מה המחמאה היחידה שאפשר לתת ל"שנות הירח" ואביב גפן? איך מכתב אחד השפיע על "העידן המוזהב"? והאם "רוקדים עם כוכבים" היא בעצם התיקון של מעיין אדם? רועי אבן רואה את כל מה שיש בטלוויזיה כדי שאתם לא תצטרכו, ומעדכן מה באמת שווה את הזמן שלכם
יומן משא איך מבקרים סדרה שהיא מתחת לכל ביקורת? האתגר הזה העסיק השבוע לא מעט כותבים, וחלקם - אך לא כולם - הסכימו ש"שנות הירח" (הוט) היא יצירה אומללה ומאמללת. שיהיה ברור על ההתחלה: מבחינתי הם צודקים, והדרמה של אביב גפן על אביב גפן (בגילומו של נח אנגלהרד) סובלת מכמות בלתי נסבלת של בעיות. לא סתם לקח פחות משבוע עד שהיא קיבלה פרודיה ב"ארץ נהדרת". אבל מעבר לדעתם האישית של המבקרים, קורה עוד משהו מעניין בדיון על "שנות הירח": זו אחת הסדרות הישראליות הראשונות שהופכות למם ברשת.
תקליטים (אחד מהם עם שגיאת כתיב) מדברים ביניהם על הביטלס, ירח מלא וזכרונות מהמלחמה מודבקים ברקע ברשלנות מפוארת, דיאלוגים נטולי סאבטקסט וניימדרופינג נטול פאסון - הכל נמצא בסדרת הדגל המשונה הזאת, ומיטב בנינו מסתובבים בשטחואוספים ראיות. חיפוש חורים בעלילה הפך לספורט לאומי (אביב נבחן ללהקה צבאית יחד עם דנה ברגר, שגדולה ממנו בשלוש שנים), ו"תביא לי חצי מהבוף" נהיה לקאצ'פרייז בעל כורחו. פתאום טוויטר, שחקן שכמעט ולא נוכח בדיונים הטלוויזיוניים בישראל, הוא זירה ששווה לעקוב אחריה בשביל תוכן הצופים הכי קטנוני שיש. ואם הסדרה עצמה כבר לא תרגיש כמו חו"ל, לפחות אפשר להתנחם בזה.
מה לראות? את "פריפריה אימפריה" (יס), התשובה המזרחית והלא מתנצלת למסיבות פורים הילדותיות של חברות ההייטק. היוצרת אורנה בן דור ("מעושרות") עדיין יודעת איך לעשות דוקו-ריאליטי שהוא גם שכונה מוחלטת וגם מוצר שנראה טוב, הכוכבות מתרכזות בלעשות "דווקא" לתל אביבים ומעלות על הדרך כמה נקודות מעניינות, ומיס איימי - רק בת 8! - הפכה ברגע לכוכבת הטיקטוק הכי חשובה שפועלת היום. לקריאה נוספת: הביקורת המלאה, וגם הראיון של אוריה עזרן למגזין mako.
זהב לבן, זהב שחור הפרק האחרון של "העידן המוזהב" (יס, הוט וסלקום), הדרמה התקופתית התיאטרלית מבית HBO שתסיים בשבוע הבא את עונתה הראשונה, היה משמעותי במיוחד עבור דמותה של פגי סקוט (דנה בנטון). אין צורך להיכנס לספוילרים - אבל כן יש צורך להתייחס למשמעות של דמות שחורה כמו פגי בסדרה שכזו. בניגוד למה שניתן היה לצפות מדרמה על ניו יורק של המאה ה-19, ובניגוד למה שמריאן ברוק (לואיזה ג'ייקובסון, בתה של מריל סטריפ והשחקנית הגרועה בתבל) חשבה בתחילת הדרך, פגי לא זקוקה לתרומות של נעליים ישנות: היא בעצמה חלק מהאליטה. אליטה שחורה וחריגה בנוף, אבל אליטה. וזה לא במקרה.
למרות שהתופעה כמעט ולא קיימת בתרבות הפופולרית, אפילו בשנת 1880 היו בניו יורק אנשים שחורים עם קשרים, קריירות וכסף. ג'וליאן פלוז, יוצר הסדרה שחתום גם על "אחוזת דאונטון", גייס מלכתחילה יועצת היסטורית שחורה שתעזור לו להיות מדויק בעודו בורא את משפחת סקוט, וגם בנטון עצמה זכתה למעורבות מסויימת. רק שאז הגיעו הקורונה והמחאות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד, והשחקנית החליטה לשגר מכתב לקברניטי HBO. "הייתה לנו הזדמנות להוסיף נשים שחורות למערכת העצבים המרכזית של הצוות היצירתי", היא הסבירה לאחרונה בראיון לניו יורק טיימס. המכתב האיץ תהליכים וגיוסים שכבר קרו ממילא, והוביל להוספה של דמויות וקווי עלילה שעזרו להציג חוויה שחורה אחרת. המגפה, המחאה והמכתב הפכו את פגי לאחת הדמויות החשובות, העשירות והמעשירות ביותר ב"העידן המוזהב". והשאר, אתם יודעים, היסטוריה. פריים אחד למזכרת מארק ס. (אדם סקוט) מתרגל "עיניים ידידותיות" ב"ניתוק" (אפל TV פלוס).
פרויקט אדם מאחורי כל אישה מצליחה עומדת אישה שיום אחד תצליח בעצמה, ומאחורי מירי רגב באחד הרגעים הכי יפים שלה כשרת תרבות - ה"רגע, רגע, רגע" בפסטיבל ירושלים - עמדה מעיין אדם. ההבלחה של יועצת התקשורת בראיון לגיא פינס הייתה הרגע הטלוויזיוני החשוב הראשון של מי שכמעט ולא יורדת היום מהמסך, ועם עליית "רוקדים עם כוכבים" (קשת 12) גם חצתה באופן רשמי לטריטוריית הפריים טיים. נכון, היא כבר הייתה ב"הישרדות" ופלרטטה שם עם שגיא ביטבוקס, אבל אז עוד לא באמת הכרנו את מעיין אדם. לפחות לא כמו שאנחנו מכירים אותה היום.
הידיעה על הליהוק של אדם ל"רוקדים עם כוכבים" התקבלה בגלגול עיניים מסוים. מעבר לעובדה שמדובר בחשיפה נוספת לאישה חשופה ממילא, המותג "מעיין אדם" ספג לא מעט מהלומות בשנים האחרונות, בעיקר לאור דעתנות בולטת וביטחון עצמי ניכר. סערת התכשיטים במחירים המופקעים הפכה את אדם למי שלא רק מגיבה על סוגיות כאלה אלא גם מסתבכת בהן בעצמה - וזה אחרי עוד אמירות לא מאוד פופולריות, גיבוי לנוסעת שסירבה לעלות למונית של נהג ערבי וריבים תכופים עם חיים לוינסון בשעות הקטנות של הבוקר. אבל עכשיו, כש"רוקדים" עברה לשלב השידורים החיים, אפשר לבצע סיכום ביניים קצר ולהגיע למסקנה חד משמעית: למרות שאדם אולי לא תזכה בתחרות הריקודים (אם כי זה בהחלט על הפרק), היא יוצאת מנצחת מהמבחן הסלבריטאי.
אוראל צברי הרוויח מהתוכנית הזאת חשיפה לקהל ענק שהתאהב בו. סנדי בר צריכה רק להגיד כן לקאמבק רשמי, כי ההצעות בטוח מחכות. ואדם - היא אולי מעולם לא "בוטלה", ותמיד שמרה על גרעין עוקבים נאמן, אבל בכל זאת אפשר לראות במסע הזה סוג של תיקון. מהדינמיקה האמוציונלית עם הפרטנר ארטיום ליאסקובסקי (שכמעט מפוצץ את החזרה אחרי שהיא דורכת לו על הרגל) ועד לאינספור ההזדמנויות שבהן היא מפגינה הומור עצמי בריא, "רוקדים עם כוכבים" היא הרגע הגדול של מעיין אדם מלאת החן, זו שאולי אבדה קצת בדרך אצל חלק מהצופים. אני הייתי אחד מאותם מגלגלי עיניים שצוינו קודם, ועכשיו גם אני מתחיל להתאהב. יש מצב שהצ'ה צ'ה והוואלס הם ראשיתו של פרק ב'. בשבוע הבא ד"ר דוד רודי, הפסיכו-גורו הראשון בישראל, עומד במרכז הדוקו המטריד "ד"ר רודי: האמת העירומה" (הוט, 20.3); עונה שנייה ל"סנדיטון", הדרמה התקופתית שנגמרת ב"טון" ואינה "ברידג'רטון" (הוט, 23.3); דוקו-ספורט ישראלי ראשון עם "האגרוף: סדרת הגמר", שסוקרת את העימות הגדול בין מכבי להפועל מהניינטיז (יס, 24.3); "ברידג'רטון", הפעם האמיתית, חוזרת גם היא לעונה נוספת (נטפליקס, 24.3); ו"פצ'ינקו", עוד דרמה היסטורית - אבל על ארבעה דורות של משפחת מהגרים קוריאנית (אפל TV פלוס, כנ"ל). צילום נח אנגלהרד: מתוך "שנות הירח", הוט / צילום דנה בנטון: מתוך "העידן המוזהב", יס, הוט וסלקום / צילום אדם סקוט: מתוך "ניתוק", אפל TV פלוס