"ככה זה", "להתעורר", "אף אחד לא בא לי", "זן נדיר" ועוד: יונתן ביטון והלהקה המופלאה סיפקו העונה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" ביצועים בלתי נשכחים מסביב לשולחן. ביטון סומן על ידי רבים כפיינליסט שעשוי לנצח את העונה ולייצג אותנו באירוויזיון בשוודיה, אלא שאמש, בהדחה הכי מפתיעה וכואבת שהייתה לנו העונה, מצא עצמו מחוץ לתחרות.
זה קרה בסבב "הספה החמה". ביטון ביצע את "פחד אלוהים" של כפיר צפריר. הביצוע הסתיים ב-62%, ארבעה כחולים - מאסף אמדורסקי, קרן פלס, שירי מימון ואיתי לוי, ושני אדומים מעדן חסון ורן דנקר. התוצאה שלחה את ביטון לספה וכשאריק סיני עלה אחריו והשיג אחוזים גבוהים יותר, ביטון מצא עצמו מחוץ לתחרות.
אמדורסקי התלהב מאוד מהביצוע: "אהבתי את הכל: את עיבוד המיתרים, את הביט, את החופש שלך". דנקר הסביר את האדום: "אני מאוד אוהב אותך, אתה מוזיקאי מדהים בעיניי, אתם תמיד עושים דברים מאוד יפים, אבל כבר כמה פעמים שזה לא קורה לי. זה מאופק לי מדי. כועס? תביא כעס, רוצה להתפרע? תתפרע. תביא את הפרפורמנס לקצה. קח את זה לאדג'. זה יכול להיות תיאטרלי ושונה, זה מה שהיה עובד באירוויזיון". לחסון הפריע דווקא העיבוד: "אני מת עליך, אבל מה שגורם לשיר של כפיר לעבוד זה הכיפיות שלו, האוטו-טיון, העיבוד הכיפי, המגניב והאלקטרוני הזה. זו הסיבה שהשיר להיט. בעיניי זה היה דרמטי, הכל הרגיש לי נורא תוקפני. לא היית כיף לי ובדרך כלל אתה מאוד כיפי. זו הסיבה שעשיתי אדום".
בפרידה ממנו חשפה רותם סלע כי ביטון היה הפייבוריט שלה: "זאת אבדה גדולה מאוד וכואבת עבורי". פלס הודתה: "איתך, בניגוד לכולם, אני מרגישה קולגה. אתה מוזיקאי, אח שלנו, מרגיש לי טבעי שתמשיך ליצור. עוד נפגוש אותך בחדר החזרות ובהופעות. אני קרועה לך על הצורה מהרגע הראשון, עכשיו אני יכולה להגיד את זה. מהשנייה שדרכת פה שמתי עליך עין, ממש אהבתי את כל מה שעשית. מאחלת לך המון בהצלחה".
בשיחה עם mako מספר ביטון כי מאז ההדחה המפתיעה הוא מקבל מאות תגובות מצופים מאוכזבים: "זה נעים לקבל את כל האהבה הזאת. ראיתי את הפרק אתמול ביחד עם הלהקה שלי והמשפחה שלי, הייתי עטוף ומוגן. אני ממש שלם עם ההליכה הביתה, לא מתבאס. מרגיש שנתנו ביצוע מאוד מכובד ויפה. אני שלם עם הביצוע ושמח ללכת הביתה עם משהו שאני שלם איתו. שמח על מה שעשינו ומאוד מבסוט".
מה חשבת על הביקורת מהשופטים?
"מאוד היה כיף לקבל את התגובות הטובות מהשופטים וללכת הביתה עם כחול מאמדורסקי, שזה פרדוקס. לגבי עדן, אני מקבל את התגובה שלו. טעם אישי. הבאתי אינטרפטציה שונה לשיר. הוא דיבר על זה שהשיר עובד במקור בזכות אוטו-טיון. לדעתי זה לא הסיפור. לקחנו את השיר למקום אחר, יותר עמוק. השיר הזה מבחינתי לא סתם הצליח בתקופה הזאת, יש לו המון משמעות מעבר לקלילות שבו. השיר מדבר על השילוב בין פחד לתקווה, בין הפחד אלוהים לבין ה'אלוהים ישמור'. יש פה פחד מאוד גדול, החרדה שאנחנו נמצאים בה כרגע במדינה, לעומת האמונה הזאת שהכל יסתדר. בביצוע שלנו ניסינו להביא את הדרמה הזאת, להביא משהו קצת אחר מהמקור שהוא קליל וכיפי, אבל עדיין לשלב בתוך זה את הקלילות ולשחק בין שני העולמות האלה".
איך נראתה השיחה עם הלהקה אחרי שזה נגמר?
"כמוני, הם מעט התבאסו. באמת כבר היו פנטזיות על שוודיה, זה יכול היה להיות מאוד מיוחד. אבל, כולנו עושים את הדבר הזה עוד מלפני התוכנית ונמשיך לעשות את זה. אנחנו חוזרים למסלול שלנו. אנחנו אוהבים לעשות את הדבר הזה ונמשיך לעשות אותו. שמחנו על ההזדמנות להיחשף בפני כל כך הרבה קהל חדש ולהביא את הדבר המיוחד הזה ללב המיינסטרים. בסוף, זו הייתה המטרה. את שלנו עשינו רק מלהראות את הדבר הזה".
ביטון והלהקה, כאמור, לא הולכים לשום מקום ופתחו מופע ב-9 במרץ בגריי תל אביב. אחד האורחים במופע החגיגי? כפר צפריר. "נארח את כפיר המתוק שישר אחרי הפרק ביקש לבוא להתארח. נארח עוד אורחים מפתיעים שאני עוד לא יכול לספר עליהם. זו תהיה הופעה חגיגית, מסביב לשולחן כמובן. הופעת ישיבה, כולם סביב שולחנות ליד הבמה. ננסה לשבור את המחסום הזה שוב. נעשה את הביצועים הכי אהובים מהתוכנית, שירים שלנו ושירים של האורחים. זו תהיה חגיגה אמיתית, יהיה כיף מאוד. חוץ מזה, מלא מוזיקה חדשה תצא בקרוב ויהיו עוד הפתעות".
מרגיש שהעברת את המסר החשוב שיצאת איתו למסע הזה?
"היה לנו חשוב להראות את הכוח של הביחד, של השמחה, של האחדות, את האור בדבר הזה - כמה שזה שונה ונוגע ללב כשיש את הביחד. אני מאמין בזה מאוד וחושב שמוזיקה עושים ביחד. שנים לא הופעתי בגלל שלא אהבתי לעמוד על במה לבד, וכשמצאתי את הנוסחה הזאת של לשבת ביחד עם החברים שלי מסביב לשולחן, מבחינתי זה האור, זו התשובה. זה הדבר".