בשנת 1997 יצא לאקרנים סרט האימה הטינאייג'רי "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" בגיבוי כל ההייפ האפשרי. זה היה פחות משנה לאחר ש"צעקה" טילטל את העולם והפך את סרטי האימה לז'אנר לוהט שהקהל צמא אליו, ול"אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" היו נתוני פתיחה שפחות או יותר הבטיחו את הצלחתו - כתב אותו קווין וויליאמסון, האיש שאחראי על "דוסון קריק", וכיכבו בו שמות חמים במיוחד מאותה התקופה: ג'ניפר לאב יואיט, פרדי פרינז ג'וניור, שרה מישל גלר וראיין פיליפה.
הסרט שמבוסס על ספר משנת 1973 אכן הפך להצלחה קופתית, אבל לא הצליח להישאר בקאנון כמו "צעקה", וסרטי ההמשך שלו נחשבים לגרועים במיוחד. לכן, ההחלטה של אמזון להחזיר את הסיפור הזה למסך בצורת סדרה ב-2021 לא בדיוק נראתה טבעית, בעיקר כשסרט נוסף בסדרת "צעקה" עומד לצאת בקרוב - וגם הפעם אין תחרות מבחינת הציפייה של הקהל.
"אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" גרסת 2021 מתבססת על אותו הרעיון של הספר והסרט המקוריים - חבורה של נערים ונערות חוזרים בלילה ממסיבה, דורסים והורגים אדם על כביש שומם, נוטשים את המקום ומבטיחים לשמור על הסוד לנצח, אבל שנה לאחר מכן מתחילים להירדף על ידי דמות מיסתורית. בספר הנערות והנערים לא נרצחו, אבל הסרט הפך את הסיפור לסלאשר, ומעטים שרדו את מסע הרציחות. גם זהות הנדרס שונה - בספר מדובר בנער על אופניים ובסרט החבורה דורסת דייג.
החידוש הראשון שמביאה הסדרה היא זהות הנדרס. נימנע מספוילרים, מכיוון שמדובר במוות אפקטיבי, רק נגיד שלא רק שהם דורסים אדם שמוכר להם - ישנו טוויסט משמעותי שנוגע לזהות הדורס והנדרס שעומד במרכז העלילה, והוא מופרך במיוחד.
זאת הבעיה הראשונה של "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" - המופרכות של בסיס העלילה, והציפייה שפשוט תאמינו שסיפור הכיסוי של המוות מחזיק מעמד. הבעיה השנייה היא שלא באמת ברור באיזה ז'אנר מדובר. "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" מתנהגת כמו דרמת נעורים, לעתים היא ממש מזכירה את "שקרניות קטנות" אבל ללא הפאן והקאמפ, ורק כשמתגלות גופות היא פתאום מזכירה לנו שהיא אמורה להיות גם סדרת אימה. רוב הזמן היא בכלל מדלגת על המרדף עמוס האדרנלין בין הרוצח לקורבנות, שמשמעותי כל כך לז'אנר.
אבל אל דאגה, "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" היא יותר מאסופה של בעיות. התסריט שלה אמנם רעוע ועל כן היא חד משמעית אינה סדרת חובה, אבל יש בה לא מעט יתרונות שמחפים על התסריט והופכים אותה לצפיית טראש די מהנה - למרות שחוש הומור היה יכול לשדרג אותה משמעותית מהבחינה הזאת.
היתרון הראשון והמובהק הוא הקאסט הצעיר. מלבד דמותו של דילן - שהוא מושא האהבה של הדמות הראשית אבל לוהק ונכתב באופן שבעיקר יגרום לכם להתפלל שהוא הקורבן הבא - מדובר בקאסט יפה ומוצלח שמפגין איכויות משחק מרשימות. בראשו עומדת מדיסון אייזמן, שלוקחת על עצמה את האתגר הלא פשוט של גילום צמד תאומות זהות. בעוד בהרבה מאוד סרטים וסדרות משתמשים בסממנים חיצוניים בעיקר כדי להפריד בין שתי דמויות שמגולמות על ידי אותו השחקן (אתם יודעים, זורקים עליהם משקפיים ונושאים תפילה), במקרה של "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" הסממנים החיצוניים האלה קיימים כמובן, ועוזרים להבחין, אבל הם מעודנים מאוד. במקומם, אייזמן משתמשת בעיקר במבט שלה כדי להבהיר איזו תאומה היא מגלמת בכל רגע נתון, והיא עושה את זה מצוין.
בולטת לטובה גם ברי-אן ג'ו, שמגלמת את מרגו, האינפלואנסרית הנוירוטית בעלת הפרעות האכילה - דמות חובה בכל סרט או סדרה עכשווית על צעירים. למרות שמדובר בקלישאה מעיקה בשלב הזה, היא מתמסרת לדמות באופן מוחלט ומצליחה להעביר ניואנסים רגישים שהופכים אותה לדמות המעניינת ביותר. ישנה גם אשלי מור, שמגלמת את ריילי, הטומבוי הכועסת, וגם היא עושה עבודה מוצלחת, אבל היא בעיקר מאוד מאוד יפה.
גם השחקנים המבוגרים שמגלמים הורים או שוטרים עושים עבודה טובה, והסדרה כולה גם מצולמת נפלא, מה שבהחלט משדרג אותה בהעדר תסריט מלהיב.
אבל מה שבעיקר יגרום לכם להישאר עם "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" (מלבד סצנות סקס די לוהטות ונזילות מינית מפתיעה לטובה של הדמויות) היא בעיקר השאלה - מי עשה את זה? עם סיפור רקע מסתורי של כת והתאבדות, מפקדת משטרה מסעירה ומלאת כריזמה וההחלטה להרוג יחסית מהר את האדם החמוד ביותר בחבורה הזאת, סביר שלא תצליחו להתגבר על הסקרנות ולרצות להישאר עם הסדרה רק כדי לגלות את זהות הרוצח, ובעיקר לקוות שהחשיפה וסיפור הרקע מאחורי הרציחות יהיו מספקים ולא ימשיכו את הקו המופרך של התקרית שמניעה את העלילה.