אוקיי, אני יודע שיש לנו זוג חדש וחתונה חדשה, אבל לפני שנגיע לכל אלה, אני רוצה לברך את המצטרפת החדשה לצוות המומחים – הפסיכולוגית ד"ר קארין, מהאקדמיה של איציק כרסנטי לניתוחי לייזר פסיכולוגיים (מי שלא ראה את ההופעה של כרסנטי ב"בואו לאכול איתי", להשלים ומיד). קארין לקחה את כל מה שלמדה מקריאה של כמה ספרי פסיכולוגיה להמונים והטיחה באיתמר ניתוח פשטני של חסכי הילדות שהפכו אותו לאדם חברותי במיוחד. אלו היו רק כמה הערות בשיחה שהתנהלה כמעט בלחישה, אבל זאת הייתה חציית גבול מהקשות שראינו בתכנית, בעיני לפחות.

אין דבר פשוט יותר מלנתח את האופי של מי שיושב מולך דרך טראומת ילדות נפוצה. כל כך קל למצוא קלישאה פסיכולוגית מתאימה, אפילו כזאת שתהיה קרובה למציאות. מי לא הרגיש דחוי מתישהו בילדותו, למי לא הייתה אמא קרה מדי או חמה מדי, מחסור כלשהו בדמות אב. קל לבחון בנאדם זמן קצר ולראות כל השיט שלו, לא כי את איזה עילוי אבחוני, אלא כי אנחנו לא טובים בלהסתיר את השיט שלנו כמו שאנחנו חושבים. אם בצורה חשופה או דרך מגננות שקופות, רובנו נושאים את הקישקע שלנו על החזה. מי שלומד קצת על הדרכים בהן המגננות האלה עובדות, יודע שהצפה בוטה שלהן היא חסרת ערך, ונותרת בגדר הקנטה ילדותית.

קארין ראתה את איתמר מתנהג כמו עצמו עם המורה לקדרות, כלומר ידידותי כל כך עד שנראה שהוא מנסה למכור משהו. בהמשך לפחד שלה לשיר מול המצלמה, היא קינאה באופיו המשוחרר ובקלות שבה הוא מצליח להתחבר לאנשים, והחליטה להקטין אותו. ומה דרך טובה יותר להקטין אדם מאשר למצוא את הילד הפנימי שמתחבא בתוכו? היא הסבירה לו שהוא מעלה מופעים בגלל שהיה שמן ולא מקובל בילדותו, ולא עשתה את זה ברמיזה או בשאלה, אלא בהסגברה מתנשאת. זה מגיע משם בוודאות, איזי. תישן על זה, תבין שאני צודקת.

קארין שניידרמן, "חתונה ממבט ראשון" (צילום:  קשת 12  )
קארין. מה נראה לך, שאת האישיוז שלך כל כך קשה לזהות? | צילום: קשת 12

עכשיו, איתמר התמודד עם המתקפה בצורה מושלמת, שמר על מתינות, העמיד אותה במקומה וגרם לה להבין את טעותה. אבל אני אדם פחות נוח מזג מאיתמר (אולי בגלל חסכי הילדות שלי) ואני רוצה להגיד לה: גברת. גברתי. סליחה. מה נראה לך, שאת האישיוז שלך כל כך קשה לזהות? מי שמרגישה צורך להחליק בכל בוקר את השיער הכי חלק בעולם ותמיד תמיד לפזר אותו בצד של המצלמה. מי שהולכת לישון מאופרת, שממש באופן מילולי מסרבת להסיר את המסיכה. אם יש אדם שצועק את האישיוז שלו, שקל לנתח את האישיות ולפרק את המגננות שלו, זאת קארין.

דני ושני: ברור מי פה החזק

טוב סליחה, איתמר וקארין יהיו בסדר, נניח, יש לנו זוג חדש ומקסים להידרש אליו. שני יוסיפון הפרסיה הענוגה ודני הרבע פרסי ובעל השיער הגבוה, שהחליט להקשות עלי את כתיבת הריקאפ עם השם שלו. דני החתן הציג כמעט את כל המאפיינים של הגבר התל אביבי המצוי. מהשרשרת הדקה והכלב הצמוד, אופנועי השטח והעבר הבלייני, דרך חברת השיווק הדיגיטלי המצליחה (למה לכולם בתכנית הזאת יש חברת שיווק דיגיטלי?) ועד הקשר לאדמה וטיפוח הגינות הקהילתיות.

אחרי שחייתי בתל אביב עשור וחצי, אני מסתכל על רשימת הקניות הזאת וקובע מיד כי מדובר בדוש (איזי), אבל מהרגע הראשון היה בדני החתן משהו שונה. הוא הציג פגיעות וכנות שלא נראו כמו הצגה פוטוגנית. כשהגיעה החופה הוא הוצף בהתרגשות, ולא עשה שום ניסיון להסתיר או לדכא אותה. זה היה כן וכובש, וחשוב מכך, זה עזר להרגיע את הכלה. כי למרות מה שניסתה לשדר, שני שלנו בהחלט הייתה זקוקה להרגעה.

המפגש עם שני היה מבלבל. הצלחנו להבין שהיא פרסיה גאה, שיש לה אמא חולשת ומשפחה מלחיצה. לא היינו צריכים את החינה האמיתית מדי כדי להרגיש את הלחץ שמופעל עליה ושהיא מפעילה על עצמה. מה שהיה מבלבל בשני, בהמשך לדיון על מגננות, שנראה שהיא לא יודעת באיזו מגננה להשתמש בכל מצב. רגע אחד היא פגיעה וחשופה, קולה רועד מהתרגשות כמעט בכל משפט, רגע אחר היא אצילית ונאווה, ואז רצינית וחמורה. כאילו היא לא החליטה איזה "אני ייצוגי" להציג לעולם, באיזו מסיכה להשתמש הפעם כדי להגן על עצמה.

עם קבלת ההזמנה לחתונה, הבלבול הזה הוביל אותה להציג דמות חדשה ולא קשורה לסיטואציה – פקידת בנק שתשמח לעזור עם ההלוואה שאתם צריכים. יעל עימתה אותה עם ניסיון ההסתרה המוזר, והפצירה בה לגשת לחוויה בגישה יותר פתוחה וחשופה. אבל לי עוד הדהדה בראש האזהרה של ד"ר מעיין: דני החתן צריך להתאהב בשני לפני ששני תתאהב בדני החתן. ואז הגיעה החופה ושני דווקא מצאה לה דמות די מתאימה. היא תיבלה את מסכת האדישות עם מיסטיק נשי מיושן ומאולץ מעט, אבל כזה שעשה את העבודה. היא נורא יפה, היא חדה ואינטליגנטית, זה מספיק לעת עתה.

כאן אפשר היה לראות את הנדיבות בהתרגשות הכנה של דני החתן. הוא נתן ביטוי להתרגשות שלה ואפשר לה לשמור על הפאסון, נתן לעצמו להיות חלש כדי שהיא תוכל להמשיך להרגיש חזקה. זאת לא החלטה מודעת, אבל זאת הנדיבות שטמונה בפתיחות רגשית. כשאתה נותן לעצמך להיראות חלש, אתה נותן מקום לחולשה של האדם שמולך ומעצים אותו באותה תנופה. ברור מי השברירית האמיתית בתוך הסיטואציה, מי מספיק חזק כדי לבוא עם פחות מגננות, ומי עדיין צריכה להסיר לאט לאט את השריון לפני שתוכל להתמסר לחוויה.