לאורך העונה הראשונה של "כפולים" הצופים הוחזקו במתח עד הרגע האחרון ובין פריים אחד של אנחל בונני לשני, לאט לאט נחשפה התעלומה שעמדה במרכז העלילה. הסדרה הישראלית מקורית, מבית קשת וטנדר הפקות נרכשה לשידור מסביב לעולם עוד לפני שעלתה על המסך בישראל - ומשם הדרך לעונה שנייה הייתה קצרה מאוד. היה ברור שהישראלים, וגם האמריקאים רוצים עוד מ"כפולים". העונה החדשה, שתעלה בקרוב בערוץ 12 מביאה איתה גיבורים חדשים, סיפור חדש לגמרי אבל אם לשפוט לפי הקטעים שפורסמו - המתח עדיין שם.
מאחורי העונה השנייה והחדשה עומדות שתי יוצרות - מריה פלדמן, שאחראית גם לעונה הראשונה, וליאורה קמינצקי. שתיהן מצטרפות לגל יצירות ישראליות מצליחות שמאחוריהן עומדות נשים - מיכל מונצ'ז ב"יש לה את זה", דנה אידיסיס ב"על הספקטרום", בת חן סבג ב"מטומטמת" וזה רק חלק קטן. קמניצקי, שהיא גם התסריטאית של העונה השנייה, היא יו"ר איגוד התסריטאים לשעבר ויוצרת זוכת פרס האקדמיה ופלדמן, הפיקה בין השאר את עונת הבכורה של כפולים וגם את הסדרה הקומית "הפרלמנט".
סדרת אקשן שעומדות מאחוריה שתי נשים זה אולי לא ביג דיל ב-2018, אבל קמינצקי זוכרת גם ימים אחרים בתעשייה: "לפני הרבה שנים יצרתי לערוץ הילדים את 'אדומות' והסיפור היה על ילדה בת 14 שמשחקת כדורגל ומקימה קבוצה, אחרי שמסלקים אותה מהקבוצה של הבנים. היום מראיינים אותי עליה ומציינים שהיא המבשרת הראשונה של הגל הפמיניסטי בישראל. גם כבמאית הייתי צריכה להסביר שאני מבינה בעדשות וחצובות, כי אחרת לא התייחסו אליי בכבוד הראוי".
זו לא הפעם הראשונה שהשתיים עובדות יחד על סט של סדרה דרמטית, מותחת ומצליחה. פלדמן וקמינצקי נפגשו במהלך העבודה על העונה הראשונה של "פאודה", כשבמבט לאחור אף אחד לא יכול היה לחזות באיזו עוצמה עומדת הסדרה להתפוצץ על המסך. "מי דמיין שזה מה שיקרה?", נזכרת קמינצקי השבוע בתחילת העבודה על "פאודה". "אמרו לנו שאף אחד בארץ לא ירצה להסתכל על דרמה שמדברים בה כל כך הרבה ערבית. בכלל, כל נושא הדרמות תפס תאוצה לא נורמלית עם מה שקורה היום בעולם. המייל שלי מפוצץ, מכל העולם פונים אליי שאכתוב להם סדרות, לאו דווקא כאלו שקורות בישראל. זה מצב חדש, כולם צורכים סדרות וזה עולם חדש ומסעיר למי שעוסק בתחום הזה, חמש דקות קודם זה לא היה".
"הז'אנרים האהובים עליי בתור צופה הן סדרות מתח וקומדיות", מסבירה פלדמן,שנמצאת עכשיו בעיצומה של הפקה במזרח אירופה. "טבעי לי להפיק, ליצור ולנוע בין שני העולמות האלה. חוץ מהפרלמנט, ממש במקביל לעונה הזאת של כפולים, הפקתי את 'מייקל' גם כן קומדיה שמשודרת ב-Yes. אין תענוג גדול יותר מלעבור בין צילומים של פיצוצים לחזרות קורעות מצחוק".
"כל אחד מאיתנו הוא חלק מהמנגנון הבטחוני"
הפרויקט הנוכחי של השתיים הוא כאמור העונה השנייה של סדרת הדרמה "כפולים" שתביא למסך של ערוץ 12 דמויות חדשות וסיפור חדש לגמרי. "כשאתה בא לעשות עונה שנייה לסדרה כל כך מצליחה, החשש הכי גדול הוא שלא תהיה אכזבה לצופים", מספרת קמינצקי על החשש להיכנס לנעליו של יוצר העונה הראשונה, עמית כהן. "לשמחתי, היו איתנו אנשים שעזרו לי לנתב את זה למקום הנכון. זה סיפור חדש, אחר לגמרי אבל הדי.אנ.איי של כפולים נשמר. הדמויות בעונה הזו מגוונות וכמעט כל אחד יוכל למצוא בה מישהו ללכת איתו".
פלדמן שותפה לאותן תחושות ומוסיפה: "למרות שבעונה הזאת יש סיפור חדש – תעלומה חדשה, חשודים חדשים, סודות חדשים - הרוח של הסדרה נשמרה, כמו גם כמה מהדמויות האהובות שחוזרות, חלקן בהפתעה (זהירות ספוילר). העונה הזאת עמוסה באקשן. אם בעונה הראשונה התרכזנו יותר בחשודים עצמם, את העונה הזאת אנחנו מתחילים בלעקוב אחרי המשפחות, שמגלות לפתע שיקריהן חשודים במעורבות באירוע שמאיים על בטחון המדינה".
האירועים מבוססים על סיפור אמיתי כלשהו?
קמינצקי: "העונה היא לא על סיפור אלא על נושא אמיתי – הגז הטבעי שהתגלה מול חופי ישראל, וכל המהלכים האסרטגיים שקשורים בכך. זה נושא שתמיד עניין אותי, כי פוליטיקה, כסף וביטחון תמיד הולכים יחד, זה שילוב מורכב שמאפשר לייצר סדרת מתח. יש חשודים, את מי הם משרתים, מי שלח אותם? זה בנוי על העיקרון שלכל אחד יש מה להסתיר".
עד כמה מה שרואים בסדרה משקף מציאות?
קמינצקי: "אומרים שאמנות זה שקר וכשזה שקר טוב, אתה יכול לראות דרכו את המציאות. הפוקוס הוא על אנשים רגילים שיום בהיר אחד אומרים להם אתה מואשם במעורבות בפיגוע טרור. השמים נופלים עליהם, זה משהו ענק שעכשיו הם צריכים להוכיח שזה לא הם".
>>עקבו אחרי "כפולים 2" גם בעמוד הפייסבוק של הסדרה
פלדמן: "התחושה שענייני ביטחון המדינה הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלך מאד ייחודית לישראל. זה מתחיל מהשירות הצבאי, ממשיך במציאות של פיגועים ומלחמות, וכמובן כולנו מכירים מישהו מהשב"כ או מישהו ש"אומרים שהיה במוסד". כפולים מנסה לשחק עם הרעיון הזה, שכל מאיתנו הוא חלק מהמנגנון הביטחוני של ישראל".
"לפני 20 שנה גברים בתעשייה היו בתפקידי מפתח, נשים היו מאפרות"
במהלך עבודתה מעבר לים קמינצקי הייתה עדה לראשיתה של מהפכת metoo# שהתפוצצה בהוליווד. "לפני שנה נפגשתי עם סוכן גדול מלוס אנג'לס במשרד שלו והייתי עדה לשיחה, שבה פיטרו את הארווי וינסטיין מאחת ההפקות בהן עבד", נזכרת קמינצקי. "זה היה מיד אחרי פרסום כתבה עליו בניו יורק טיימס והייתי בהלם ממה ששמעו אוזניי. אני מכירה אישית עוד כמה סיפורים כאלו בחו"ל, אנשים שעבדתי מולם ופתאום הם הואשמו באיזושהי פרשייה ופוטרו אחרי שנים רבות".
מה החלק של metoo# בשינוי היחס של התעשייה ליוצרות נשים?
קמינצקי: "כמו כל מהפכה, עכשיו אנחנו נמצאים בצד הקיצוני השני. ראשים נערפים על עבירות שאולי הן לא כאלו חמורות, אבל הנורמות כל כך השתנו וזה נורא מבלבל. נראה לי שתהיה היערכות מחדש מבחינת איך שאנשים משני המינים מתקשרים אחד עם השני, יכול להיות אפילו שתהיה זהירות מופרזת. אבל שינוי הנורמות במקומות של יחסי מרות הוא שינוי חשוב ביותר, כשאנשים בעמדות כוח יבינו שהם לא יכולים להרשות לעצמם הכל, אז נדע שהעבודה נעשתה".
פלדמן: "יש שינוי בשנים האחרונות, לאו דווקא מאז metoo#. כשהתחלתי את דרכי לפני יותר מ-20 שנה, גברים היו ברוב תפקידי המפתח, ונשים בתפקידים של מאפרת, מלבישה, נערת מים. הייתה אווירת צבא, הרבה בדיחות סקסיסטיות, וגם המון מגע בין גברים ונשים שעובדים יחד. זו עבודה אינטנסיבית, מעל 12 שעות ביום, לפעמים רחוק מהבית ובתנאים קשים. נוצרת אינטימיות בצוות, כולם לחוצים, עייפים וכן, ומסאז' בכתפיים יכול להיות רעיון לא רע בכלל. חיבוק חברי בסוף יום גשום שבו הכל השתבש, הוא דבר נפלא. אבל יש הבדל בין מסאז' שברור שבא להקל עליך וחיבוק מנחם, לבין משהו שיש בו אופי לא תמים. הגבולות האלה נחצים לא פעם. בעייתי עוד יותר כשזה מגיע מאדם בתפקיד בכיר יותר ממך, או בזמן שאת לא יכולה להוציא מילה, ולפעמים לא לזוז כדי לא להפריע לצילום".
"עכשיו אפשר לראות הרבה פחות אנשים שעושים מסאז' אחד לשנייה על הסט, פחות חיבוקים", מעדכנת פלדמן איך נראה השינוי בשטח. "אם זה כבר קורה, בדרך כלל ברור שזה בין חברים ותיקים או אנשים שמתחילים מערכת יחסים, מה שקורה הרבה בסטים וזה נפלא. לפעמים אני מתגעגעת למסאז' טוב שהייתי מקבלת בהפתעה באמצע יום צילום, אבל עדיף ככה – מוכנה לוותר על כל המסאז'ים, רק שאישה אחת לא תחווה מגע לא הולם, כי התפטרות באמצע צילומים נחשבת ממש לעריקה מיחידת עילית, ויכולה לעלות לך בקריירה".
"הגיבורים משקרים את הצופה"
בקאסט של העונה החדשה אפשר למצוא את יוסף סוויד, נטע ריסקין, יפתח קליין, ליהי קורנובסקי, חנה אזולאי-הספרי ומורן רוזנבלט לצד שניים משחקני העונה הראשונה - מיקי לאון ומוריס כהן בתפקיד החוקרים. "הצופה בסדרה הרבה פעמים מקדים את החוקר, כי הוא נמצא עם הגיבורים", מתייחסת קמינצקי למה שמחכה לצופים בעונה החדשה. "מצד שני הגיבורים הרבה פעמים משקרים את הצופה, יש כאן הרבה מאוד קווי עלילה שנפגשים ויוצרים תעלומה שלאט לאט נחשפת. בדרך היא מסתבכת, כל פעם אתה חושב שהבנת מה קרה ואז מגלה שלא".
מאיפה הגיעה ההשראה לדמויות?
קמינצקי: "כל הדמויות הין בהשראת אנשים שאני או מריה הכרנו במציאות. הדמות שמגלמת חנה אזולאי-הספרי של האישה החרדית זו דמות שהתעקשתי עליה, וההשראה מגיעה ממישהי שהיכרתי בסדנה שהעברתי ליוצרות חרדיות".
פלדמן מצידה סיפרה שהתהליך של דמויות הסדרה מוכר לה באופן אישי. "נולדתי וגדלתי בברית המועצות לשעבר, שם הייתי 'היהודיה' ולא כל כך הרגשתי שייכת, עליתי לישראל בגיל 17 ומיד הפכתי ל'הרוסיה' ועוד עם שם כמו מריה. הרבה שנים הרגשתי שזה חסרון, אבל בשנים האחרונות, כשגבולות ההפקות נפתחו, דרמות ישראליות מצטלמות ונמכרות לחו"ל ודרמות אמריקאיות מצטלמות בישראל, אני רואה יתרון גדול בחוסר השייכות שלי למקום אחד".
"אני הכי מזדהה עם הדמות של ענת, שמגלמת בכישרון רב נטע ריסקין. אמא שמג'נגלת משפחה וקריירה מאתגרת שכוללת המון נסיעות לחו"ל", מתייחסת פלדמן לדמות הקרובה לליבה. "יש סצנה של סיטואציה מלחיצה, כשהיא נכנסת למונית וממהרת לשדה התעופה. היא פותחת במהירות לפטופ, כאילו שהיא חייבת לשלוח איזה מייל דחוף, אבל במקום היא פותחת מצגת בת המצווה של הבת שלה ומתחילה לסדר תמונות. זאת סצנה שלקוחה מהחיים שלי, כשהדבר היחיד ששונה הוא שאצלי יש רק בר מצוות".
"כפולים": עונה חדשה, סיפור חדש. בקרוב בקשת, ערוץ 12