באיגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה ואיגוד השחקנים והשחקניות דורשים לעצור את צילומי העונה השנייה של "טהרן". הבוקר הוגשה עתירה לבג"ץ בנושא הפקת הסדרה המצליחה מבית תאגיד השידור כאן, בה דרשו האיגודים מתאגיד השידור להסביר מדוע כללו את העונה הראשונה של הסדרה בהוצאות להפקות מקומיות, וכמו כן להשהות באופן מיידי את צילומי העונה השנייה, שיתחילו בקרוב.
בעתירה נכתב כי "הוצאת צו הביניים היא קריטית למניעת הישנות הפרת חוק התאגיד, כפי שנעשה בעונה הראשונה של הסדרה טהרן, בכך אף מודה התאגיד, כאשר הגדיר הפקה זרה אשר מצולמת ברובה בחו"ל כהפקה מקומית". האיגודים "דורשים מתאגיד השידור להסביר מדוע אלו כללו את הפקת העונה הראשונה של הסדרה כחלק מהוצאות התאגיד בשנת 2018 למימון הפקות מקומיות קנויות, למרות שההפקה לא עמדה בתנאים לחוק התאגיד".
לפי חוק תאגיד השידור הציבורי, על מנת להיחשב כ"הפקה מקומית" על ההפקה להעסיק אנשים שחיים בישראל אשר יהוו לפחות 75% מהצוות. זו לא הפעם הראשונה שהצדדים דנים בנושא הזה: ארגון עובדי תעשיית הקולנוע (אק"ט) טען בעבר כי הפקת העונה הראשונה של הסדרה לא עמדה במגבלות שדורש חוק תאגיד השידור הציבורי בנוגע לאחוז העובדים הישראלים, זאת על אף שההפקה הוגדרה במקור כהפקה מקומית. באיגודים חוששים כי הפקת העונה השנייה תחזור הבעיה, ועל פי מידע שקיים ברשותם "עונה זו עתידה להיות הפקה זרה במסווה של הפקה מקומית, עם צוות ישראלי מצומצם ביותר, כשבישראל יתקיימו ימי צילום ספורים בלבד".
גורם בהפקת הסדרה מסר כי הדיון הוא על אנשי צוות שנמצאו על הסט, אך תפקידיהם - בין היתר נהגים, מתמחים ויוצרי "מייקינג אוף" - לא מוגדרים בצורה ברורה בחוק, ולכן לא ברור לאיזו קטגוריה הם מסווגים. בעקבות פניית אק"ט בהפקה בחרו להתייעץ עם מועצת התאגיד מתוך כוונה שתגבש מדיניות לעתיד כיצד יש לפרש את החוק, וכי בינתיים הסיווג לגבי עונתה הראשונה של "טהרן" טרם נקבע. הדיון בנושא התקיים בשבוע שעבר כשהמסקנות עתידות להתפרסם בימים הקרובים. אחת הזרות שתהיה על הסט, אגב, היא לא אחרת מאשר זוכת גלובוס הזהב גלן קלוז, שהיום פורסם כי תצטרף לקאסט ותשחק לצד ניב סולטן והכוכבים האחרים.
כך או כך, מבטיח הגורם בהפקה, התאגיד הוציא בשנה המדוברת את התקציב שהיה מחויב על פי חוק לגבי הפקות מקומיות: 270 מיליון השקלים שהיו מיועדים להפקות מקומיות הוקצו להפקות אחרות בכל מקרה, גם בלי "טהרן", כך שגם אם יחליטו לבסוף שהתכנית אינה מסווגת כהפקה מקומית לא ייווצר בור תקציבי. בנוסף לכך, בהקשרי העונה השנייה, הובהר כי קרוב ל-80% מתקציב ההפקה כלל לא מגיע מתאגיד השידור אלא מחברת אפל האמריקאית ולכן בכל מקרה צילומי העונה השנייה לא יעצרו.
"כמעט כל ההפקה צולמה ביוון, באמצעות צוותים זרים בעיקר. מדובר באחיזת עיניים ושימוש חמור בכספי ציבור בניגוד לחוק"
עו"ד איתמר אביטן
מנכ"ל אק"ט איתמר אביטן האשים היום כי "תאגיד השידור מתפאר בסדרה טהרן כהפקה ישראלית כביכול, על אף כי מדובר בהגדרה פיקטיבית ומדובר בהפקה זרה שהחלק הישראלי בה היה שולי... כמעט כל ההפקה צולמה ביוון, 50 ימי צילום לעומת 5 ימים בלבד בישראל, באמצעות צוותים זרים בעיקר. מדובר באחיזת עיניים ושימוש חמור בכספי ציבור בניגוד לחוק. ההסתרה, השקרים, ההתפתלויות ושינויי הגרסאות של התאגיד, אינם עולים בקנה אחד עם סטנדרט ההתנהלות הנדרש מגוף סטטוטורי שמקבל לכיסו מידי שנה 650 מיליון שקלים מכספי הציבור".
מנכ"ל שח"ם אבי בן הלל, הבהיר כי "התאגיד הוא גוף חשוב שתרומתו לתעשיית הפקות המקור בארץ בלתי מבוטלת. עם זאת, לא ייתכן שכספי ציבור יחולקו בניגוד לחוק התאגיד ובאופן שפוגע ביוצרים, שחקנים ועובדי התעשייה בארץ. לאחר שנת הקורונה, אשר פגעה באופן קשה בתעשייה המקומית, הצורך להשקיע בתעשייה המקומית חשוב אפילו פי כמה. בעתירה זו אנו מבקשים לשים גבול לעיגול הפינות ולהשתמש בהקצאות הכספים בהתאם לדין".
מפיקת "טהרן" שולה שפיגל מסרה: "ארגון השחקנים ואנשי הצוות סוגרים את הדלת להפקות משותפות עם חו"ל".
מנכ"ל איגוד המפיקים צביקה גוטליב מסר: "בבג"ץ שהגישו ארגון השחקנים וארגון אנשי הצוות הם מבקשים לחסל את האפשרות לקופרודוקציות, הפקות משותפות ישראליות ובינלאומיות. לא יהיו עוד 'טהרן', 'שעת נעילה' והפקות משותפות נוספות, כי לא יוכלו להביא משאבים מחו"ל. אין בכך שום היגיון, זו אינה כוונת המחוקק והדבר פוגע בשחקנים החברים בשחם ובאנשי הצוות החברים באק"ט".
מתאגיד השידור הציבורי כאן נמסר: "התאגיד פעל ופועל על פי חוק ורואה לנגד עיניו רק את טובת הציבור, היצירה ושוק ההפקות הישראלי. נמשיך לייצר תוכן איכותי ומגוון עם הישגים גם בגזרה המקומית וגם בגזרה הבין לאומית".