העונה החדשה של נרקוס, סליחה, העונה הראשונה של נרקוס: מקסיקו עלתה בסוף השבוע לצפייה בנטפליקס, ולמרות שינוי השם נראה שאין חדש תחת השמש. הסדרה שבתחילתה התמקדה בסיפורו של ברון הסמים הסלב פבלו אסקובר, התרחבה מעונה לעונה עד שהקיפה את כל סיפור סחר הסמים בקולומביה, כשבעונה השלישית עברנו מפבלו לקרטל קאלי. מגמת ההתרחבות המשיכה לשכנה הצפונית, והסדרה חזרה אחורה לתאר את הקמת קרטל הסמים המקסיקני הראשון. למרבה הצער, שינוי הנוף לא הפיח חיים חדשים בסדרה, שככל שהתרחקה מדמותו הכריזמטית של אסקובר, נראה שהפכה לשיעור היסטוריה מצולם.
אובדן המוקד שפגע בעונה השלישית של נרקוס ממשיך גם פה, למרות ניסיון ברור של היוצרים למקד את הסדרה בגיבורים החדשים: ברון הסמים השאפתן מיגל אנחל פליקס גאיארדו שהקים את קרטל גוודלחרה, וסוכן הרשות האמריקאית למלחמה בסמים, אנריקה "קיקי" קמרנה. למרות שהסדרה מבוססת על אירועים היסטוריים, ופרטי העלילה המרכזיים זמינים לכל בדפי הויקיפדיה הביוגרפיים של הדמויות ההיסטוריות, נימנע מלספק ספוילרים. ניתן עם זאת לציין שסיום העונה כולל את אחד האירועים הדרמטיים, הידועים והכואבים בתולדות המלחמה בסמים, ומכיוון שהקרטלים המקסיקנים פועלים ומשגשגים עד עצם היום הזה, חלק מהארגונים והדמויות (השוליות בשלב זה) מככבים עד היום בראשי רשימות הפושעים המבוקשים בעולם.
אם נניח בצד את הפיקנטריה ההיסטורית, העונה הראשונה של נרקוס: מקסיקו מזכירה במבנה שלה את העונה הראשונה של נרקוס. שוב סיפורו של סוכן אמריקאי שמגיע לראשונה לארץ זרה, שוב סיפורו של פושע שאפתן שיוזם ומקים ארגון סחר סמים מודרני ראשון מסוגו. אז הפעם זה קורה בגוודלחרה ולא במדיין, אבל שוב אנחנו מקבלים את ישיבות השולחן העגול עם ראשי ארגוני הפשע הוותיקים, שוב הגיבור נתקל בהתנגדות שמרנית עד שכולם לומדים לקבל את הסדר החדש. הפושעים הצעירים והשאפתניים שאנחנו פוגשים בהתחלה, הולכים ושוקעים בסגנון חיים נהנתני והרסני, השחיתות, הסכסוכים הפנימיים והלחץ החיצוני עושים את שלהם, הקרטל רק נבנה וכבר מאיים להתפרק. בקיצור, כל המהלכים שעברנו בסיפורו של פאבלו, חוזרים בשינויים קטנים עם פליקס גאיארדו.
המיחזור כשלעצמו מתקבל על הדעת, סיפורי "עלייתו ונפילתו של ברון סמים" היו לפני נרקוס וימשיכו אחריה. הבעיה היא שיוצרי נרקוס: מקסיקו לא הצליחו להפוך את פליקס גאיארדו לדמות הכובשת שתחזיק את הסדרה. השחקן המוערך דייגו לונה קיבל שבחים מוצדקים על הופעתו, אבל למרות ואולי בגלל הופעתו עתירת הניואנסים, התפקיד חסר את ההילה המיתולוגית שאפפה את אסקובר. לונה מגלם את ברון הסמים ברגישות ואנושיות שמעמיקות את הדמות, אבל הופכות אותה לפחות מפחידה וגדולה מהחיים. פליקס גאיארדו מתלבט, חושש, מפחד לחייו ואפילו מרגיש צל צילה של אשמה. קל יותר להזדהות איתו, אבל הוא לא נחקק בתודעה כמו אסקובר. הדמות נבנתה בהשפעה ניכרת מדמותו של מייקל קורליאון בסרטי הסנדק, אבל לונה לא מצליח לבצע את הטרספורמציה המצמררת שעבר אל פאצ'ינו לאורך הסרטים. האיש הרזה והקטן שאיחד את כל ברוני הסמים של מקסיקו מוצג כאיש עסקים מבריק ושאפתן, ולא כמפלצת נטולת חמלה.
בצד סוכני הרשות למלחמה בסמים המצב דומה, מייקל פניה עושה עבודה טובה בתפקיד הסוכן התמים והאידיאליסט, אבל גם דמותו של קיקי קמרנה לא מתעלה מעל קלישאות הז'אנר. בלי גיבורים סוחפים שירוממו את היצירה, נותרנו עם נוסחת הבסיס של נרקוס - אירועים היסטוריים מומחזים, הסתבכויות ומהמורות בדרך לתוצאה הידועה מראש (עליית הקרטלים) קריינות גברית וקשוחה שמלווה את העלילה, אקדחים, סמים וכסף. העונה הזאת, אפילו יותר מקודמותיה, היא קולנועית ומרהיבה ביופייה. הצילומים רובם בוצעו בשטח ובהשקעה מרשימה, וצוות הבימוי והצילום חוזק בכמה מהשמות העולים בקולנוע המקסיקאי. העשייה הקולנועית היא אחת ממעלותיה של העונה, אבל גם מעט פוגמת בחוויית הצפייה. הסדרה עוצרת להשתהות על רגעים אנושיים קטנים, ומלאה בצילומים ארוכים ויצירתיים, אבל נראה שאלה בעיקר מורחים את העלילה ופוגעים בקצב שלה. זה לא מד מן, אין פה את העומק הרגשי הדרוש לטעון את הקצב האיטי, והשוטים הארוכים והמסובכים נראה שתורמים יותר לאגו של היוצרים מאשר להנאת הצופים.
למרות הניסיון לאתחל מחדש את הסדרה, העונה החדשה נראית מכוונת לחלוטין למעריצי נרקוס. כלומר, מדובר בסדרה לקהל יעד "גברי" טיפוסי: המחזה איכותית של שבוע הקרטלים בערוץ ההיסטוריה. אנחנו אוהבים סיפורים על עלייתם ונפילתם של ברוני סמים, ומעדיפים שיהיו מבוססים על סיפור אמיתי. האלגוריתם של נטפליקס זיהה שיש קהל מבוסס לתוכן הזה, והם מספקים אותו בצורה המקצועית והמיומנת ביותר. אם אתם לא נמנים על קהל היעד הזה, אם נטשתם את העונה השלישית בחוסר עניין - כנראה שגם נרקוס: מקסיקו אינה בשבילכם. אם אתם (גברים ונשים, אנחנו לא מתכוונים להפלות), כמו רבים אחרים, רק רוצים שיביאו לכם עוד תוכן קרטלי איכותי, היוצרים של נרקוס, בדיוק כמו פליקס גאיארדו, יודעים לספק את הסחורה.
"נרקוס: מקסיקו" זמינה במלואה לצפייה בנטפליקס