לפני שנוכל לדבר על "Dark" ("חשכה" בתרגום חופשי), ההפקה דוברת הגרמנית של נטפליקס, נצטרך להתייחס לפיל הרדיואקטיבי שיושב בחדר וזורק רפרנסים לשנות ה-80: כן, "דארק" מזכירה ביותר ממובן אחד את סדרת הדגל של נטפליקס, "דברים מוזרים". שוב עיירה קטנה באמצע שומקום שהתרחשויות מוזרות פוקדות אותה, כמו היעלמות של ילד ומעבדה ממשלתית המסתירה סודות זדוניים. מרגע שיצאה, "דארק" הושוותה באופן מיידי ל"דברים מוזרים", וסביר להניח שכל מי שיצפה בשתיהן אחת אחרי השנייה ירגיש ככה; אבל ברגע שמנערים את ההשוואות מ"דארק", מבינים שהיא מסוגלת לקחת אתכם למסע למסע שאף סדרה לפניה לא לקחה.
השנה היא 2019, והעיירה הגרמנית וילדן סובלת ממכת היעלמויות של ילדים ובני-נוער. יונאס הוא נער מעורער המשתחרר מאשפוז פסיכיאטרי לאחר שעבר התמוטטות בעקבות התאבדותו של אביו. אמו עסוקה בניהול רומן אובססיבי עם אולריך, בלש נשוי שמעולם לא התגבר על היעלמותו של אחיו לפני 33 שנים, בזמן שמנהלת תחנת המשטרה שרלוט מחפשת אחר אריק, עוד נער שהצטרף לרשימת הנעדרים ההולכת וגדלה. אבל האויבת האמיתית של תושבי העיירה היא ההיסטוריה, וחוסר היכולת שלהם ללמוד ממנה. הם נידונו לחיות אותה שוב ושוב, חוזרים על הטעויות של אבותיהם.
שני הפרקים הראשונים של "דארק" מרגישים מאוד מוכרים למי שאוהב סדרות מתח אפלות בנוסח "טווין פיקס" ו"קצה האגם", ובכן, "דברים מוזרים". כל הדמויות הקלאסיות נוכחות גם כאן: האם הלא מתפקדת, הנער בעל השפיות המוטלת בספק, הבלש הקשוח והזקן הסנילי שמתפרץ לאסיפת החירום וצועק "זה קורה שוב!". האווירה אפרורית והנופים משקיפים על יערות אפלים בלתי נגמרים, ובתוך הבתים מסתתרים סודות שרק מחכים לצאת החוצה. ואז מגיע הפרק השלישי, וכל מה שחשבתם משתנה לחלוטין.
קשה לדבר על "דארק" מבלי להיכנס לתוך-תוכי העלילה המתפתלת שלה, שנשזרת במיומנות לאורך 10 הפרקים של עונתה הראשונה. בצורה העדינה ביותר, נספר רק שמה שמתחיל כסדרת מסתורין אפלה הופך במהרה לסדרת מד"ב בעלת אלמנטים קלאסיים, כולל מסע בזמן ופרדוקסים. זה עלול להישמע כמו חתול בשק אבל "דארק" מצליחה לקחת את אותם אלמנטים מוכשרים ולעשות מהם משהו חדש לגמרי. היא שומרת על המסתורין והמתח באופן בלתי מתפשר אבל זה בעיקר אומר שלקהל אין רגע אחד לנשום.
"דארק" היא סדרת אנסמבל המתפרשת על שלוש דורות של תושבי עיירת וילדן, ועוברת בקפיצות של 33 שנים אחורה וקדימה בזמן. העובדה שמדובר בסדרה על מסע בזמן מסבירה לנו הרבה על החברה הגרמנית וההבדלים העצומים בין הדורות שלה. לא מדובר רק בשינויים קוסמטיים, כשאנחנו עוברים לדור אחר אנחנו מגיעים לעולם חדש עם חוקים משלו. הרבה מהפרדוקסים המוכרים חוזרים לשחק כאן, כמו פרדוקס הסבא ("אם תהרוג את סבא שלך בעבר, מה יקרה לך?") או פרדוקס הלולאה ("אם מישהו מקבל מעצמו תוכנית לבניית מכונה בזמן, בונה אותה וחוזר לעבר לתת לעצמו אותה, מי המציא אותה?") אבל "דארק" מצליחה להשתמש בהן מבלי להיבלע בחורים השחורים והעצומים שנפערים בעלילות מהסוג הזה. מה שכן, היא משאירה הרבה מהשאלות הגדולות שלה באוויר גם אחרי הפרק האחרון (מאוד ברור שהיא מכוונת לעונה שנייה, אם לא יותר) אז ניתן רק לקוות שהיא לא תגמור כמו "אבודים", ובסופו של דבר תשכח לענות לנו עליהן.
TVbee בפייסבוק