"האקסית המטורפת" מעולם לא הייתה סדרה שמתאימה לכל אחד: מדובר בקומדיה-רומנטית המוזיקלית עוקבת אחר רבקה באנץ', עורכת דין במקצועה שמגיעה מבית יהודי בורגני (והרוס). בהשראת פרסומת הזויה למדי לחמאה היא מחליטה לעזוב את החיים הקודרים וממוקדי הקריירה בניו יורק למען ג'וש צ'אן, אהוב נעוריה שחי בעיירה שכוחת האל ושטופת השמש ווסט קובינה שבקליפורניה. ובעוד בפרק הראשון זו נראית לנו כמו החלטה די מטורללת ותו לא - ככל שהפרקים נערמים זה על זה, הצופים מבינים ששום דבר לא נאמר או נעשה סתם כך, וההחלטה ההיא מגובה בעבר טראומתי למדי של הדמות הראשית.
זו הייתה יצירה מעמיקה ונוקבת בתחפושת: "האקסית המטורפת" נראתה בהירה, שמחה ומזמינה, אפילו תמימה לפרקים וכן, גם די משונה, אבל די היה גם בפרק אחד בשביל להבהיר שזהו מכרה זהב של שנינות, אג'נדה פמיניסטית וחקירה עמוקה של נושאים שלא מקובל לדבר עליהם בטלוויזיה. ודבר לא הדגים את זה טוב יותר מהנאמברים המוזיקליים (חלקם הגדול פרי עטו של אדם שלזינגר) של "האקסית המטורפת", שמציעים פרשנות משעשעת ומקורית לחיי הדמויות ועמוסים באמירות נוקבות על נשיות, מיניות והחיים בכלל. במלאת שנתיים לסיום הסדרה ושנה לאחר מותו של שלזינגר מקורונה, נברנו מחדש בעשרות השירים מארבע העונות של "האקסית המטורפת" ובחרנו בקושי רב את העשרה הטובים ביותר.
10. Put Yourself First
כולנו מכירים את הסצנה הזו בעל פה: הבחורה רוצה את הבחור, והוא לא רוצה אותה, אז היא מחליטה לעבור מייקאובר. עשו את זה כמעט בכל סרט קומדיה רומנטית (כמו ב"גריז" או ב"קלולס") וכיאה לקומדיה רומנטית ומוזיקלית שמכבדת את עצמה, גם ב"האקסית המטורפת" התגייסו למשימה. אבל כמובן שהם לא יעשו את זה בצורה הרגילה והדכאנית - אלא בשיר סאטירי וסופר מודע לעצמו בסגנון פיפת' הרמוני. לשים את עצמך לפני כולם; זה המסר הפמיניסטי והמעצים של להקות הבנות האלו (או, לחילופין, של תנועות ה-Self Care שכובשות את האינטרנט בשנים האחרונות). ולמרות שמפתה להאמין לזה, מדובר בעוד זרוע של המבט הגברי ששולט על העולם ומתחת לפני השטח מסתתרת אמת שוביניסטית, והיא שכדי לעשות טוב לעצמך את צריכה להתייפות. כן, בטח שבשביל עצמך, אלא מה?
שורה לפנתיאון: "שימי את עצמך ראשונה בשבילו. זה מה שאת חייבת לעשות"
9. First Penis I Saw
כשמדברים על האהבה הראשונה בסדרות, מקובל להתרפק על הרגע שבו העיניים נפגשו, על הנשיקה הראשונה או על שברון הלב הבלתי נמנע. אבל לא "האקסית המטורפת": בקריצה מקסימה לקליפ המפורסם של להקת אבבא, "Mamma Mia", השיר הזה נותן את הבמה לנושא שאף אחד אף פעם לא מדבר עליו, אבל כל כך הרבה נשים חוות אותו בנעוריהן - החשיפה הראשונית לאיבר מין זכרי.
פולה מסתובבת בסופר לתומה כשפתאום היא רואה את ג'ף, אהבת נעוריה, אבל היא לא נזכרת בזמנים היפים שבילו יחד או בשפתיו הרכות אלא דווקא בעובדה שהפין שלו היה הראשון שהיא אי פעם ראתה. כל המוצרים בסופר נושאים פתאום את שמו של האיש, ופולה מפזזת במעברים בשיר שכולו נוסטלגיה, רתיעה וחרמנות מרומזת, שמצליח לזקק את מהותה המתוקה-אך-חתרנית של הסדרה כולה.
שורה לפנתיאון: "הוא ממש הפיל לי את הלסת"
8. Sexy French Depression
רומנטיזציה של הפרעות נפשיות היא אחד המחדלים הארוכים ביותר של המדיה, כזה שממשיך להתקיים גם בימינו אנו, עם סדרות כמו "13 סיבות" שמציגה הפרעות דיכאון וחרדה כנושאים אפלים וסקסיים. אחת המטרות המרכזיות של של בלום בעבודה על "האקסית" הייתה לחשוף את ההתמודדות עם הפרעות נפשיות על כל כיעורה, ובשיר הזה בלום מטיחה לנו בפנים את מה שאנחנו אוהבים להדחיק בעזרת קליפ שמותח ביקורת על האידאליזציה של דיכאון.
בקליפ שצועק קולנוע צרפתי, רבקה מתהלכת בפריז היפה בשמלה שחורה קטנה, משקפי שמש גדולים וסיגריה ביד ושרה על הדיכאון הצרפתי והסקסי שלה, אבל האמת הלא אטרקטיבית מתחילה לנקב חורים חורים בדימוי הכוזב הזה. לדוגמה, כשרבקה מספרת במבטא צרפתי ש"המיטה שלי מריחה כמו טמפון" או כשהיא מודה שהיא מבלה את זמנה בנבירה בשיחות מסנג'ר עם האקס שלה מימי הקולג'. ובסוף הקליפ, ממש כמו סטירה, מגיע השוט האחרון והעוצמתי שמדגים דיכאון בלי לנסות לייפות אותו: רבקה בכלל לובשת פיג'מה ושוכבת על רצפת האמבטיה.
שורה לפנתיאון: "אם אחשוב על זה מספיק חזק אגיע לתשובה, אבל כבר שכחתי מה הייתה השאלה"
7. Gettin' Bi
אחת הדוגמאות הכי יפות לדמויות ביסקסואליות בטלוויזיה היא דמותו של דריל, הבוס של רבקה, שיוצא מהארון באמצעות השיר המרים הזה. לוקח לו בדיוק שתי דקות ועשרים שניות להתייחס (ועוד בחריזה) לכל הסטריאוטיפים על ביסקסואלים ולהפריך אותם בלי להתאמץ, וזה עוד לפני שהזכרנו את משחק המילים המתוק שבכותרת שלמרבה הצער הולך לאיבוד בתרגום (שם השיר נשמע כמו "אני מסתדר" וגם כמו "אני נהיה בי"). על אף מוזיקת הפופ האייטיזית הקצבית וקטעי הסקסופון, השיר מצליח לרגש באמת, ולהראות יציאה מהארון כמו מה שהיא יכולה להיות: אירוע משמח וחגיגה של זהות וחירות. ומתוך 157 שירים ציניים ומודעים לעצמם, דווקא התום של השיר הזה, והאהבה הבלתי נדלית שיש לנו לדריל, הם מה שהביאו אותו לרשימה.
שורה לפנתיאון: "לא צריך להיות אינטלקטואל כדי להבין שאני ביסקסואל"
6. The Math of Love Triangles
לפני הכל, בואו נדבר על העיצוב של הקליפ. מדובר במחווה ברורה לנאמבר האייקוני של מרילין מונרו מתוך הסרט "גברים מעדיפים בלונדיניות" מ-1953, כשהיא מבצעת את "Diamonds Are a Girl's Best Friend". בין אם אלה התנועות הריקוד של רבקה (שהן גרסה מוקצנת של תנועותיה של מונרו) ובין אם אלה התלבושות והתפאורה (רק שב"האקסית המטורפת", במקום הצבע הוורוד, המזוהה אוטומטית עם בנות ונשים, הקליפ הזה, שכולו נשיות, דווקא צבוע בכחול - צבע שמזוהה עם בנים), אין ספק שיש כאן הצדעה של ממש.
אבל לצד הכבוד שהוא חולק לאייקון התרבותי, הקליפ גם מהווה מעין בדיחה על הסגברה ועל הייצוג הנשי השטחי בקולנוע האמריקאי של שנות ה-50 (והרבה לאחר מכן), שהתאפיין לרוב בנשים ש.. נו, לא יודעות יותר מדי מהחיים שלהן. רבקה נמצאת במשולש אהבה והיא לא יודעת מה לעשות, וכמתבקש, היא פונה לגברים שיחלצו לעזרתה, אבל הם בסך הכל חבורה של חנונים שמסבירים לה על משולשים כמו שרק מתמטיקאים יודעים. ואחרי כמה נגיעות לא הולמות ואינספור משחקי מילים מוצלחים למדי על משולשים ועל יחסי מין, מגיעה ההבנה: כל הגברים האלה גייז, ורבקה תיאלץ לפתור את בעיותיה בעצמה ומבלי שתתרפס בפני גברים.
שורה לפנתיאון: "אנחנו מתחילים לחשוד שאת לא באמת רוצה לדעת על משולשים"
5. Sex with a Stranger
בעולם שבו השימוש באפליקציות היכרויות זולג ממחוזות הסליז אל מחוזות המיינסטרים, כמעט אין סדרת טלוויזיה מהשנים האחרונות שעוסקת בנושאים של רומנטיקה ומין ולא הקדישה פרק אחד לפחות לבחינה של תופעת הטינדר. "האקסית המטורפת" עשתה זאת גם היא, אבל בדרכה המסוימת מאוד.
רבקה החליטה לצאת עם בחור שהכירה דרך אפליקציה, ובאופן לא מפתיע מתברר שמדובר בלוזר בעל מראה ממוצע ותחביב מטופש למדי. ולמרות שהכימיה בין השניים לא מתגלה כמדהימה, הם חוזרים אליה הביתה מהסיבות הברורות. מה שמבריק בקליפ הזה, שמתעל אנרגיות היפ-הופ ופופ נשיות, הוא הדיסוננס בין מה שרואים לבין מה ששומעים: בעודה מתפתלת בחושניות בבגד גוף צמוד בדוגמת זברה ומדגמנת שלל פרצופים סקסיים, רבקה שואלת את הבחור את כל השאלות הכי פחות סקסיות, אבל הכי חשובות. למשל, "האם נבדקת למחלות מין, ואז חיכית שלושה חודשים ונבדקת שוב?". לא סקסי, אבל כן מעורר הזדהות בקרב כל מי ששוכב מדי פעם עם אנשים שהוא לא לגמרי מכיר.
שורה לפנתיאון: "ובבקשה אל תהיה רוצח (בבקשה אל תהיה רוצח)"
4. You Stupid Bitch
אחד העיסוקים המרכזיים של הסדרה הוא בשנאה עצמית, ואין כמעט דמות ב"האקסית המטורפת" שלא מתמודדת עם סוג זה או אחר של ספקות ופקפוק. למעשה, כשרייצ'ל בלום שרה "הרסת הכל, כלבה טיפשה", לא ברור אם היא מדברת מגרונה של רבקה או מגרונה שלה עצמה, והיא זורקת גם הערה לקהל הצופים - כי ברור שכולנו שונאים את עצמנו מדי פעם. כי הרסנו הכל, כי סיפרנו שקרים, כי אנחנו צריכים להוריד במשקל.
השיר מתמצת את אחד היתרונות הגדולים של הסדרה - האומץ להיחשף. וגם אם לעתים לא ברור למה בחרו היוצרים להפוך את הסדרה למוזיקלית, מלבד זה שהם אוהבים את הז'אנר, כאן הכל הופך ברור: זו עוצמת רגשות שלא הייתה יכולה לעבור בשום מדיום אחר. ובעוד שירים אחרים של "האקסית" עמוסים באביזרים, תפאורה ועזרים ויזואליים אחרים, בשיר הזה זו רק רבקה על הבמה. הפשטות הזו היא זו שמייצרת מעין רגע של זיכוך, מה שמגביר את העוצמה הרגשית של השיר בפרט ושל הסצנה כולה.
שורה לפנתיאון: "הרסת הכל, כלבה טיפשה". מה לעשות, קלאסיקה זו קלאסיקה.
3. Love Kernels
השיר הזה, שכולו מחוות אהבה לאלבום "Lemonade" של ביונסה, יכול לתפקד גם כמם באורך שלוש וחצי דקות. כל פריים בו עשוי במחשבה וקולע בול לחוויה שהוא מנסה לתאר: איך בחורה מרגישה כשהיא דלוקה על בחור שמחבב אותה, אבל הרבה פחות משהיא מחבבת אותו. בין אם מדובר בדימוי הקקטוס המבריק שאליו נלוותה גם תחפושת מתאימה, או במטפורה שהפכה לכותרת השיר - גרעיני אהבה, כמו גרעינים קלים ומפוזרים של פופקורן.
בעזרת הרבה הומור עצמי בלום ממחישה את החיפוש הנואש אחר פירורים רגשיים שיזינו אותך: רבקה כל כך מעוניינת בג'וש, שאפילו ההערה שלו על הריח מבתי השחי שלה מתפרשת בעיניה כמחמאה, או לכל הפחות הכרה ותיקוף. וכיוון ש"האקסית המטורפת" התמחתה גם במטא-קריצות שהופנו ישירות לקהל הצופים, במהלך השיר נשמעת ההערה הסרקסטית "הקליפ הזה גמר לנו את תקציב ההפקה, דריל מגולם מעכשיו על ידי מטאטא".
שורה לפנתיאון: "אני כמו קקטוס אופנה סקסי, חיה ממחמאה למחמאה, אוגרת אותן בגופי בשביל תקופות ארוכות של יובש"
2. Settle for Me
אם יצא לכם לצפות ב"חזרות" השנה - סתם, ברור שיצא לכם וכנראה גם חפרתם על זה לאנשים - אז כדאי שתדעו שיש בה אזכור, מכוון או מקרי, לשיר הזה. "תתפשרי עליי", ביקש תומר מאיריס ב"חזרות", ממש כמו שגרג - ידידהּ של רבקה שפיתח כלפיה רגשות - הפציר ברבקה במהלך העונה הראשונה של הסדרה.
סגנון מחזות הזמר שכל כך מזוהה עם פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס עובד פה פשוט נפלא, ומשווה את הדמויות מהסדרה לפאוור קאפל הקולנועי, שהיה מזוהה מאוד עם מיוזיקלס בשנות ה-30. אבל בניגוד לשירים התמימים של פעם, שידועים בליריקה רומנטית משתפכת, כאן האשליה הדביקה מתנפצת כשהבקשה של גרג מרבקה היא, איך נאמר, לא הבקשה המתקתקה שבחורה מצפה לשמוע. הניגוד בין האידיליה של אז לבין מצב הביניים המבאס של גרג ורבקה, הופך את "Settle For Me" למביך לצפייה, אבל גם למצחיק מאוד - שילוב רגשות ש"האקסית" התמחתה בו. אה, והכוראוגרפיה הנהדרת זיכתה את הסדרה בפרס אמי.
שורה לפנתיאון: "כמו חלב 2% או סייטן, יש לי כמעט את אותו טעם"
1. Let's Generalize About Men
תראו לנו קבוצת בנות סטרייטיות אחת שחברותיה לא מתכנסות באופן קבוע לפגישות שכל כולן טינופים והשמצות בדבר המין הגברי ושלל מגרעותיו. אנחנו מחכים. השיר הזה, שהכתרנו בלי להסס בתור השיר הטוב ביותר בסדרה, מיטיב לתאר לילות בסגנון הזה: אחרי ניסיון כושל לשדך בין פולה לבין ולנסיה והת'ר - הראשונה חברה מהעבודה, השנייה והשלישית הכירו את רבקה בנסיבות אחרות - רבקה סוף-סוף הצליחה להרכיב את חבורת החלומות שלה, וכפתה עליהן ערב בנות רווי יין, בו כל מה שהן עושות הוא לקטר על הגברים בחייהן.
לפני שתתחילו להתעצבן, לא מדובר במיצג שונא גברים או אפילו שטחי, אלא בהפוך על הפוך. השיר הזה, שמולחן ומעובד בסגנון להקות בנות ורוק אייטיזי עוצמתי, בו זמנית מותח ביקורת על התנהלותם הטיפוסית של גברים, וגם מגחיך לחלוטין את טקס ההשמצה המדובר. אז כן, נשות "האקסית המטורפת" שונאות תחילה את כל הגברים, כולל בניה המתבגרים של פולה, אבל ככל שהן מעמיקות בשנאתן הן מגלות בה סדקים. למשל, האם מותר להן לשנוא הומואים? ממש לא, כי כפי שכולן מסכימות - "הם כולם ממש מקסימים וכיפיים". מומלץ להגביר את הווליום ולהתחיל לרקוד, ולהקשיב למילים הארסיות רק בהאזנה שנייה או שלישית, שכבר ברור לאוזן שמדובר בלהיט.
שורה לפנתיאון: "למה גברים אף פעם לא מקשיבים וחושבים רק על עצמם, בניגוד לנשים שתמיד מקשיבות ואף פעם לא חושבות על עצמן?"