שנתיים אחרי ההפסד של הילרי קלינטון בבחירות לנשיאות ארה"ב אפשר כבר להכריז על התומכת שזכתה בפרס הניחומים הגדול ביותר - הסדרה הקומית וויל וגרייס.
בספטמבר 2016 התאחדו חברי הקאסט דברה מסינג (גרייס), אריק מקורמק (וויל), שון הייז (ג'ק) ומייגן מולאלי (קארן), לטובת קטע ויראלי בן 10 דקות לקראת הבחירות, שקרא לאמריקאים להירשם ולהצביע, בפזילה לקהל התומכים הדמוקרטי שמזוהה עם הסדרה פורצת הדרך לקהילה הלהט"בית שישמיעו את קולם בקלפי ולו כדי למנוע מטראמפ לנצח. המטרה הנקודתית כשלה, אבל הבאז שעורר הקטע היה מספיק כדי לסלול את הדרך לקאמבק טלוויזיוני מוצלח אי פעם עבור הסיטקום, שירד במקור מהאוויר ב-2006 אחרי שמונה עונות.
ואכן, בסתיו שעבר חזרה וויל וגרייס לעונתה התשיעית עם רייטינג גבוה וחיבוק חם ממבקרי הטלוויזיה ששיבחו את הרלוונטיות והנחיצות של החבורה בתקופה המתוחה בארה"ב, שהתאזנו עם הנוסטלגיה לימי העבר. כעת משודרת עונתה העשירית בסך הכל, הזדמנות מצוינת לביקור על סט הצילומים באולפני יוניברסל.
"ארבעתנו קיבלנו אימייל ממקס מוצ'ניק (היוצר השותף של הסדרה יחד עם דייוויד קוהן. - ד"כ) לפני ארבע שנים וכתב 'נחשו מה? השגתי זמן מוגבל לצלם על הסט המקורי שלנו, בואו נעשה משהו לקראת הבחירות' ובתוך 45 דקות כולנו הסכמנו", מספרת מייגן מולאלי המגלמת את קארן ווקר המיליונרית המטורללת. מולאלי זכתה פעמיים בפרס אמי על התפקיד, והייתה מועמדת גם השנה.
"מקס העביר את התסריט והתגובה המיידית ששלחתי לו הייתה 'למה אי אפשר פשוט לעשות את הסדרה שוב?', והוא ענה 'אנחנו יכולים'. בכיתי מאושר וצחקתי מהתסריט בו זמנית והבנתי שכנראה זה בדיוק מה שצריך לקרות".
והכל עבר חלק?
"כן, למרות שברמת הכתיבה הדברים סביבנו משתנים כל כך מהר, החדשות משתנות מדי שעה ואני לא יודעת איך התסריטאים עומדים בקצב. אנחנו מצלמים כעת את העונה החדשה והיא מרגישה כמו עונה שנייה, לא עשירית. כולנו הרי יודעים שברגע שסדרה מסתיימת זה גורלה לעד לא להיראות בשנית. ואני עדיין לא מעכלת שחזרנו ועוד עם כל הצוות המקורי. חזרתי לדמות באותה רמה גבוהה. בשנה שעברה חזרנו וזה הרגיש כמו הנחיתה על מאדים. המעריצים שמחו והייתה התרגשות מכל עבר, הרגשנו את הלחץ שהופעל עלינו ורף הציפיות היה גבוה. אחרי חופשת הקיץ לפני כמה שבועות כבר חזרנו הרבה יותר נינוחים".
וויל וגרייס הייתה נקודת שיא בגל הרימייקים הטלוויזיונים של התקופה האחרונה. ההצלחה שלה הייתה רוח גבית לקראת שובה למסך של רוזאן שאולי עקפה אותה ברייטינג בעונה הקודמת אבל נפגעה קשות בעקבות הציוץ הגזעני של רוזאן בר ובוטלה. המשותף לשתיים הוא שהן משודרות ללא הרף בשידורים חוזרים בארה"ב, כמו סיינפלד וחברים, מה שגרם לשתיהן להמשיך ולהישאר מוכרות לצופים. בניגוד לבר, כאן גם היה מדובר עדיין בצוות שחקנים מלוטש ומקצועי שהיה ערוך להתמודדות עם מטחי האש מצד המנגחים. השנה עלתה מחדש בארה"ב גם מרפי בראון - הסדרה האייקונית משנות ה-90 בכיכובה של קנדיס ברגן. אולם מרפי מתקשה בינתיים להשיג עניין הן בנתוני הצפייה והן מצד המבקרים, וממחישה שהיעלמותה הכמעט מוחלטת למשך שני עשורים היא משהו מסוכן - בניגוד לנוכחות המתמדת של וויל וגרייס ששיחקה לטובתה.
"ההצלחה שלנו הגיעה בראש ובראשונה כי הקהל היה צריך קצת מנוחה מכל מה שקורה בעולם, אנחנו הנחמה הקומית שלהם", מסביר אריק מקורמק. "ההצלחה בשנה שעברה הגיעה כי מיד הצטיירנו כמשהו אהוב ומוכר שאפשר להתרפק עליו. העונה שעברה גם הייתה הכי פוליטית שלנו מאי פעם. בסיבוב הראשוני, למשל, לא התייחסנו לאסון התאומים. כי לא הייתה תחושה שהציבור צריך את הפרשנות של וויל וגרייס למה שקרה. אבל בשובנו למסך ובגלל הקטע הוויראלי לא יכולנו שלא לגעת בפוליטיקה, יותר מאי פעם. אבל אני מרגיש שגם האינטנסיביות הזו של לרדוף אחרי כל כותרת של טראמפ הפכה לגנרית והורדנו הילוך בכיוון הזה בעונה החדשה".
מה התחדש העונה עבור וויל?
"הוא שוב מדלג בין עבודות. בשנה שעברה הוא הצטרף כשותף לעסק עיצוב הפנים של גרייס והפעם הוא חוזר לעסוק במשפטים אבל כמרצה לסטודנטים בתחום. הוא פשוט היה זקוק לשינוי מרענן בחייו. ויש גם את השחקן מאט בומר (מג'יק מייק, אימה אמריקאית) שמתארח בתפקיד שדר חדשות יומרני שמכעיס את וויל אבל מתפתח שם משהו רומנטי. ואחרי פרק אחד עם מאט שינינו את הסוף כדי לפתוח אופציה להחזיר את הדמות לחייו של וויל. אבל אני מאוד חושש כשמתחילה עלילה זוגית ארוכת טווח והדמויות הופכות לבני זוג של אחרים כי עבורי, הכוח של הסדרה הוא בארבע הדמויות הראשיות. כשאתה מכפיל זה מכביד מעט. אני בעד שכולם יהיה פעילים מינית, אבל לא צריך להתחתן כל כך מהר".
אתה מרגיש שהאצתם את טרנד הקאמבקים?
"אני אפילו לא ידעתי שזה קטע. אני זוכר כשבנות גילמור חזרו לארבעה פרקים וחשבתי שבזה הסתיים הטרנד. בדיעבד כנראה שזו רק ההתחלה. זה כמו לחזור למחזה תיאטרלי קלאסי ולהעלות אותו מחדש - אתה עושה את זה רק כשיש לך סיבה אמיתית. זה ממש לא המקרה, שלכל סדרה יש הצדקה לחזור, הכוח המניע חייב להיות עם אמירה עדכנית ולא סתם להישען על נוסטלגיה. ועבורי זה הג'וב הכי טוב בחיים, אין לי אף תלונה. הדמות באה לי טבעי, הדינמיקה בין ארבעתנו טבועה בנו. והשורה התחתונה היא שתמיד אפשר לשוב הביתה. זו מתנה גדולה".
עובדה נוספת (וצינית יותר) שעזרה לוויל וגרייס גרסת 2.0 לשוב בכוחות מחודשים היא שהפרויקטים בהם כיכבו ארבעת השחקנים מאז 2006 לא ממש השתוו למימדי הצלחת הסיטקום, איתו יהיו מזוהים לעד. מיד אחרי שירדה הסדרה ב-2006 עלתה מולאלי בתכנית אירוח יומית סטייל אלן דג'נרס וחוותה כישלון מוחלט וביטול כעבור ארבעה חודשים. אנשים ציפו לקארן הראוותנית עם הקול הצפצפני וההערות הלא ממש פוליטיקלי קורקט, ולא למולאלי עצמה. מקורמק ומסינג המשיכו לדלג בין סדרות שלא החזיקו יותר משתיים-שלוש עונות ואילו שון הייז פנה יותר לצד ההפקתי ועמד מאחורי סדרות כמו גרים ושוות בקליבלנד. ב-2014 הוא גם נישא לבן זוגו, שנה אחרי שכתב מאמר בלוס אנג'לס טיימס בו התנצל על כך שלקח לו כל כך הרבה שנים לצאת מהארון באופן רשמי.
"השתניתי מאוד מאז שירדנו מהאוויר ב-2006, הפכתי מודע לעצמי ולחיים כי קודם לא הייתי בשל לצאת מהארון", הוא מגלה, "גיליתי שזה מתחיל מהאהבה עצמית ולמקצוע, אני מאוד אוהב את השואוביזנס כמו שאוהדי ספורט מתלהבים מסטטיסטיקות בענף המועדף עליהם. הופעל עליי מכבש לחצים בשעתו לצאת מהארון ולא היה לי ה-DNA הנדרש לעשות זאת, אני מודה. לא הרגשתי שאני מסוגל לייצג קהילה. לא ידעתי מה לעשות ואני מצטער שלא התעכבתי כדי ללמוד כיצד. המילים באות לי הרבה יותר בקלות כיום בגיל 48. אצל ג'ק, הביטחון העצמי המופרז שלו זה מה שהקהל הכי אוהב וכל עוד הם יאפשרו לנו נמשיך לתת להם מה שהם אוהבים".
הייז הוא הצעיר בחבורה, ומנגדו מולאלי, שחגגה כבר יום הולדת 60. דברה מסינג חגגה בקיץ יובל, לא רק עם הצלחת הסדרה אלא גם הסרט חיפוש בכיכובה שזכה בפרס בפסטיבל סאנדנס ועלה בבתי הקולנוע לפני חודשיים. בעונה החדשה הדמות שלה גם מקבלת בן זוג חדש, נואה, אותו מגלם דייוויד שווימר (רוס מחברים).
"אני אוהבת שלגרייס יש זוגיות בוגרת והעונה יש לה וידוי ברוח metoo#, שהרגיש לי אישית מאוד מתבקש", אומרת מסינג, "זה הרבה יותר חשוב מרייטינג. אולי זה לא הדבר הנכון לומר אבל אני מעריכה אחרת את העובדה שחזרנו וכל החוויה הזאת הרבה יותר חזקה מבעבר. לא באנו להוכיח לאף אחד שאנחנו יכולים, לא באנו במטרה מחושבת כזאת. זה איחוד משפחתי שממשיך את הדרך המשותפת שלנו יחד".
מה הכי חשוב לך שיעבור בסדרה?
"כשרק התחלנו לא היה ייצוג משמעותי לקהילת הלהט"ב בטלוויזיה. קאט ל-20 שנה אחרי, אנחנו מתמודדים עם שיוויון זכויות וחקיקה בנוגע לנישואים חד מיניים, ענייני מין ומגדר, יש הרבה יותר על הכף מאשר רק להציג שני גברים הומוסקסואלים בסדרה. ודווקא עכשיו הקהילה במצור בגלל השלטון הנוכחי ויש הרבה השלכות עמוקות למה שקורה, יש מי שמנסה בכוח להשיב את הגלגל לאחור. תמיד היינו חתרנים ופרובוקטיביים, תמיד התייחסנו לתרבות הפופ ומה שקרה בספרה הפוליטית. אם תצפה בפרקים ישנים התייחסנו לקלינטון ולבוש, אפילו לאובמה בשלב מסוים".
"המדינה הזאת תמיד הייתה חצויה", מסכמת מסינג, "וקווי המדיניות משתנים. והחוכמה היא לתת מבט מפוכח באמצעות הקומדיה בצורה אורגנית. וכשאנשים מודים לי ברחוב על כך שחזרנו כי יש מפלט שפוי מהכותרות זאת התחושה הכי טובה שיש. אני רציתי לחזור רק כדי להצחיק אנשים וכדי להאיר על מה שקורה סביב".
פרקי העונה העשירית של "וויל וגרייס" זמינים לצפייה ב-Partner tv