זה לקח קצת זמן, אבל שירות הסטרימינג דיסני+ סוף סוף נחת בישראל. כדי לעזור לכם למצוא בו את ההמלצות השוות באמת, חזרנו לביקורות שפרסמנו על כמה מהסדרות שלו. והפעם: "עלייתה ונפילתה של אליזבת' הולמס" - או פשוט "הנושרת".


אחרי שאנה דלבי וסיימון לבייב ניכללו את דרכם לנטפליקס, ורגע לפני שאדם נוימן מגיע לאפל TV פלוס כשהוא מגולם על ידי לא פחות מג'ארד לטו, שווה לקחת כמה רגעי הונאה והנאה עם אליזבת' הולמס. הולמס, כזכור, היא היזמית הצעירה שייסדה את חברת "תראנוס". החברה ייצרה פטנט שאפתני בתחום בדיקות הדם, השיגה גזיליוני דולרים ממשקיעים והייתה שווה בשיאה כתשעה מיליארד דולר, עד שהתברר שהפטנט שייצרה לא עובד, מעולם לא עבד והניסויים עליו זויפו.

הסדרה "הנושרת" ("The Dropout"), שעלתה בסוף השבוע האחרון בהולו (ותגיע לישראל עם דיסני פלוס), היא אחד מהתוצרים התרבותיים שמבוססים על הולמס. חלקנו כבר הספקנו לראות את "הממציאה", סרט תיעודי של HBO שמבוסס על הפרשה, ובקנה יש גם סרט עלילתי בכיכובה של ג'ניפר לורנס. בגרסה הזאת של הולו מככבת אמנדה סייפריד, שמגלמת אותה נהדר. אגב, כמו במקרה של "להמציא את אנה", פילטר הביוטי של הטלוויזיה נכנס לפעולה - אבל מי שיצפה בכמה סרטונים אמיתיים של הולמס יעריך את עבודת המימיקה היפה שעשתה סייפריד בשביל התפקיד.

>> מארוול, פיקסאר ו"האנטומיה": מדריך ההמלצות המלא לדיסני+

בשני הפרקים הראשונים של הסדרה אנחנו מכירים את הולמס, יצור אוקוורדי, מסורבל ומשונה. מעריצה של סטיב ג'ובס, מתקשה ביצירת קשרים חברתיים ולוקחת את עצמה נורא ברצינות. היא מעוררת חיבה כי היא כאפות. היא לא אנה דלבי - יצור פרוע וחסר עכבות - היא חננה חרשנית, שאפתנית וחסרת מודעות עצמית שהפשע העיקרי שלה, בהתחלה לפחות, הוא להיות קצת יותר מדי מתלהבת ומוזרה.

בתחילת הסדרה אנחנו מגלים שבנעוריה של הולמס אביה איבד את עבודתו ואת כל חסכונותיו ב"אנרון" - חברה אמריקאית ענקית שלאחר קריסתה התברר שבכיריה הונו את העובדים והמשקיעים במשך שנים. כן, בדיוק כמו שהולמס עתידה לעשות. אמה העצורה רגשית מנסה לחנך אותה למצוינות (והיא גם המייג'ור מ"מניפסט", כי למה להעמיד פנים שיש לנו חיים) ואכן, אליזבת' היא ילדה שאפתנית שנחושה בדעתה להפוך למיליארדרית.

עד אז, היא שומעת שירי העצמה אמריקאיים נורא ובחדרה תלוי פוסטר של סטיב ג'ובס. היא ככל הנראה מבריקה, אבל באופן אמריקאי בייסיקי וחדור מטרה. הולמס מתקבלת לסטנפורד רק כדי לנשור די מהר בשביל להקים את "תראנוס", אבל זה בסדר, גם ג'ובס נשר מהלימודים. בהמשך היא מתחילה להתלבש כמוהו - מה שמוביל לפריחה בענף הגולפים המונוכרומטיים - ואפילו מנסה לשנות קצת את קולה מתוך מחויבות עמוקה לדמות הממציאה והיזמית שהחליטה שתהיה.

אבל החיים הם מה שקורה כשאת מתכננת להיות סטיב ג'ובס הבת. הולמס נקלעת לקשר רומנטי ומיני עם סאני, אמריקאי-פקיסטני מבוגר ממנה בעשרים שנה, שכיום היא מאשימה בהתעללות מינית ומילולית. הקשר ביניהם, בסדרה, מעורר אי נוחות מתחילתו. היא מתחילה לגייס כספים להמצאה הגדולה שלה - מכשיר שמסוגל לערוך מאות בדיקות בהתבסס על טיפת דם אחת ואמור לשנות את כל עולם בדיקות הדם - אבל יש בעיה קטנה אחת, והיא שהמכשיר לא עובד. אז היא מזייפת את התוצאות, בהנחה שבהמשך הוא כבר יעבוד ונו, אתם יודעים איך כדורי שלג מהסוג הזה נוטים להתגלגל. 

אמנדה סייפריד, "הנושרת" (צילום: Beth Dubber/Hulu,  יח"צ)
אין ברירה אלא להיות אמפתיים. סייפריד ב"הנושרת" | צילום: Beth Dubber/Hulu, יח"צ

בניגוד לנוכל הטינדר ולאנה דלבי, קשה שלא להיות נורא בעד הולמס, היא מאוד מובנת. זו גם הסיבה שעושים עליה כל כך הרבה אדפטציות למסך - היא דמות עם רצון מאוד ברור, זה מרגיש לפעמים כאילו יצאה מתוך הוראות לכתיבת תסריט. גם הסדרה עצמה בעדה. היא לא מוצגת שם כנוכלת, אלא כבחורה נאיבית שהכל נהרס לה. הולמס האמינה בהמצאה שלה וחשבה שהיא עומדת לשנות עולם הרפואה והסדרה נורא אמפתית כלפי זה, כך שגם לנו אין ברירה.

מעניין גם לגלות שהולמס מוצגת בסדרה כדמות עם ניתוק חברתי קל. עדיף שלא להשתמש במילה "אוטיזם", אבל לשם הם מכוונים. היא אומרת ברגע מסוים ש"אני לא מרגישה כמו שאנשים אחרים מרגישים", וניכר שלוחצים שם על בעיית תקשורת עם הזולת. יש כבר כמה פולמוסי רשת שנפוצו בנושא, אם כי ללא תשובה חד משמעית. מה שבטוח זה שהיא לא ממש יודעת איך לחיות או איך להתנהג, אז היא מנסה להגיע לאזורים הגדולים מהחיים, להמצאה ולהישג. 

הסדרה מהודקת וסוחפת, מלבד סייפריד היא כוללת שחקנים חזקים כמו סטיבן פריי, וויליאם ה. מייסי ולורי מטקאלף. אבל ההתמקדות העיקרית היא בדמותה של הולמס, בניסיון להבין אותה, ועל הדרך גם לתת לנו טעימה מעולם הסטארטאפים וגיוסי המשקיעים שבו הייתה בין הנשים היחידות. האמפתיה והאנושיות שב"הנושרת" הופכים אותה למוצלחת מכל גל טלוויזיית הנוכלים העכשווית. נכון לפרקים הראשונים, התחושה היא שלא מדובר בסדרה על הונאה, אלא על דבר אמיתי לגמרי שפשוט לא עבד. וזה מצליח לה, כי יש גבול לכמה סדרות על נוכלים עוד נוכל לשאת, אבל בכל הנוגע לחלומות שמשתבשים, הביקוש תמיד יהיה אינסופי.