באילו תקלות ניתן לטפל באופן עצמאי, והאם בכלל כדאי? צריך לזכור שבעל הרכב, על אף שהוא מכיר את רכבו מזה מספר שנים, וליווה אותו פעמים אינספור למוסך מקצועי ואמין, עדיין נשאר בגדר מטפל חובב כל עוד לא עבר הכשרה מקצועית כלשהי; וכמו בכל טיפול חובבני, גם כאן יש סכנות שרק איש מקצוע מודע להן.
ישנן מספר תקלות בודדות בלבד, אשר בהן ניתן לטפל באופן עצמאי:
פנצ'ר בגלגל - בעל הרכב יכול להחליף את הגלגל הישן בגלגל הרזרבי, הנמצא בכל רכב (חובה על פי חוק). לאחר מכן מומלץ להגיע לפנצ'רייה הסמוכה ולתקן את הגלגל התקור, במיוחד כאשר הגלגל הרזרבי זמני או בעל איכות נמוכה יותר, ולא יוכל להחזיק מעמד לאורך זמן.
החלפת נורה – פעולה זו פשוטה במיוחד לביצוע בכלי-רכב חדשים: את הנורות ניתן לקנות בכל מקום המוכר חלקי רכב חילופיים, אבל גם את זאת יש לבצע בזהירות. עדיף לראות לפחות פעם אחת כיצד עושה זאת בעל מקצוע, על מנת לא לגרום לקצר בין החוטים ברכב, מה שרק יגדיל את הנזק.
מילוי שמן ומים – כמעט כל בעל רכב יודע לבדוק מה מצב המים והשמן ברכבו. במידה שצריך למלא את המכלים, כל אחד יכול לעשות זאת באופן עצמאי. רצוי לקבל הנחיה בסיסית באשר לכמויות המרביות שניתן למלא בכל מכל, כדי שלא ייגרם לרכב נזק כלשהו.
מתי חיוני הדבר לפנות למוסך?
תקלות הכרוכות בסכנת חיים – כשמדובר בבעיות בלמים, מצבר, מנוע ועוד: כאן כבר לא מתפשרים, ואת הרכב לבד לא מתקנים. יש לפנות מיידית למוסך.
תקלות המחייבות ידע וניסיון – תקלות חשמל ודיאגנוסטיקה, עיוות פח-הרכב, מכונאות רכב כללית ועוד. כל אלו הם תחומים הדורשים לימודים, ידע וניסיון, ולא טיפול על סמך השערות. אם תנסו לעשות זאת לבד, במקרה טוב לא תצליחו; במקרה הרע תובילו את הרכב לאבדון.
תקלות סמויות – כיום רבים המקרים בהם נמכרים כלי-רכב הנראים מושלמים כלפי חוץ, אך סובלים מבעיות פנימיות (שלד פגום ועוד). רק כאשר פונים למוסך מתגלות כל הבעיות, וניתן לוודא שהן גם יטופלו.
מדוע להיכנס למוסך מורשה ולשלם יותר?
משום שחייכם יקרים יותר ושווים כל אגורה. אומנם טיפול במוסך מורשה הוא לעתים יקר יותר, מאשר טיפול בכל מוסך אחר; אבל כאשר מדובר בתקלה שעלולה לגרום לסכנת חיים (במידה שלא תטופל במלוא תשומת לב הראויה), אין מקום למשחקים וחובה לפנות למוסך מורשה. מדוע?
עובדי מוסך מורשה הינם אנשי-מקצוע מוסמכים, בעלי ניסיון עשיר בטיפול ברכבים מדגמים ספציפיים. העובדים עוברים הכשרה על ידי היצרן, עבור דגמי הרכב עליהם הם אחראים. כאשר יוצא לשוק כלי-רכב חדש, מייד לומדים את החומר אודותיו ומכשירים את העובדים בהתאם.
הודות לכך יש לך, בעל הרכב, ראש שקט, בידיעה שהשארת את רכבך בידיים טובות, אמינות ומודעות לכל צורכי הרכב. איש מקצוע במוסך מורשה לא ישתמש בחלפים מיותרים שאין בהם צורך, ויאתר את הבעיה במהירות, תוך מניעת נזקים נוספים. אחרי טיפול במוסך מורשה, אתה יכול להיות בטוח שבזמן הקרוב הרכב יהיה תקין (וגם אם לא – תמיד יש לך לאן לפנות).
נקודה חשובה נוספת באותו עניין: רכב שעבר את כל טיפוליו רק במוסך מורשה, ערכו הכספי רב יותר מרכב שעבר טיפולים במוסכים פיראטיים למיניהם.
מה מאפיין מוסך מורשה אמין?
לעולם אל תסמכו רק על השלט המורה על 'מוסך מורשה'. תמיד בקשו לראות תעודה, ובדרך כלל היא ממילא תהיה תלויה על קיר המשרד במוסך.
נקודות נוספות המעידות על כך שהגעתם למוסך מורשה ואמין:
המלצות מלקוחות חדשים ומלקוחות חוזרים. לקוח חוזר למקום בו קיבל שירות מקצועי ויחס טוב. דברו עם כמה מלקוחות המוסך לפני הטיפול, כדי לקבל את התרשמותם. בנוסף תמיד ניתן לחפש חוות דעת גם באינטרנט.
לכל רכב יש יבואן העורך סקרים, ומדרג את טיב השירות במוסכים המורשים השונים. לדוגמה היבואנית Carasso, של רכבי רנו וניסאן, עורכת סקרים ומחלקת תעודות למרכז השירות המצטיין.
טיפים לשמירה על תקינות הרכב
מילוי אוויר בצמיגים - פעם בחודשיים יש למלא את האוויר בגלגלי הרכב, על מנת לשמור על אורך חייהם. בלאי של צמיגים נובע בעיקר מחוסר אוויר.
הכנת הרכב לחורף – קצת לפני עונת החורף, מומלץ להביא את הרכב למוסך מורשה לבדיקה של מצב המצבר, המגבים, הבלמים וחלקים נוספים ברכב. במוסכים מורשים, בדיקת החורף מבוצעת חינם, בשיתוף איגוד המוסכים, ובסיומה הרכב מקבל תו בטיחות.
וקס לרכב – אחת לחצי שנה יש לגשת למוסך למריחת וקס. פעולה זו תגן על פח-הרכב מפגעי מזג האוויר, ומלכלוך הנגרם בעקבות לשלשת ציפורים ופירות הנושרים מעצים.
מניעת שריטות ושפשופים – בעת החנייה, החנו את הרכב כשהצמיגים פונה כלפי חוץ (אך לא יותר מדי). זאת על מנת שהרכב שיחנה לידכם, לא יצמיד את רכבו אל רכבכם יתר על המידה, אלא ייצמד לגלגל הרכב. כמו כן מומלץ לרכוש ארבע פסי גומי, ולהדביקם בארבע פינות הרכב. פעולה זו לא תמנע לחלוטין שריטות ושפשופים, אך בהחלט תמזער את הנזק.
הכתבה באדיבות מרכז שירות "מרתון"