היתוש, החמסה, הינשוף והמלך המלכה: ארבע (או חמש, תלוי איך אתם סופרים) מהתעלומות הכי גדולות העונה, יחזרו לבימת "הזמר במסכה" במוצאי שבת (אחרי החדשות, ערוץ 12). בסיום הערב, אחד מהם יודח, יסיר את המסכה ויחשוף זהות מפתיעה. מי יסייע הפעם לחברי הפאנל האבודים? השחקן והבמאי המוערך, ליאור אשכנזי.
"לא יודע מה אעשה, אני כל כך גרוע בניחושים", אשכנזי צוחק ומנמיך ציפיות בשיחה שקיימנו איתו בחדר ההלבשה, רגע לפני שהטירוף מתחיל, "כשהייתי רואה את הרמזים בבית ישר חשבתי: טוב, זה ברור, איך הם לא רואים שזה הוא? ואז הסתבר לי שאפילו לא הייתי קרוב. בלייב זה הולך להיות אפילו יותר קשה".
בשתי העונות הקודמות חשדו באשכנזי בשלל דמויות, כולל התרנגול, הסוס והשנאוצר. "בתקופת הסוס הייתי בצילומים בחוץ לארץ והתחילו להגיע אליי הודעות: 'אתה הסוס, אתה הסוס'. לא הבנתי מה הסיפור, לקח לי זמן לקלוט. אף פעם לא אמרתי לא, אלא שאני מנוע מלהגיב. זה החשיד אותי עוד יותר. זה היה נחמד שחשבו שאני יודע לשיר, כי זה ממש רחוק ממני. אני שר גרוע, ממש. אפילו באמבטיה לא שר".
גם מאחורי מסכה לא היית מוכן לשיר?
"אולי זה יותר קל מאחורי מסכה, אבל בעיניי לשיר זו אחת האומנויות הכי מדהימות. אנשים ששרים חושפים את עצמם ממש".
אשכנזי מבין דבר או שניים בחשיפה וברצון, שהפך לכמעט לא ריאלי בימינו, לשמור לעצמך את המחשבות והסודות הכי כמוסים שלך. לאחרונה ביים את הסרט "זרים מושלמים", שבמרכזו שבעה חברים שמתאספים לארוחת ערב ומשחקים משחק: הם שמים את הסמארטפונים שלהם במרכז השולחן וחושפים את ההודעות והשיחות הכי אישיות זה בפני זה. לאט לאט, הסודות שלהם מתחילים להתגלות.
"פעם אנשים היו כותבים את הסודות, מחשבות ורעיונות שלהם ביומן. הפנטזיות היו נשארות בתוך הראש. הצרה היום זה שהכל נמצא בתוך מכשיר הטלפון הסלולרי. זאת בעיה: אם הוא נופל לידיים של מישהו אחר, אתה חשוף".
"דרך הטלפון אפשר לדעת עליך הכל: איפה היית, איפה תהיה, מה תיכננת, מה חשבת. אם אכנס לפתקים שלך ולהיסטוריית גלישה שלך, אני יכול לדעת עליך הכל. זה מה שמפחיד. כשאומרים סודות ישר חושבים על בגידות: היא בוגדת בי, ההוא בוגד בה - אבל זה שטויות, קשקוש. אם הטלפון שלך נחשף זה לא סתם להיות עירום. חושפים את כל מה שאתה חושב ומרגיש, את התאוות והתשוקות שלך, הכל".
איך היה עבורך לביים סרט קולנוע בפעם הראשונה?
"אני מביים בתיאטרון הרבה שנים, כך שהיה לי ברור שאביים קולנוע מתישהו. הייתי צריך ביטחון ולמצוא את הדבר הנכון. 'זרים מושלמים' לא היה סתם רימייק, אלא סרט של שחקנים. זו חוויה מאוד יצירתית ומיינד-בלאוינג".
מה בקנה?
"יש מחזה מצרי בשם 'הנסיכה מאלכסנדריה' שכתב המולייר של מצרים, יעקב סנוע, שהוא במקרה גם יהודי. המחזה עלה בתיאטרון השחר, תיאטרון רב-תרבותי. מעולם לא עלה בתיאטרון העברי מחזה ערבי, עד כמה שזה נשמע אבסורד. זה פרויקט מאוד אקספרימנטלי, אבל גם נגיש. לא יודע איך זה קרה אפילו, אבל התעניינו בו כבר בבחריין. חוץ מזה, הצגה שביימתי בשם 'המחליפה' רצה בבית ליסין, יש כמובן גם את 'ארץ נהדרת', ואני כבר עובד על הסרט הבא".