חברת yes חתמה על הסכם שותף מועדף עם דיסני, שב מסגרתו תשלם לתאגיד התקשורת 150 מיליון שקל לשלוש שנים. לגלובס נודע שהשירות "דיסני פלוס" ישווק במסגרת פלטפורמת הסטרימינג "yes פלוס", לאחר השקתו הראשונית בארץ בקיץ. מדובר בהישג ל-yes, שהמהלך ייתן דחיפה משמעותית למוצר שלה, ובמקביל יאיץ את מעבר לקוחותיה מהלוויין לשירות האינטרנטי.
לגלובס נודע כי במסגרת ההסכם, שנחתם לשלוש שנים, yes תתחייב לכמות מינימום של לקוחות. בשנה הראשונה מדובר ב-100 אלף לקוחות, בשנה השנייה 150 אלף, ובשנה השלישית 200 אלף. מחיר החבילה שתשווק בישראל יעמוד על כ-40 שקל לחודש, ובמידה שהיא תירכש באמצעות yes המחיר יעמוד על כ-30 שקל לחודש. ככל הנראה yes פלוס צפויה להשיק את השירות במסגרת חבילת המחיר החודשי, שמתומחרת ב-200 שקל לחודש.
עוד נודע כי הוט מנהלת קרב מאסף כדי להשיק את השירות במקביל גם אצלה, כלומר שדיסני פלוס לא תסתפק בשותף מועדף אחד אלא בשניים. אם לשפוט לפי הניסיון בעולם, הרי שדיסני פועלת בדרך כלל עם שותף מועדף אחד, ולכן הסיכויים שהוט תקבל הסכם דומה אינם גבוהים. עם זאת, חברת האם האירופית של הוט, אלטיס, מעורבת ומנסה להשפיע בנושא.
למה דיסני בחרה ב-yes
כפי שכבר פורסם, דיסני פלוס הודיעה בחודש שעבר כי בקיץ הקרוב יושק שירות הסטרימינג שלה ב-42 מדינות, וב-11 אזורים חדשים בעולם. בין היתר מדובר בישראל, פולין, הרשות הפלסטינית, ירדן, איחוד האמירויות, טורקיה, לבנון והוותיקן. בהודעה שפרסמה דיסני פלוס נכתב כי החברה מציעה "תוכן מקורי בלעדי ואלפי פרקים של סדרות וסרטים מבית היוצר של דיסני, פיקסאר, מארוול, מלחמת הכוכבים, נשיונל ג'יאוגרפיק, סטאר, תכני FX ותכני אולפני פוקס המאה ה-20".
הכניסה של דיסני פלוס לישראל באמצעות yes פלוס נובעת מכמה סיבות מרכזיות. ראשית, yes פלוס הוא מוצר הסטרימינג המתקדם בישראל, ובחודשים הקרובים הוא צפוי להיות הנפוץ ביותר בארץ - ולעקוף את פרטנר וסלקום. כיום יש לחברה כ-560 אלף מינויים, שמתוכם כ-213 אלף כבר עברו לסטרימינג.
הניסיון בעולם מראה שדיסני פלוס לרוב הולכת עם שחקן גדול ומוביל, ולכן מלכתחילה השאלה הייתה האם תעדיף את הוט או את yes, כיוון שפרטנר וסלקום הן שחקניות קטנות יחסית, ובמקביל ישנם סימני שאלה סביב האופן שבו יפעלו בעתיד.
בנוסף, ל- yesיש שיתוף פעולה ומערכת יחסים הדוקה עם דיסני בישראל. בזכות העובדה שהיא שייכת לקבוצת בזק, יש לה גם גב יציב ואיתן, ואסטרטגיה ברורה להפוך לחברת הסטרימינג הגדולה בארץ, ולרדת לחלוטין משידורי הלוויין.
הבעיה של הוט
הכניסה של דיסני פלוס לישראל, לצד חברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE שצפויה גם היא לעלות לאוויר במהלך השנה, יביאו לשינויים טקטוניים במפת הטלוויזיה בישראל. השינויים יורגשו לאורך זמן, מכיוון שקשת ו- RGE מתכננות להשיק מוצר זול יחסית, עם עושר תוכני שיאיים בעיקר על השחקניות הגדולות, הוט ו- yes.
מהבחינה הזו, המהלך הנוכחי של yes הוא קריטי. בטווח הקצר, הכוח שיש למותג החדש יקדם אותה, אולם בטווח הארוך לא תהיה לה ברירה, והיא תידרש להתאים את עצמה למציאות החדשה שבה חברות התוכן המסורתיות בכבלים ובלוויין הולכות ונחלשות, לטובת חברות הסטרימינג.
עבור הוט, שמנהלת קרב מאסף נגד קשת ו-RGE ומנסה בכל דרך לעצור את פעילותן, הכניסה של דיסני פלוס היא בעייתית. זאת הן משום שמדובר בתוכן שנחשב איכותי על ידי הצופים, והן כי המעבר לשירותי סטרימינג במחירים זולים לעומת השירותים שלה הוא עובדה מוגמרת.
בארה"ב, דיסני פלוס הפכה להיות המתחרה הגדולה והמשמעותית ביותר של נטפליקס, שנחשבת לשחקנית הגדולה ביותר בשוק הסטרימינג, עם 222 מיליון מנויים ברחבי העולם. לדיסני יש כיום 118 מיליון מנויים, אבל השירות צמח בקצב מהיר, מאז שהושק בשנת 2019. בשנה האחרונה פורסמו הערכות שלפיהן עד 2026 הוא יעקוף את נטפליקס במספר המנויים.
שתי החברות משקיעות סכומי עתק על מנת להוביל במרוץ: דיסני פלוס צפויה להשקיע השנה 33 מיליארד דולר בתוכן, ונטפליקס צפויה להשקיע 17 מיליארד דולר. נטפליקס נמכרת בישראל כשירות פתוח אפליקטיבית, ובמקביל היא נסלקת גם בחשבוניות בפרטנר ובהוט.
מדיסני נמסר בתגובה: "חברת וולט דיסני אישרה שתשיק את שירות דיסני+ במהלך קיץ 2022. בשלב זה אין מידע נוסף לגבי השירות בארץ".
מ-yes לא נמסרה תגובה.