שליהק אותו לתפקידו הקולנועי הראשון בתור דיוויד וודרסון הסטלן ב״טריפ נעורים״. לימים הפך "טריפ" לסרט פולחן, והקריאה "Alright, Alright, Alright" מתוכו הפכה לקאצ׳ פרייז שמזוהה יותר מכל עם השחקן. כשעלה לקבל את פרס גלובוס הזהב השנה, הגיב באותה קריאה מפורסמת מעל הפודיום. התפקיד עזר לשים את מקונוהיי על המפה והביא לליהוקו ל״כוכב בודד״, סרט טקסני מוערך נוסף, אבל לתודעה הציבורית הוא זינק באמצעות הליהוק ל״עת להרוג״, עיבוד של הבמאי ג׳ואל שומאכר לספרו של ג׳ון גרישם. כאן החלה הוליווד להשתגע.
בשנות התשעים נחשבו ספריו של גרישם למניה החמה ביותר בעולם הקולנוע. עם הצלחות מוכחות כמו ״הפירמה״ ו״תיק שקנאי״, שהפכו לשוברי קופות מצליחים, התקשורת (גם אם התקשתה בתחילה להגות את שמו) לא הייתה יכלה עוד להישאר אדישה לנוכח הבחור החדש בשכונה. הוא תויג כשובר לבבות, עיטר שערי מגזינים ותחזק רומן עם סנדרה בולוק, שכיכבה לצידו. עד מהרה הפך הטקסני הצעיר לשם דבר בהוליווד, מגזין פיפל העניק לו את התואר ״הגבר הסקסי בעולם״ ועם הסטטוס הגיעו גם התפקידים. הבעיה החלה כשההצלחה החלה להוביל את מקונוהיי למקומות אליהם לא רצה להגיע. השחקן מתכנן תכניות והוליווד צוחקת.
כל צעד גדול מתחיל בחוטיני קטן
״הוא שחקן אופי שכלוא בגוף של כוכב״, מסביר לינקלייטר את מה שקרה לקריירה של מקונוהיי מאז אמצע שנות התשעים. ״התעשייה שמה אותו במשבצת הזו, זה לא שהוא קיבל תפקידים טובים ודחה אותם״. בזמן שמדורי הרכילות ואתרי האינטרנט נהנו לפרסם תמונות שלו בחוף הים, תוך הדגשה של גופו השרירי, דילג מקונוהיי בין קומדיה רומנטית אחת לשנייה. תפקידיו המוכרים ביותר היו בסרטים כמו ״מארגנת החתונות״, ״איך להיפטר מבחור ב- 10 ימים״ ו״אין כמו בבית". מבלי לשים לב הפך מקונוהיי עבד לז'אנר מגלגל המיליונים שבו כיכב. ״שנה אחרי שהייתי עושה סרט היה מגיע צ׳ק בדואר״, סיפר בראיון, ״זה הגניב אותי. הייתי אומר דברים כמו 'וואו, כמה אפסים!' ו'יוצאים לחגוג הערב!'״.
אבל עם הטייפ קאסט הגיעה גם ההבנה שהקריירה שלו מתקדמת לכיוון לא רצוי. מקונוהיי ניסה "לשבור" חזק לכיוון הדרמטי עם תפקיד ראשי באינדי הקטן "Surfer, Dude", אך למרות השם הגדול בפוסטר הסרט הניב הכנסות של פחות מ-60 אלף דולר. השחקן, שהתרגל ללהיטים של 100 מיליון דולר, הבין שכדי לשנות תדמית בהוליווד נדרש צעד חריף הרבה יותר, והחליט להיעלם. החל מ-2009 ישב מקונוהיי במשך שני וחצי בבית וסירב לכל הצעה שהגיעה, גדולה ככל שתהיה. סך הכסף שהפסיד בתקופה הזו נאמד בלא פחות מ-15 מיליון דולר. מנהל הבנק שלו כנראה לא התלהב מהמהלך האמיץ הזה, אבל מקונוהיי הצליח במשימה שנחשבת כמעט בלתי אפשרית בתעשיית הקולנוע של היום: להמציא את עצמו מחדש.
השינוי בתדמית לא נגמר רק בתחום המקצועי. אחרי שנים ארוכות שבהם פרנס את מדורי הרכילות בתור רווק מבוקש, נישא מקונוהיי ב-2011 לחברתו, קמילה אלווס (32), דוגמנית ומנחת טלוויזיה ברזילאית. השניים נפגשו לראשונה ב-2006, וגם כאן מדובר בסוג של סיפור סינדרלה. אלווס הגיעה ללוס אנג'לס בגיל 15 בתקווה להשתלב בתעשיית הדוגמנות המקומית ואחרי ארבע שנים של עבודה במלצרות וניקיון, קיבלה את ההזדמנות בניו יורק. "פגשתי אותו לראשונה בבר", סיפרה בראיון ל-Access Hollywood, "באותה תקופה היה לו זקן ארוך וכובע שממנו השתלשלו רסטות, לא היה לי מושג מי הוא". לאנס ארמסטרונג, רוכב האופניים האגדי שנתפס בשערוריית סמים וחבר קרוב של מקונוהיי, ניגש לדבר עם אלווס וניסה לשכנע אותה להצטרף לשולחן בו ישבו. לאחר שסירבה בתחילה, שינתה אלווס את דעתה והיתר כבר היסטוריה. לשניים שלושה ילדים משותפים: לוי (5), וידה (4) וליבינגסטון, שנולד לפני שנה.
את הדחיפה הראשונית המחודשת לקריירה, קיבל מקונוהיי שוב מלינקלייטר שליהק אותו לסרטו ״ברני״. משם המשיך ל״קילר ג׳ו״, שם גילם שוטר ורוצח שכיר עם חיבה לנערות מתבגרות, תפקיד שזיכה אותו בביקורות מפרגנות, ול״הסיפור של מאד״, שהיה מועמד לפרס הבימוי בפסטיבל קאן וזכה להצלחה מרשימה בסצנה העצמאית. את המהפך השלים עם ״מג׳יק מייק״ של סטיבן סודרברג, שם גילם את דאלאס, חשפן וותיק ובעלים של מועדון חשפנים. הסרט הפך ללהיט ענק ומקונוהיי גרף תשבוחות על הופעה אדירה. במקביל לנחיתה על התפקיד שסידר לו את המועמדות לאוסקר, מקונוהיי עצר גם להופעת אורח קטנה אך בלתי נשכחת ב״הזאב מוול סטריט״. סיבוב הפרסה הזה לקח קצת יותר משנתיים, ובחירה אחת מוצלחת סיומו גרמה לרחש הפרסים להתחיל לזמזם סביבו.
נצחון הרזון
התסריט ל״מועדון הלקוחות של דאלאס״ הסתובב שנים בהוליווד, מבלי שאף אחד העז לגעת בו. לפני כעשרים שנה נתקל התסריטאי קרייג בורטן במאמר על חשמלאי טקסני חולה איידס בשם רון וודרוף. בורטן ניסה ליצור עמו קשר וכשהצליח לבסוף, אמר לו וודרוף שייפגש עמו אם יגיע למחרת לטקסס. את התסריט הראשוני כתב בורדן ב-1995 ומאז הוא נדחה לא פחות מ-87 (!) פעמים על ידי האולפנים השונים בהוליווד בכל פעם מחדש. בראד פיט וריאן גוסלינג הם רק שניים מהשמות שהוזכרו לאורך השנים כמועמדים לתפקיד, אבל מקונוהיי היה מספיק סבלני כדי להאמין בו עד שזכה להפצה. התקציב שנדרש, אגב, נאמד ב-4 מיליון דולר בלבד. סכום שלא מכסה את עלות הבופה בשוברי קופות כמו "הנוקמים". ״שוחחתי בטלפון עם ז׳אן-מארק ואלה (הבמאי)", סיפר מקונוהיי בהקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל הסרטים בטורונטו, "והוא אמר לי ׳אני לא חושב שיש לנו את כל הכסף, אבל אם תהיה בניו אורלינס בעוד שמונה ימים, גם אני אהיה שם׳. ׳ניפגש שם׳, אמרתי לו״. כך יצא לדרך המסע שיסתיים בשישה מועמדויות לאוסקר, לא לפני תחקיר ארוך ויסודי שביצע מקונוהיי לקראת התפקיד, שכלל גם את הדיאטה המפורסמת שלקח על עצמו.
לצורך התפקיד השיל מעליו מקונוהיי מעל לעשרים קילוגרמים ("זה ממש לא מסובך", הוא מסביר, "פשוט לועסים כל דבר הרבה יותר פעמים. השובע בא לבד"), ועל מנת ללמוד את דמותו של וודרוף, צפה בשעות רבות של וידאו של החשמלאי הטקסני. הכל על מנת להיטמע בדמות באופן טוטאלי. ההכנה הזאת נדרשה משום שוודרוף הוא אחת הדמויות המורכבות שנראו על המסך הגדול בשנים האחרונות. אחרי שאובחן כנשא HIV בשנות השמונים, (אז הייתה המחלה והמודעות אליה עוד בחיתוליה) ולאחר שלא מצא מענה רפואי הולם, החל וודרוף להבריח קוקטייל של תרופות ולסחור בו באופן פיראטי דרך מועדון לקוחות של נשאים נוספים. מקונוהיי לוקח על עצמו בגבורה את המורכבויות והסתירות בדמותו של וודרוף, אדם מן היישוב שנאלץ לא רק להתמודד עם מחלה קטלנית, אלא הופך בדרך ללוחם צדק ונושא דגלם של חולים באשר הם. ההופעה המוצלחת, לצד המחיר הפיזי שנאלץ לשלם, הביאו אותו הכי קרוב לפסלון המוזהב שאפשר.
אבל מקונוהיי מסרב לדעת שובע. במקביל להצלחה הקולנועית שלו, הוא כובש בימים אלה גם את המסך הקטן. ״בלש אמיתי״ של רשת HBO, שעלתה לשידור לפני שבועות אחדים, זוכה לביקורות מפרגנות, שלא לומר משתפכות. מקונוהיי מככב בה לצד חברו הטוב, וודי הרלסון, בתור צמד בלשים שחוקרים רצח ברוטלי וסוחבים עימם ערימה של שדים מחייהם הפרטיים. קשה לנבא מה תביא עמה עונת הפרסים הטלוויזיונית, אבל ״בלש אמיתי״ מסתמנת נכון לעכשיו כמתמודדת מרכזית על כל הפרסים החשובים. גם אם הופעתו על המסך לא תזכה את מקונוהיי במועמדות או בפסלון אמי, הוא חתום על ״בלש אמיתי״ גם כמפיק, כך שגם הפרס לסדרה הדרמטית הטובה ביותר עשוי להיות רשום על שמו.
בראיונות לקידום ״בלש אמיתי״ הדף מקונוהיי שמועות על מרוץ לתואר המרובע. הוא לא מתכנן להקליט אלבום או להעלות מחזה בקרוב, אבל תפקידים משמעותיים ומסקרנים על המסך בהחלט נמצאים בקנה. הוא צפוי להופיע ב״בין כוכבים", פרויקט המד"ב המסקרן של כריסטופר נולאן (טרילוגיית ״האביר האפל״) ואחד הסרטים המצופים של השנה הקרובה. גם דיבורים על המשכון ל״מג׳יק מייק״ מקיפים אותו, והוא לא שולל את האפשרות לחזור לחוטיני. עד אז הוא ימשיך ליהנות מהשנה הגדולה בקריירה שלו, שהפכה אותו לכוכב הכי נכון כרגע בהוליווד, ועשויה להסתיים עם מקום של כבוד בהיסטוריה של הקולנוע.