איך נראית הגרסה הישראלית ל"73 שאלות" של ווג? כמה סודות עוד ייחשפו על מנהיגת הכת גוון שמבלין לארה? ולמה מיה עיברין היא הדבר הכי טוב שקרה ליהודה לוי? רועי אבן רואה את כל מה שיש בטלוויזיה כדי שאתם לא תצטרכו, ומעדכן אתכם בדברים החשובים באמת
מגרש ביתי במוצאי שבת האחרונה הושקה ב"חדשות סוף השבוע" (קשת 12) פינה חדשה: "פתוח". ההשראה ברורה, והיא נלקחה היישר מסדרת "73 שאלות" הוויראלית של מגזין ווג, שבכל פעם מבקרת מפורסם אחר ושואלת אותו 73 שאלות מהירות. חלק אישיות, חלק טיפשיות, וכולן מצולמות בטייק אחד בזמן שהמארח או המארחת (או גל גדות) מובילים אותנו בלוקיישן כלשהו. הגרסה העברית של הפורמט, בהובלת הכתבת נועה חן, הושקה עם סיור קצר בביתה של השחקנית והמאושפזת בדימוס חנה לסלאו.
מעבר לשאלות הכרחיות על הבהלה הרפואית שעברה, ולמרות מקרים שבהם לסלאו הסתכלה אל עבר המרואיינת ולא ישירות למצלמה כנדרש, ה"פתוח" שלה הצטיין באיזון בין המרגש למצחיק, תוך שילוב של כמה אנקדוטות אקראיות (בהן ה"תגלית" שעגבנייה היא לא ירק אלא פרי). הציניקנים יצליחו לזהות רגעים שבוימו או דרשו חזרות, אבל אלה שיתמסרו לפורמט הקליל ייהנו מצורה מרעננת יותר של כתבות אינטימיות. בארצות הברית "73 שאלות" ואחיותיה - למשל הסיורים הביתיים של מגזין Architectural Digest - הן כבר ארכיטיפ מוכר היטב של ראיונות סלבריטאיים, כזה שגם עולה לכותרות אחת לכמה זמן (כמו במקרה של השחקנית אשלי טיסדייל, שרכשה 400 ספרים למדפים הקירחים שבביתה לצורך הצילומים). מתבקש להניח שהניסוי הנ"ל יהיה מעט יותר מוצלח מזה של אברי גלעד, שרק עכשיו גילה שזה קצת מיושן לבסס תוכנית שלמה על סקרים שנכנסים אליהם באמצעות סריקת ברקודים.
מה לראות? את "בייבי" (יס, הוט וסלקום), קומדיית האימה הבריטית החדשה של HBO, שכמו כל קומדיה טובה מפרקת נושא שכולנו מזדהים איתו - תינוק מסתורי שנופל מהשמיים לזרועותיה של אישה שלא מעוניינת בילדים. סתם, כמובן שיש כאן סאבטקסט, והוא גם לא דורש יותר מדי מאמץ: "בייבי" היא סדרה על הורות ועל האופן שבו היא משבשת לנו את החיים, דיון שמתעלה מעבר לניהול השוטף של התעלומה ולעובדה שלמרות שהסדרה קצרה (ובריטית!), היא עדיין קצת נמרחת. לביקורת המלאה של נטע חוטר.
פאות קדושות לגוון שמבלין לארה יש את מה שנקרא ב"מין גירלז"-ית מדוברת "שיער מלא בסודות". במשך 35 שנה האישה המיניאטורית והבומבסטית הזאת הובילה ממעמקי טנסי את תוכנית ההרזיה המפוקפקת The Weigh Down, אותה היא תיבלה עם אמונה דתית עמוקה וחיבה מיוחדת למכירת מוצרים נלווים. כשבסוף הניינטיז היא ובעלה דאז החליטו להקים כנסייה בצלמם ובדמותם, הקהילה שבנו החלה להיראות יותר ויותר כמו כת. שלב הדוקו הטלוויזיוני היה בלתי נמנע, ובאוקטובר האחרון עלתה "הדרך למטה" (HBO מקס), שלמרבה הצער עוד לא זמינה כאן. אבל חמישה חודשים לפני שידור הבכורה נוצרה בעיה קטנה: שמבלין לארה, בעלה הנוכחי השחקן ג'ו לארה ועוד כמה בכירים בקהילה נהרגו בהתרסקות מטוס.
האסון אילץ את יוצרי "הדרך למטה" לחשב מסלול מחדש, וזה השתלם: בעוד שלושת הפרקים המקוריים הציגו עדויות וחומרים שנאספו לפני ההתרסקות, שני הפרקים האחרונים שעלו כעת חושפים עוד ועוד סיפורים קשים מפיהם של אנשים שפחדו לדבר כל עוד המנהיגה שלהם בחיים. חומר הגלם הבולט ביותר הוא דווקא פרק פיילוט גנוז וביזארי לדוקו-ריאליטי על משפחתה של שמבלין לארה, והוא מצטרף לעוד זוויות על הנעשה בכנסייה מאז עליית הדוקו ועל ההתמודדות עם ההתרסקות שהוגדרה כעונש מלמעלה. לכן לא מפתיע לגלות שב-HBO כבר עובדים על הצעד הבא - סדרה עלילתית המבוססת על הפרשה. לא בטוח שהיא תהיה מוצלחת ומותחת כמו המקור, אבל מי יכול להתנגד לדרמה עם ארסנל פאות משגע? ציטוט אחד למזכרת "אני לא הייתי מתנגד שתהיה המורה של הבן שלי", אבישי בן חיים לאברי גלעד בתוכנית הסיום של "מדד ישראל" (רשת 13). וברצינות רגע: אם יש משהו יותר מביך מהפורמט שנראה כמו חיקוי חיוור של פוקס ניוז, והתנהל בשכונה שהתבטאה היטב ברגע שבו אילה חסון מזגה תה מקנקן מול המצלמות - הרי שמדובר בהחלטה להוריד את התוכנית מהמסך תוך פחות מחודשיים. המבקרים והצופים היו תמימי דעים בכך שמדובר בכישלון, אבל התפקיד של רשת הוא לטפח את הטאלנטים שלה, ולהוכיח לכולם שהם טעו ובגדול.
אדומה אש הנה ספוילר לא חשוב בכלל ל"ריקוד האש" (יס), סדרת הדרמה החדשה של הבמאית רמה בורשטיין-שי: במהלך הפרק שישודר בשבוע הבא, הגיבורה פייגי רוזנברג - בגילומה של מיה עיברין - מנהלת שיחה עם דמות אחרת על צלליות ואייליינרים. אני, אדם שיודע איפה מורחים אייליינר רק בגלל שיש שם את המילה "איי", רותקתי למסך למרות שמדובר היה בדיאלוג לא קריטי בעליל. יש לי יסוד סביר להאמין שאני לא היחיד. זו, על רגל אחת, ההוכחה לגדולתה של הסדרה המעט-מפוזרת, ובפרט לזו של עיברין.
האווירה קסומה, הליהוק משובח, העיצוב יפהפה - אבל אף אלמנט ב"ריקוד האש" לא משתווה לכריזמה המיידית והאדמונית של הכוכבת הראשית. פייגי החריגה היא לא סתם התפקיד המשמעותי הראשון בגילומה של עיברין, אלא התפקיד הראשון נקודה. הרזומה שלה מונה לימודים במגמת תיאטרון וכמה סדנאות משחק, קומץ תפקידים בהצגות קטנות, ושום דבר רציני מעבר לזה. היא עוד לא חגגה 24, ולפי שעה יש לה פחות מ-1,500 עוקבים באינסטגרם. אז איך מגיעים בכזה נונשלנט למועמדות בפסטיבל סירייס מאניה הנחשב? התשובה מאירה מתוך מסך הטלוויזיה בכל פרק של "ריקוד האש", שלפחות במחציתה הראשונה מעדיפה להציף תהיות במקום לפתור אותן.
כשהיא מוצגת בחתונתה לגבר כלשהו בשניות שפותחות את הסדרה, עוד לפני סצינת ארון הקבורה המטלטלת, פייגי גונבת את תשומת הלב - ואת הלב כולו, למעשה. בהמשך היא מרכיבה משקפיים, פותחת את הפה, ושחקני-על כמו יהודה לוי ונועה קולר נתקלים בפרטנרית במשקל לא פחות כבד מהם. בעוד שקולר קצת נבלעת לאורך הסדרה, לוי (אחרון האיי-ליסטים האמיתיים בתעשייה הישראלית) פורח בכל רגע שהוא חולק עם עיברין, שמפיחה בו ובדמותו רוח חיים הכרחית. שחקניות כמו שירה נאור ומשי קלינשטיין ניחנו באיכויות דומות, רק שכאן עיברין ממנפת אותן לתפקיד דרמטי למהדרין, שונה ומשונה מכל דבר אחר שראינו פה. עוד לא חצינו את מחציתה של השנה, אבל עיברין כבר מסמנת את עצמה כתגלית הגדולה והמשמחת של 2022. קצת כמו פייגי בפרק הבכורה, גם היא נמצאת כרגע בבועה שמסוגרת בתוך עצמה, לא מודעת לדברים המרגשים שמחכים לה. עוד מעט יגיע הזמן לשחרר אותה החוצה לעולם. בשבוע הבא אסף גרניט חוקר את עולם הקעקועים בדוקו בעל השם המקורי "קעקועים עם אסף גרניט" (הוט, 9.5); עונה שנייה ל"בנות לנצח", הסדרה המוזיקלית ההיסטרית של טינה פיי (יס והוט, כנ"ל); אוליביה קולמן ודיוויד ת'יוליס מגלמים רוצחים מאוהבים במיני-סדרה "סודות בחצר האחורית" (יס והוט, 12.5); "ירושלים", דרמת מתח עם רותם סלע וצביקה הדר שמתרחשת בעיר העתיקה של עיר הבירה (הוט, כנ"ל); ועונות שניות גם לריאליטי הטראש "אימפריית הבלינג" (נטפליקס, 13.5) ולקומדיה המבריקה "Hacks" (יס והוט, כנ"ל). צילום חנה לסלאו: מתוך "חדשות סוף השבוע", קשת 12 / צילום גוון שמבלין לארה: מתוך "הדרך למטה", HBO מקס / צילום אברי גלעד: מתוך "מדד ישראל", רשת 13