ילדה מעצבנת? קייסי זפטה היא דווקא המרענן הרשמי של החורף
מתי יהיה אפשר להתאושש מהסרט של "המקור" על הילה צור? איזה טרנד מבורך יצא מפרופורציה? ומה התהליך הכי חשוב בעונה הזאת של "הישרדות"? רועי אבן רואה את כל מה שיש בטלוויזיה כדי שאתם לא תצטרכו, ומסביר על מה באמת כדאי לכם לדבר
הגיבורה שוויתרה על זכות השתיקה שבועיים חלפו מאז שידור החלק הראשון בסרט של ענת גורן ו"המקור" (רשת 13) על הילה צור, שבוע חלף מאז שידור החלק השני והאחרון - אבל עדיין קשה להוציא אותו מהראש. אין מספיק מילים בעברית בשביל לתאר את רמות האומץ שנדרשו מצור כדי לתאר מול המצלמות את 15 השנים שבהן נאנסה על ידי אחיה הגדול, ד"ר עופר גל, ואת העשורים הבאים שבהם נבגדה פעם אחר פעם על ידי משפחתה. תחילה נאמר לה לשמור על הסוד, כי זה יהיה קשה לאמא. אחר כך השתיקה שלה נקנתה בתמורה לניתוק קשר מהאח. לימים התברר שניתוק הקשר היחיד היה בראש שלה, כי המשפחה סובבה את הסכין שנעצה בגבה והמשיכה לראות את "הבן המנוכר" כאילו כלום לא קרה. אי אפשר לנשום מול כל רגע והתפתחות בסרט הזה, למעט הנקודות שבהן מתבררות השיטות שהמשפחה נקטה כדי להסתיר את החיים הכפולים שניהלה: החבאת תמונות ומסמכים, עריכה מחודשת של סרטונים, שמירת אנשי קשר תחת שמות בדויים, כמו בסרט פשע. בשלבים האלה כבר מתחשק לצרוח.
ולמקרה שכל זה לא היה מספיק מטלטל - וכן, גם חשוב, כי השירות שהיא עושה עבור המוני נפגעות ונפגעי תקיפה מינית הוא ענק - ברגע השיא של הסרט צור נפגשת אחרי שנים עם האח שאנס אותה. אין צורך ב"לטענתה", אפילו גל עצמו מודה שהאונס הממושך בוצע, ומצר על כך. רק שאף התנצלות מנוסחת היטב שלו, או של האמא שספק-העלימה עין ספק-פספסה את הזוועות שהתרחשו לה בבית (כולל כניסתה להיריון של הבת בנעוריה) ואז עוד סירבה לעמוד לצידה, לא תפצה על עשורים אבודים שנצבעו בטראומה. צור הביאה את הסיפור הזה למסך אחרי עבודה ממושכת, מקצועית ונפשית, ועשתה זאת רק כשלא נותרה לה ברירה. היא נאלצה לצאת למאבק הזה לבד, מול תגובות מבישות של בני משפחתה לסרט, והבינה שפרסום תקשורתי הוא המפלט האחרון שיאפשר לה להעביר את האשמה מהצד שלה. היא ובעלה מעורר ההשראה כבר משכילים להציף את השיח על חוק ההתיישנות שחייב להשתנות, ושבגללו האיש שתקף אותה הסתובב עד היום כאילו הוא חף מפשע, אבל גם בלי שום הישג חוקתי או משפטי דבר אחד בטוח: עם אומץ כזה, ועם חשיבות כזו, היא עשתה מספיק בשביל שמישהו יציע לה להדליק משואה בטקס הבא.
מה לראות? את "האחרונים מבינינו" (יס, הוט וסלקום), למרות הרתיעה הברורה מתכני זומבים ואפוקליפסה. סדרת הדגל החדשה של HBO, שעליה חתום בין היתר יוצר "צ'רנוביל", מאחדת את פדרו פסקל ובלה רמזי מ"משחקי הכס" ושולחת אותם לאפוס חדש שבו מדברים על החיים שמעבר לחומה. יש כאן עלילה קצת יותר מודרנית והרבה יותר מלחיצה, ונראה שאחרי שמשחק הווידאו המקורי הפך ללהיט - העיבוד הטלוויזיוני שלו עושה עבודה לא רעה בכלל. לביקורת המלאה של יובל פגי.
למה מי מת שנת 2023 רק התחילה, וכבר נראה שמניין הגופות שלה עומד לעקוף את זה של קודמותיה. כי הטרנד הכי רותח כרגע על המסך, בין אם מדובר בדרמות תקופתיות אפלות או בקומדיות מודעות לעצמן, הוא תעלומות רצח: "רק רוצחים בבניין" (דיסני+) הפכה ללהיט וליהקה את מריל סטריפ לעונה הבאה, "האפטר פארטי" (אפל TV פלוס) המאכזבת, "הלוטוס הלבן" (יס, הוט וסלקום) המדוברת ו"אחיות רעות" (אפל TV פלוס) המבריקה חודשו אף הן, "הדיילת" (הוט) הכיפית עדיין מחכה לבשורות טובות, והחל מסוף השבוע תצטרף לרשימה "פוקר פייס" (יס) בכיכובה של נטשה ליון. חובבי האולד-סקול המקומיים קיבלו לאחרונה את "למה לא שאלו את אוונס?" (יס והוט) ואת "תעלומת המגייה השחורה" (הוט), שני עיבודים טלוויזיוניים לספרי אגתה כריסטי, כשבמקרה של האחרונה הביצוע המעייף לא מצליח לשחזר את הקסם המקורי. אותה כריסטי גם קיבלה מקום של כבוד בסרטים "תראו אותם רצים" (דיסני+) שהפתיע לטובה ו"מוות על הנילוס" (דיסני+) המגוחך שכמעט הטביע את הקריירה של גל גדות, ומי שהתעלה על עצמו הוא ראיין ג'ונסון שחרך את האולמות והטלוויזיות עם "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" (נטפליקס) הכמעט-מושלם. אותו ג'ונסון, אגב, הוא היוצר של "פוקר פייס". התעייפתם מלקרוא את כל זה? תחשבו איך מרגיש מי שצפה בכל הרשימה.
אחרי יותר מדי זמן בלי תעלומת רצח ראויה למאכל אדם, כל הנ"ל - ורבות אחרות - השתלטו על התרבות הפופולרית בבת אחת. חלקן מתחו, אחרות הצחיקו, אבל המיאוס מהז'אנר מוחלט. אפילו חובבים מושבעים של מותחנים בלשיים (אהמ) מצאו את עצמם צורחים "חלאס" מול עוד יצירת "מי-עשה-את-זה", ואז העדיפו לנקות את הראש עם איזה ריאליטי. שם הם מצאו את תוכנית האילתורים המחפירה"עיר הרצח" (נטפליקס), את "החפרפרת" (נטפליקס) שהקימה לתחייה את משחק המוחות הוותיק ועשתה עבודה מעולה, ולפני שבועיים גם את "The Traitors" (פיקוק), שזכתה לגרסה אמריקאית אחרי שהפכה ללהיט מעבר לים והעיבוד הישראלי שלה הוא כנראה עניין של זמן. בוגרי הגרסאות המקומיות של "האח הגדול", "הישרדות" ו"הרווק", לצד כמה משתתפים אנונימיים, מגיעים לשם כדי "להירצח" ולגלות מי עשה זאת מבין עמיתיהם. בכל שנה אחרת זה אולי היה מרגיש מרענן - רק שעכשיו כבר אי אפשר לשאת את זה. אולי עדיף לפתוח את הטלפון ולשחק Among Us, שם כל משתתף צריך למלא משימות ו… לגלות מי מחבריו הוא הרוצח. עזבו, לא משנה. פריים אחד למזכרת אסי כהן מקבל מקום של כבוד ב"אבירם כץ" (כאן 11), הקומדיה הספרותית החדשה של החברה והאחות דנה מודן - שהיא גם תעלומת רצח, אלא מה. לקריאה נוספת: הביקורת המלאה של שרון גולן מאירי, וגם המדריך המתעדכן להופעות האורח של הסדרה.
יש לה קייס בעידן שבו הגבולות בין VIP למתמודד ריאליטי רגיל מיטשטשים, וגם בעונת אנונימיים ניתן למצוא זמרת פעילה או משפיעניות עם עשרות אלפי עוקבים, קייסי זפטה הייתה אחד השמות היותר מוכרים ב"הישרדות" (רשת 13) כשזו חזרה עם עונתה הנוכחית. אבל בכנות, לא בטוח שהופעתה ב"בואו לאכול איתי" לפני שנה וחצי עזרה להייפ: למרות שצברה קהל עוקבים נאמן, ובהחלט סימנה את עצמה כקול תוסס ודעתן שלא מכפיף את עצמו לשום סטיגמה או דעה קדומה, הצעירה בת ה-20 וקצת הרגישה כמו ילדה. הרושם הראשוני של בחורה די עצלנית, התחושה שהלכה לעוד ריאליטי רק כדי להתפרסם, כל אלה הובילו לאובדן עניין עוד לפני שהעונה עלתה - ואז נזרקו לפח על השנייה הראשונה.
עם עונה ששמה דגש גדול יותר על הפן המשחקי של "הישרדות", לקייסי היו את כל הסיבות להיעלם מהר. אין לה שום עניין לנצל את האינטליגנציה הברורה שלה לטובת בניית מהלכים מורכבים, והשבוע היא נשמעה אומרת לסהר כהן, מהמתמודדים החזקים בשבט שלה, שהיא לא רוצה לכרות איתו ברית. אבל מתחת לפני השטח (ועם הבטחה סתמית שהיא נותנת כדי לצאת ידי חובה) יש לה טיעון מנומק: "לא מחלקים את המילה 'ברית' כמו מאפינס", וזה שהיא במיעוט לא אומר שאין לה אפשרות לשנות את הקלפים לטובתה. הניסיון ליצור קשר בלתי אמצעי עם מאיה קיי, שאמנם לא השתלם במועצת השבט האחרונה, הוא הוכחה לראייה ארוכת הטווח שלה. בתוכנית שבה שורדים נותנים "מילה" לכל מי שנקרה בדרכם, ובהתחשב במצבה הנוכחי במשחק, הבחירה של קייסי היא אמיצה. רק שבלי אומץ אף אחד לא מגיע רחוק ב"הישרדות", או לפחות לא עושה מספיק בשביל שחבר המושבעים והקהל יתפסו אותו כמועמד לגיטימי לזכייה.
אבל עזבו אתכם מהמשחק, בואו נדבר טלוויזיה: הילדה הפטפטנית מ"בואו לאכול איתי" הפכה לאישה בוגרת שהיא גם הדבר הכי טוב כרגע ב"הישרדות" וגם המרענן הרשמי של החורף. היא מרגשת, רגישה, חזקה פיזית (בטח בהשוואה לבני השבט שלה) וחזקה בטסטות שהיא נותנת למצלמה מאחורי הגב של השאר. כשיש לה הזדמנות, כמו ההגעה של אריזת וופלים מפתה שאינה פרסומת סמויה בכלל, קייסי אפילו מצחיקה בקול רם. כך נוצר איזון מושלם בין משתתפים "טהורים" שהם שחקנים גרועים ופתטיים לבין משתתפים "אסטרטגיים" שהם קצת מגעילים ורעילים. ספק אם הצפייה בקייסי הייתה כל כך מתגמלת אלמלא ההיכרות המוקדמת איתה, כי רק ככה הפער מתחדד: זאת שהמאיסה את עצמה בריאליטי אחד מוכיחה שמיהרנו לאבד סבלנות אליה בריאליטי אחר. וכשהאי מלא באנשים שבאים לעבור "תהליך" שלאיש לא אכפת ממנו, התהליך של קייסי הוא היחיד שמעניין באמת. בשבוע הבא הסודות האפלים של הדרמה המוזיקלית "גלי" נחשפים בסדרת התעודה "גלי - מחיר התהילה" (דיסקברי+, 30.1); הכלב העשיר ביותר בעולם מקבל דוקו-ריאליטי משלו ב"המיליונים של גונתר" (נטפליקס, 1.2); פרק סיום העונה השנייה של "המדובב" (יס, כנ"ל); וגם של "חאנשי" (הוט, 2.2); וכוכבת "אורות ליל שישי" קוני בריטון מתאחדת עם המפיק ג'ייסון קטימס ב"אדוארד היקר", המבוססת על הספר בעל אותו השם (אפל TV פלוס, 3.2). צילום הילה צור: מתוך "המקור", רשת 13 / צילום דניאל קרייג: מתוך "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית", נטפליקס / צילום אסי כהן: מתוך "אבירם כץ", כאן 11