דיווה אמריקאית
השבוע שוחרר הטיזר הראשון לעונה החדשה של אימה אמריקאית: אפוקליפסה, השמינית במספר של סדרת האנתולוגיה המצליחה של ריאן מרפי, שתעלה לשידור ברשת FX בחודש הבא. בשונה מהעונות האחרונות של הסדרה – "מלון", "רואנוק" ו-"הכת" - שאסטרטגיית הקידום שלהן כללה מעטה מסתורין מוגזם, הסיפור מאחורי "אפוקליפסה" ברור. יחסית. מרפי ושותפו ליצירה בראד פלצ׳וק מבטיחים כבר שנים עונה שתהיה קרוסאובר בין העונה הראשונה ("הבית הרדוף") והשלישית ("הכישוף") ובעונה החדשה זה סוף סוף הולך לקרות. כל ההקדמה הזאת נועדה כדי לחגוג את הניוז הגדול שהגיע עם הידיעה על העונה החדשה - הקאמבק של ג׳סיקה לאנג. לאנג בת ה-69, זוכת האמי ו-גלובוס הזהב, אחראית להפיכת אימה אמריקאית לתופעה שהיא לא פחות ממרפי, כשארבע העונות הראשונות של הסדרה אותן היא הובילה - היו הטובות ביותר שלה. בשנת 2011, כאשר הודיע מרפי על ליהוקה של לאנג לתפקיד בעונה הראשונה של הסדרה, היה מדובר בליהוק מבריק של כוכבת עבר שנעלמה מהראדר. לתקופה לא קצרה בשנות השמונים והתשעים לאנג הייתה אחת השחקניות הבולטות בקולנוע האמריקאי (השור הזועם, פסגת הפחד), אך עם תחילת האלף החדש ועם הגעתה לגיל בו שחקניות הוליוודיות מפסיקות לקבל תפקידים - היא נעלמה לחלוטין.
ג׳סיקה לאנג סיפקה באימה תצוגות משחק מבריקות שהצליחו להכניס עומק רגשי לדמויות הלעיתים קלישאתיות שכתב לה מרפי. זכורה במיוחד דמותה של אלזה מארס מהעונה הרביעית, שניהלה קרקס מוזריות בעוד היא הייתה הפריק שואו הגדול מכולם. בסוף העונה הרביעית כשלאנג הודיעה שהספיק לה והיא לא תחזור לעונה הבא ("המלון") היה חשש אמיתי של מעריצים שאין טעם להמשיך. מרפי יצא מגדרו כדי ללהק דיווה שתוכל להיכנס לנעליה ובחר בליידי גאגא לדמות של דוכסית חובבת דם אך למרות פרס גלובוס הזהב בו זכתה הא לא הצליחה לעמוד בסטנדרטים שהציבה לאנג. גם שחקניות ענקיות כמו קת׳י בייטס, אנג׳לה באסט ושרה פולסון לא הצליחו להביא את האלגנטיות המקריפה שיש בלאנג. אז בעונה הקרובה יפגשו הדמויות שאהבנו מהבית הרדוף, הבנות של קן המכשפות, ולאנג - שתהיה שם בדמותה של השכנה החטטנית מהעונה הראשונה. למרות שמדובר בתפקיד של פרק אחד בלבד עבור לאנג, חשוב להיזכר בקלישאה שאין תפקידים קטנים – אלא רק שחקנים קטנים.
צועדים? כדאי שתשבו
אם גם אתם משתייכים לפלח האוכלוסייה שתקופת סרטי התיכון בחייהם עשתה אמריקניזציה לחלומותיהם ומאז דמיינו את עצמם מובילים את בית האחווה גאמא פאי קאפה בקולג׳ היוקרתי שקר-כלשהוא - יש לנו סדרה חדשה בשבילכם. קדימה, צעד! (Marching orders) היא סדרה תיעודית חדשה של נטפליקס שנותנת הצצה לאחורי הקלעים של להקת חתולי הבר (wildcats) המורכבת מתזמורת, רקדניות ודגלנים.
סרטים כמו ״מעודדות צמודות״ כבר חשפו בפנינו את ההערצה ההיסטרית שרוכשים האמריקאים לכוכבים של התיכון (כאילו - כוכבי המשנה, כי הרי הכוכבים האמיתיים הם ספורטאי הנבחרות), אבל מה שלא ראינו מספיק הוא עד כמה עמוסים הם חייהם של חברי הלהקה ואיזו הקרבה הם נדרשים לבצע כדי לשלב את הפעילות לצד הלימודים. 12 פרקי הסדרה הקצרצרים (כל פרק נע בין 10 ל- 15 דקות) בונים פסיפס של זרועות הקבוצה ומבדלים אותן בהתאם לטיפוסים שמגיעים אליהם. אל להקת הריקוד 14k מגיעות בנות שחלומם הגדול הוא להצטרף לטור הבא של ביונסה, חברי התזמורת הם כמובן מוזיקאים עם נטייה קלה לחנוניות והדגלניות הן בחורות שממש חשוב להן להתבלט חברתית. פרט חשוב לגבי חתולי הבר - מדובר בלהקה שכל חבריה הם אפרו-אמריקנים, אבל אין לזה שום אזכור בתוכן הסדרה. קדימה, צעד! צועדת הרחק מסוגיות של גזע ומעדיפה להתמקד בתשוקה למקצוע. אז עד שיקומו לנו להקות כאלה גם כאן בישראל, אפשר רק לצפות ולקנא.
חומה של רגשות
העונה הראשונה של הבוזגלוס הייתה קשה לצפייה עבור לא מעט צופים. הדוקו ריאליטי של yes שמתעד את קורותיה של אחת המשפחות הבולטות בספורט הישראלי עסק בהמון דברים מלבד כדורגל, למעשה חוץ מסצנות בודדות - הכדורגל שימש בסדרה כתפאורה בלבד. מה שנשאר בסופו של דבר זאת סדרה על האבולוציה של הגבר הישראלי. יעקב, מאור, אסי, אוהד ואלמוג בוזגלו, כולם חיים את עולם הכדורגל - בין אם בשחקנים, מאמנים או סוכנים - וכולם מבינים שהחיים מחוץ לדשא הם לא מה שהבטיחו להם.
אז אחרי שבעונה הקודמת ראינו את מאור בוזגלו מתמודד עם פציעה קשה שלא עוברת, את הפטריארך יעקב נישא מחדש לאשתו חני ואת הבן אסי מתגרש מאשתו ואם ילדיו, בעונה החדשה הדשא של הבוזגלוס רק נהיה צהוב יותר ויותר - הקאמבק המיוחל של מאור נגדע עוד לפני שהתחיל, הזוגיות של יעקב וחני יפה אך עייפה ואסי מגלה שלהיות גרוש בן 40 זה לא בדיוק הסחורה הכי חמה בשוק. גם הכישלון של אלמוג ואוהד במשימתם להפוך להבטחות הבאות של הכדורגל הישראלי כמו אחיהם מאור, יוצר תסכול שמבעבע מעל ומתחת לפני השטח. מה שבלט בפרק פתיחת העונה הוא המינון הנמוך של בנות המשפחה, שכיכבו בענק בעונה הקודמת ובעיני הצדיקו ספינאוף משלהן. הבוזגלוס מביאה איתה את הקסם הטראגי של משפחת קרדשיאן עם טעמים מהלבנט. הסוד של הסדרה טמון בכך שהזוהר של משפחת בוזגלו מרגיש מכאן ולא משם, מה שיוצר אמפתיה לכל בוזגלו בנפרד, ולמשפחה כולה יחד.