כשבוורלי הילס 90210 המחודשת רק עלתה לשידור, כתבתי עליה ביקורת מהוססת. בכל זאת - פרק אחד. אבל עכשיו, אחרי ששודרה העונה הראשונה במלואה, אפשר כבר לומר בוודאות - לא רק שבוורלי הילס 90210 - העונה החדשה היא סדרה נהדרת, היא גם הזדמנות מצוינת להגיד סליחה. סליחה, טורי ספלינג. סליחה על הניינטיז וסליחה על כל מה שאמרנו עליך מהרגע בו הופעת על המסך לראשונה ועד לרגע זה.
כמו הרבה נשים מפורסמות אחרות, גם ספלינג נפלה קורבן לאופן בו היה נהוג לדבר על נשים בשנות התשעים, שנים לפני שהתעוררנו ושמנו לב שלזלזל בנשים זה לא הכי קול. ספלינג סבלה מזלזול משתי סיבות עיקריות -
1. אבא שלה הפיק את בוורלי, כך שהיא אוטומטית הואשמה בכך שרק הפרוטקציה השיגה לה את התפקיד ואין לה אפילו טיפה של כישרון.
2. היא הייתה... איך לומר את זה? מכוערת, ובתקופה בה כל התפקידים הראשיים בטלוויזיה הלכו לנשים יפהפיות. משם, לא היה מנוס - הנרטיב מסביב לטורי ספלינג היה תמיד שלילי ולועג, ועד היום הסיקור שלה בתקשורת הוא כזה.
כמובן שהייחוס המשפחתי של ספלינג הוא זה שגרם לה בכלל להיות מועמדת לתפקיד (היא מספרת עד היום שהיא הלכה לאודישנים תחת שם בדוי, ועדיין סביר להניח שהיא עשתה אותו מול אנשים שידעו בדיוק מי היא), אבל כל מי שמבין דבר או שניים בתעשייה ההוליוודית יודע שלמפיק אין את הכוח לכפות ליהוק בסדר גודל כזה, ושכדי לקבל תפקיד ראשי צריך לעבור עוד הרבה מאוד דרגים. ובכלל, עזבו את כל זה - ספלינג לגמרי הוכיחה על המסך שהיא הרוויחה את התפקיד ביושר, ולראייה: התפקיד של דונה היה די קטן בהתחלה, ואחרי שספלינג גילתה כישרון טבעי לקומדיה (הרגע בו היא יורקת את מוח העגל בפריז הוא קלאסיקה) קווי העלילה שלה הלכו וגדלו מעונה לעונה. הפרוטקציה השיגה לה את התפקיד, את השאר היא עשתה בעצמה.
כעבור עשרות שנים, ספלינג, במהלך של בוסית, הצליחה לאחד מחדש את כל חברי הקאסט המקורי של הסדרה (מלבד לוק פרי, כמובן) ולהרים את החידוש, תוך שהיא מוכיחה שלמדה דבר או שניים מאביה על איך להיות מפיקה מוצלחת. בסדרה החדשה. למרות שג'ני גארת (קלי) חתומה יחד עם ספלינג על יצירת הסדרה, העלילה המתוסרטת מראה את ספלינג ככוח המניע האמיתי וזו שהגתה את הרעיון מלכתחילה, ולמרות שהסדרה מבוססת על מציאות חלקית בלבד, קל להאמין שהחלק המסוים הזה משקף את המציאות נאמנה.
מדובר בהחלטה אמיצה במיוחד, אבל לספלינג כבר אין מה להפסיד. הקהל והתקשורת תמיד התייחסו אליה כאל בדיחה, והדבר הכי גרוע שהיה יכול לצאת מהסדרה החדשה היא עוד קצת מהלעג הזה. זה בסדר, היא כבר רגילה. לספלינג גם אין שום בעיה לזרום עם הבדיחות על חשבונה ולשים את עצמה על הגריל. בפרק הראשון, למשל, איאן זירינג (סטיב) שואל את הדמות שלה: "איך גדלת עם כל הפריבילגיות האפשריות ואת עדיין לא מצליחה לפרנס את הילדים שלך?". התשובה היא, בין השאר, כי אף אחד לא לוקח אותה ברצינות בתור שחקנית.
לספלינג מגיעה אפוא התנצלות. ענקית אפילו. היא לקחה על עצמה פרויקט כמעט בלתי אפשרי, והתוצאה? אם אחרי הפרק הראשון היה קצת קשה לשפוט, אחרי שישה פרקים אפשר להגיד בוודאות שבוורלי הילס 90210 - העונה החדשה היא סדרה מצוינת. היא לא מסתפקת בעקיצות אודות החיים האישיים של השחקנים ובדיחות על חשבון העבר המפוקפק שלהן, אלא קורצת למקור באופן די מבריק.
בוורלי הילס המקורית הייתה דרמת נעורים ששילבה בתוכה קווי עלילה סבוניים וההתנגשות הזאת בין סדרה כמעט דידקטית על תיכוניסטים לבין דרמות מופרכות תמיד הייתה משונה, בעיקר כי היא נלקחה ברצינות תהומית וללא טיפה של מודעות עצמית. אבל בוורלי הילס החדשה מתפוצצת ממודעות עצמית. גם בדינמיקה בין הדמויות של השחקנים יש קריצה לדינמיקה בין הדמויות המקוריות - לג'ני יש צרות עם גברים וחיבה לאלכוהול, טורי היא החברה הנאמנה שתמיד שם לצדה בזמן שהיא מג'נגלת משפחה וקריירה, ואנדריאה היא האמא של כולם. והרומן המרדים של קלי וברנדון? בחידוש הוא הופך ליחסי אהבה-שנאה מחרמנים לאללה בין ג'ייסון פריסטלי לגארת'.
אז עכשיו, במקום להצביע ולצחוק על הנחיריים הלא מאוזנים שלה או הרווח המוגזם בין שתלי החזה, רצוי וראוי לתת לספלינג את הקרדיט המגיע לה. טורי ספלינג לקחה אחריות על הנרטיב של עצמה ולא חששה ללכת עד הסוף עם מוצר שהיא האמינה בו (קרי, היא עצמה והסדרה שפרסמה אותה). ספלינג וגארת' יצרו סדרה שאולי בראייה היסטורית תהיה נשכחת ולא אייקונית כמו המקור שלה, אבל היא טובה יותר. כן, קראתם נכון - בוורלי הילס 90210 - העונה החדשה היא סדרה טובה יותר מבוורלי הילס 90210, גם אם לא משפיעה ומעצבת דור כמוה. ספלינג יצאה פה, כמו שאומרים באינסטגרם, חתיכת בוסית. הבת של? כן, היא לא מתכחשת לזה גם בסדרה עצמה, אבל מזכירה דבר אחד חשוב: אהרון ספלינג לא סתם חילק לה תפקידים, הוא גם לימד אותה איך להיות מפיקת על.
"בוורלי הילס 90210" זמינה לצפייה ב-yes VOD וב-STING TV