העונה הרביעית של הרומן נפתחת במפגש לא צפוי, בין נואה (דומיניק ווסט) לקול (פייסי וויטר. סליחה, ג׳ושוע ג׳קסון). אמנם לראות אותם ביחד מצית את הפנטזיות שלנו, אבל גם מרמז שמשהו לא שגרתי ואפילו מדאיג מתרחש, כי לשניים האלה אין שום סיבה להיפגש, בוודאי לא לבד.
שנים עברו מאז הרומן בין נואה לאליסון, זה שהניע את העלילה, אבל הוא עדיין שם, מהדהד מעל הכל ומעל כולם. לא סתם הסדרה נקראת הרומן, כי לא משנה לאן העלילה לוקחת את כל אחת מהדמויות, אותו מפגש סוער בין אליסון לנואה הוא זה שקשר את החיים של כל הדמויות האלה יחד, ככל הנראה לנצח. מאז העונה הראשונה, נואה הספיק להיכנס ולצאת מהכלא, הוא ואליסון נישאו והתגרשו, קול פגש את לואיזה והתחתן איתה והלן פגשה את ויק. העונה הרביעית ממשיכה לחקור את מערכות היחסים האלה, וכמו תמיד בהרומן - כל אחת מהן נמצאת בסוג אחר של משבר.
לואיזה מפחדת מהעובדה שהיא מהגרת לא חוקית, ומרגישה שהיא מאבדת את קול, שברור שעדיין מאוהב באליסון. הלן ו-ויק מגלים (**זהירות, ספוילר**) שהוא חולה בסרטן סופני ועומד למות, וגם מפתחים מערכת יחסים משונה עם השכנה הצעירה והיפה שלהם. אליסון פוגשת את בן, שנמצא בשנה הראשונה של הגמילה שלו ולכן לא אמור לפתח מערכת יחסים רומנטית, ונואה, דווקא נואה, אחרי הזוועות שעבר בעונה שעברה, חוזר בעונה הזאת להיות אדם בוגר ומתפקד, שמפגין אכפתיות כלפי כל הסובבים אותו.
נואה עובר ללוס אנג׳לס בעקבות הלן והילדים, ומקפיד להישאר בקשר גם עם אליסון ובתה ג׳ואני, שגידל במחשבה שהיא שלו בשנים הראשונות לחייה, עד שגילה שהיא בעצם הבת של קול. הוא חוזר ללמד בתיכון ולוקח תחת חסותו נער חכם במיוחד, שמתברר שהוא הבן של מנהלת בית הספר הלא אהודה. נואה והמנהלת, ג׳אנל, מתקרבים, אבל הדבר הכי חשוב לדעת עליה הוא שמגלמת אותה סאנה לאטן, השחקנית שנשכה את ביונסה באפטר פארטי של האוסקר בשנה שעברה(!). מתברר שחוץ מלדעת לייצר חדשות רכילותיות מהשורה הראשונה, היא גם שחקנית לא רעה בכלל. גם נעה תשבי מופיעה בעונה, אבל תאלצו להסתפק בה בסצנה אחת בלבד.
אבל אם יש דמות אחת לשים לב אליה העונה, מדובר בקול. למרות ההצלחה של המסעדה שלו, הבת החמודה שלו והנישואים ללואיזה הנפלאה, קול לא שקט ולא שמח. בהעדר אופציות אחרות, הוא נענה להצעה של אמא שלו ויוצא למה שהיא מכנה walkabout (בתרבות האבוריג׳ינית זהו מעין מסע חניכה עבור גברים צעירים, והמערביים אימצו את השם עבור טיול שנועד למצוא משמעות חדשה לחיים). הוא אמנם מגלה שם כמה דברים מסעירים, אבל הוא לא יודע שמשבר גדול נוסף עוד לפניו.
הרומן, מעצם היותה דרמה אנושית ומציאותית, אף פעם לא מציגה את הדמויות שלה מאושרות לחלוטין. כל אחד ואחת מהם עוברים שלבים שונים של מצוקה נפשית, מתרסקים ומתרוממים, משתנים ונשארים אותו הדבר. הקשרים ביניהם הם מורכבים, מלאים באהבה לצד טינה, כך שאף דיאלוג בין שתי דמויות אינו פשוט. זה חלק ממה שהופך אותה למעניינת כל כך לצפייה - המטענים הכבדים תמיד שם. גם כשאליסון נמצאת בתקופה טובה - המוות של בנה גבריאל תמיד נמצא ברקע, וכשהלן מאושרת - האשמה על כך שנואה נכנס לכלא כדי להגן עליה עדיין מעיקה. אבל לקראת סוף העונה, מקרה אחד מזעזע משנה את כל התמונה.
בשנה האחרונה נודע שכמה מהשחקנים והשחקניות של הרומן לא ימשיכו לעונה החמישית, ובתוכם גם אחת הדמויות הראשיות. האובדן הלא צפוי הזה טורף את כל הקלפים ומשנה לחלוטין את הדינמיקה בין הדמויות שהיא מותירה מאחוריה, אבל גם מוכיחה שאפשר למצוא תמיכה וחום אנושי במקומות לא צפויים, ושגם אנשים שנכנסים לחיים שלכם באופן שלילי והרסני, יכולים להפוך להיות המשפחה שלכם.
הפרק האחרון של העונה יותיר אתכם שבורי לב מצד אחד, אבל שרשרת העזיבות הזאת, שיכולה ממש לחרב סדרה, דווקא מרגישה כמו התחלה חדשה עבור הדמויות המעניינות ביותר, שהן אלה שנותרו מאחור. מכיוון שכל עונה של הרומן מצליחה לערבב את הקלפים מחדש ולקחת את הדמויות ואת הקשרים ביניהם למקומות בלתי צפויים, האובדן הזה דווקא משאיר ציפייה לראות איך הדברים יתפתחו בעונה החמישית, שגם תהיה האחרונה של הסדרה.
כל העונות של "הרומן" ומגוון סדרות נוספות זמינות לצפייה בסלקום tv