ברביעי האחרון, חבר הכנסת איימן עודה הורד מבמת הכנסת לאחר שאמר כי "צה"ל מבצע טבח ומרעיב תינוקות". חברי הכנסות לא שתקו על הנאמר ומחו עד אשר סדרנים הורידו את עודה מהבמה. אמש (חמישי) חבר הכנסת הגיע ל"אינטימי", וגם שם הרוחות סערו כשהתפתח וויכוח בינו לבין רפי רשף, מנחה התוכנית.
רשף הפנה לעודה את השאלה אם הוא רוצה שיחסלו את יחיא סינוואר, ועודה השיב: "אני חושב שצריך להפסיק את המלחמה הזו לאלתר". רשף הרגיש כי חבר הכנסת מנסה להסית את הדיון, אך לא וויתר: "אתה מתחמק מהשאלה", עודה מצידו נשאר בשלו וטען כי אינו מתחמק אלא "עונה על השאלה הכי נכונה שיש".
בשלב זה רשף התייחס לקטע מסרטון הזוועות שהוציא דובר צה"ל וטען: "ראית את התמונות של האבא והילד (מהסרטון), ברור שזו משנתו של יחיא סינוואר", אך עודה לא הסכים עם הכיוון אליו חתר המנחה ותקף: "רפי, אתה רואה שכל הריאיון בינינו עכשיו זה ריאיון של בן אדם פריבילג שיש לו מדינה חזקה שהרגה 40 אלף עזתים ואתה שואל אותי רק על צד אחד, מתעקש על צד אחד", טען עודה על הכיוון אליו רשף ניתב את השיחה. בשלב זה הרוחות התלהטו וחבר הכנסת המשיך, "אני לא מקבל את זה".
רשף טען מצידו כי יש נושא אחד במדינה שאין עוררין לגביו והסביר: "יש הרבה חילוקי דעות בין כלל האזרחים היהודים. אבל דבר אחד ברור: שיחיא סינוואר יחוסל ויפה שעת אחת קודם. אתה לא שותף לתחושה הזו". עודה נשאר בשלו וחזר לתשובתו הראשונה: "המלחמה הזו חייבת להיפסק לאלתר, זו העמדה הנכונה והטובה לשני העמים. להמשיך את המלחמה הזו, זה רק רע לכולנו".
כמה קשה להיות ערבי אחרי שבעה באוקטובר?
"בסוף בוחרים בחיים. שבוע אחרי שבעה באוקטובר, חודש אחרי, ארבעה חודשים אחרי - החיוך של אנשים קצת התרחב. אנחנו בסוף בוחרים בחיים והחיים מנצחים את המוות. השבוע הראשון היה בלתי אפשרי בכלל, לא היה יכול להיות מגע בין ערבי ליהודי בשבוע הזה. אחרי זה היה צריך הרבה זהירות ועכשיו זה נפתח".
אז היה קשה בהתחלה.
"הערבים במדינת ישראל הם כמו לוליין שהולך על חבל דק בין הלאומיות לאזרחות. לפעמים אנחנו קצת נופלים לשם ולפעמים לצד השני, לפעמים הקו עצמו כבר נחתך ואין אפשרות לעבור. ככה זה היה בשבוע הראשון אחרי שבעה באוקטובר".
למרות אירועי שבעה באוקטובר, עודה עדיין מאמין שניתן לגשר על הפערים ומדבר גם על עתיד המפלגה. "עוד נביא 17 מנדטים ועוד נעזור בהבאת השלום. אין אופק אחר, אין דרך אחרת - זה יקרה. אחר כך נסתכל אחד על השני ונגיד 'למה איבדנו 60 שנה?'".
בהמשך השיחה, רשף העלה מול עודה ריאיון מהעבר עם רביב דרוקר, שם השניים התעמתו. רשף ביקש את התייחסותו למקרה ושאל אותו איך הרגיש לאחר אותו עימות. "הרגשתי רע מאוד, כמו שאני מרגיש אחרי העימות הזה", השיב עודה והרחיב, "יש הגמוניה מרושעת. רוצים אותנו מילואימניקים למערכות של מרכז-שמאל אבל על הסוגיות העיקריות שלנו אומרים 'לא עכשיו, שימו בצד'. ואם אני מתעקש שהשאלה החשובה היא כיבוש-שלום ולא כל שאלה אחרת, אז רואים בזה קיצוניות וזה דבר שאני לא מקבל".
בסוף יש רמת כעס או תיעוב כלפי המקורבים יותר מאשר לאחרים.
"רפי, בכל הריאיון הזה יש דבר שאתה צריך לחשוב עליו. אתה מדבר עם בן אדם שאחרי שנהיה בכנסת והמליץ פעמיים על גנץ, גנץ ברח ממני בגלל שאני ערבי. אני בן אדם שניסה ליצור קשר עם כל מיני קבוצות של מרכז-שמאל".
הריאיון בין השניים המשיך להיות טעון ומתוח, ועודה טען כי בעוד הוא אדם שמנסה לחתור לשלום ולהיות שותף להקמת ממשלה שכזאת, רשף מתמקד רק ברגעים בהם הוא נכנס לעימותים עם תומכי מרכז-שמאל, "אתה מתעקש שאני בן אדם שכולו רע, אבל אני בן אדם שמחפש אפשרות לבניית שותפות. לא ראית את כל זה?".
עודה המשיך בטענות שלו ואמר: "האזרח הערבי, שהוא 20% מאזרחי המדינה ו-25% מהעם הפלסטיני בין הים לנהר, יש לו תפקיד היסטורי - להגיד 'די, צריך דרך אחרת'. יש שבעה מיליון פלסטינים ושבעה מיליון יהודים והם לא יתאדו, הם יישארו פה לנצח נצחים, חייבים למצוא את הפשרה ההיסטורית. מגיע לשניהם זכות להגדרה עצמית, לחיות בביטחון וכבוד. אנחנו צריכים להוביל את זה ואנחנו נוביל את זה".
זה בתאוריה, אבל בפרקטיקה השבעה באוקטובר יצר פחד וריחוק, ואתה מנהל איתי שיחה כאילו לא היה שבעה באוקטובר.
"למה מדינת ישראל הצליחה עשר שנים אחרי השואה עם הגרמנים? אולי בגלל שהם לבנים? אולי בגלל שיש להם כסף? שמישהו יסביר, למה עם הגרמנים, שרצחו שישה מיליון יהודים מוחלשים, בכל זאת עשו שלום? אז באמת אי אפשר עם הפלסטינים?".
ואתה לא מוכן להגיד שצריך לחסל את יחיא סינוואר?
"אני אומר שצריך להפסיק את המלחמה לאלתר".
כשהציבור היהודי שומע שאתה לא מוכן להגיד משפט כזה הוא לא מאמין שיש סיכוי לדיאלוג.
"תודה רבה רפי, אני אמרתי לך, צריך להפסיק את המלחמה לאלתר. זה מה שצריך לעשות. להפיל את הממשלה הזאת ולחתור לשלום, אין דרך אחרת".
אתה מאוכזב מהשיחה הזאת.
"כן".
בגללי.
"אני מאמין שאתה אדם טוב מאוד".
אבל יכול להיות שבאת מקובע ולא פתוח לדיאלוג?
"אתה יודע כמה דיברת על שבעה באוקטובר ולא דיברת על הילדים בעזה? אבא שלי כשיראה את זה יגיד 'הם רואים רק את עצמם'".