ההופעה בגמר הגדול היא החשובה מכולן, וגם הזכורה ביותר. מה ללבוש, איך לזוז, כיצד לעצב את השיער, איזה שיר לבחור ועל מה עדיף לוותר? קבלו את כל הרשימה המלאה:
הצבע שיקח אתכם למקום הראשון
כמתבקש באירוע דרמטי שכזה - השחור והלבן הם הצבעים ששולטים דרך קבע בערב הגמר הגדול. לאורך השנים אפשר להבחין ביתרון ברור למלך הדרמה של הצבעים, השחור: נינט, הראל מויאל, ישראל בראון, דיאנה גולבי, ורוני דלומי לבשו שחור מכף רגל ועד ראש, לעומת סעדו, ג'קו ומעודה שהלכו על לבן.
הבחירות בצבע הלבן, אגב, היו מוצדקות: ג'קו שדבק לאורך העונה כולה בטי שרט שחורה החליט שזה ערב מתאים להפתיע ולהוכיח שהוא עבר תהליך, וסעדו, שהכיפה הלבנה הרחבה הייתה סימן הזיהוי שלו, החליט לתת לה לצבוע את הלוק כולו בערב הגמר.
מה כן? אם אין לכם סיבה טובה לבחור אחרת – לכו על שחור. זה מחמיא, דרמטי, חגיגי וגם משאיר מקום של כבוד לנכוחות המהממת שלכם.
מה לא? צבעוני. עזבו אתכם. אם אף כוכב נולד לא ניסה את זה עד עכשיו – כנראה שיש לזה סיבה טובה. את הנקודות, הפסים והמשבצות – תשמרו ליום שאחרי.
תסמונת המקום השני: הראל סקעת הלך על הופעה לבנה מכף רגל ועד ראש, ומי שהיה לאורך העונה כולה מעין מראה הפוכה להראל מויאל, שעלה על הבמה בשחור, המשיך באותו קו גם בגמר, לצערו.
>> חמישה מתמודדים נלחמים על שלושה מקומות בגמר - רשימת השירים המלאה
הניטים של נינט או הטי שרט של עמדי?
הכוכבים הנולדים, לאורך כל עשר העונות – הלכו בערב הגמר על הופעה שתואמת את הסגנון האישי שלהם. המראה הרוקרי, סטייל "הילד הרע" הלם את נינט ומויאל בשנים הראשונות, סעדו הנינוח עלה על הבמה עם החצי- חיוך התמידי שלו והשלים את הלוק הלא מתאמץ עם חולצה שמבצבצת ברישול קל מתוך המכנסיים ודיאנה הלכה על מראה דרמטי שהלם את סגנון השירה שלה.
מה כן? הכי חשוב – שתרגישו בנוח עם איך שאתם נראים על הבמה ותביאו את עצמכם. הקהל כבר למד להכיר אתכם לאורך העונה וגם בערב הגמר הם רוצים לפגוש את הדמות שהם אוהבים, ולא מישהו זר.
מה לא? אל תנסו לבנות לעצמכם תדמית בערב הגמר. בשביל זה הייתה לכם את העונה כולה. מתבאסים שהקהל עוד לא זכה להכיר את הצד הפאנקיסטי שלכם? לא נורא, תמיד תוכלו להפתיע בעתיד. כמו נינט.
תסמונת המקום השני: עידן עמדי אמנם זכה במקום השני אבל נהנה מהערכה עצומה של הקהל וזוכה להצלחה גם היום. בערב הגמר הוא בחר לדבוק בלוק שמייצג את התדמית שהוא בנה לאורך העונה: טי שרט שחורה. פשוט ככה. עבד לשלמה ארצי, עבד גם לעידן עמדי.
הקוצים של מרינה לקחו אתה רחוק?
השיער הוא עוד מקום לתת ביטוי לאישיות שלכם. הרוב המוחלט של זוכי כוכב נולד החליטו לא להמר ושמרו על הלוק שהטבע העניק להם: בלי יותר מדי פנים, סלסולים או תסרוקות מורכבות: מראה פשוט ואמיתי. גם תלתלים מתקבלים בברכה בערב הגמר, כל עוד הם טבעיים.
מה כן? לכו על התסרוקת שהכי מתאימה לכם, פשוט ככה. גם אם אתם מחליטים ללכת על הופעה חגיגית במיוחד – רצוי לא לעשות ניסיונות בתחום השיער.
מה לא? יותר מדי ג'ל. שיער שדבוק לקודקוד שלכם ולא זז מילימטר גם כשאתם מטלטלים את הראש לקצב השיר – יוצר מראה עשוי מדי ולא נגיש. ליבי רן ניסה את זה בעונה השישית והפסיד לתלתלים המתבדרים של ישראל בראון.
תסמונת המקום השני: מרינה מקסימיליאן בלומין עלתה עם תספורת קוצים שמצד אחד הינו מעדיפים לשכוח – אך מצד שני הלמה את הדמות שהיא הציגה לכל אורך העונה: בוגרת, אחרת, ומסקרנת.
שירי שילמה מחיר על הכוראוגרפיה
בסקירה לאחור של עשר תכניות גמר, ניתן להבחין בכוריאוגרפיה זהה ומינורית למנצחים שגרפו את התואר הנחשק. החל מנינט שנשארה עומדת לאורך כל השיר אך דאגה להפעיל את היד בתנועה שזכורה לה לעד, דרך ישראל בן און שרק עמד עם הגיטרה ועד חגית יאסו שלעיתים נשענה על פסנתר גדול שעמד מאחוריה.
רובם ככולם, דאגו שהכוריאוגרפיה לא תיקח את הפוקוס מהשירה ומהסטייל הכללי. אחרי הכל, כל תנועה נוספת שהם צריכים ללמוד, היא כנראה מילה נוספת שתיעלם תחת הלחץ בזמן השירה.
מה כן? אמצו תנועה אחת קלה לביצוע שלא דורשת מאמץ, וחזרו עליה מספר פעמים לאורך השיר מבלי להזיז את שאר הגוף. עמדו יציב מול המיקרופון או החזיקו אותו ביד ופשוט שירו מול הקהל האדיר.
מה לא? אל תחשבו על לשבת - לא על שרפרף, לא על כסא גבוה ולא על הפסנתר אם חשבתם. תנו כבוד למעמד הגמר הציגו את עצמכם במלוא הדרכם ואל תנסו להופיע קטן. לא עברתם עונה שלמה כדי לא לתת 150 אחוז מעצמכם ולהתפרץ על הבמה, וכולנו יודעים שאי אפשר להתפרץ כשיושבים.
תסמונת המקום השני: כוריאוגרפיה של בת שבע/מיומנה עם מודלוציה באמצע השיר שמאלצת את הזמר לעצור את השירה, למסור את המיקרופון לאחד הרקדנים כדי שיוכל לבצע קומבינציה לרוב לא מוצלחת כל כך, ואז לחזור לשיר כשהמיקרופון פתאום מופיע מולו שוב. אל תצחקו, תראו את שירי מימון ומארינה מקסימיליאן בלומין.
להיות, או לא להיות גיטרה?
מתוך תשעה כוכבים נולדים, ישראל בר און ודיאנה גולבי זכו בתואר כשהם מופיעים עם גיטרה. ישראל בר און עם שיר מקורי בחר בגיטרה קלאסית ואינטימית יותר, ודיאנה הלכה על הרוק עם גיטרה חשמלית והמון סטייל. מלבדם, שאר הזוכים עלו עם מיקרופון בלבד.
מה כן? עלו לבמה עם כלי נגינה רק אם אתם חייבים, ורק בתנאי שאתם שולטים בו במאת האחוזים. השאירו את הידיים חופשיות ככל הניתן, אחזו במיקרופון בחוזקה והשאירו את הגוף פתוח וחשוף לקהל.
מה לא? אל תתפרעו. מצביעים עבורכם על סמך כשרון השירה והסטאריות שלכם. אל תפצחו בסשן תופים, עם מפוחית ועוד מסורתי, במיוחד אם אתם לא באמת יודעים לנגן עליו ורק עושים בכאילו.
תסמונת המקום השני: ישראל בר און ודיאנה גולבי הם יוצאי הדופן שאינם מעידים על הכלל. לאורך כל העונות, אם עלית עם כלי נגינה כלשהו, גיטרה בפרט, הצלחת להגיע רק למקום השני - מאיה רוטמן, לי בירן ועידן עמדי "סבלו" מאותה תופעה.
הטוויסט שכולם יזכרו
ככל שעברה שנה, ניסתה שלישיית הגמר לרענן את ההופעה האחרונה בנבחרת ולהביא חידוש. שירי הציבה את הרף כשבאמצע הביצוע החליפה בגדים, סקעת המשיך את הפאוזה הדרמטית של נינט, ישראל בר און שדרג את ה"ניצנים שירו איתי" של שי גבסו ודיאנה גולבי שיתפה את הקהל בקולות הרקע.
מה כן? אמצו לעצמכם טוויסט קטן שיגיע באמצע ההופעה, שייחד אתכם מהשניים הנוספים, ויהפוך את הביצוע לביצוע מנצח של גמר.
מה לא? אל תרדו לקהל, אל תעשו stage diving ואל תשברו כלי נגינה באקסטזה של להקת רוק. אתם לא מטאליקה או שלמה ארצי, עדיין.
תסמונת המקום השני: בעונה השביעית של כוכב נולד, ולדי בלייברג לקח את ההופעה צעד אחד קדימה, כשאימץ את הסטיילינג והלוק של מלך הפופ מייקל ג'קסון, מלווה בשתי רקדניות ליווי.
>> כבר יש לכם כרטיסים לגמר הגדול בחיפה? מהרו והשיגו
איזה שיר לבחור?
לא פעם השופטים דאגו לציין שבחירת השיר חשובה כמעט כמו הביצוע עצמו. בין הבחירה בבלדה או שיר קצבי, להיט מועדונים או שיר ישראלי קלאסי או בכלל ללכת על שיר מקורי, הכוכב הנולד צריך למצוא שיר שמילותיו מכילות צמד מילים או משפט קליט שייחרט אצל הצופים. בדומה לנינט שצעקה את "ים של דמעות" הבלתי נשכח, כשמויאל ביקש לשים "נר על החלון" או פשוט קריאת ה"או או או או" של דיאנה גולבי בשיר "שביל הבריחה".
מה כן? במעמד בחירת השיר, חשבו לא רק על חיבור רגשי לטקסט, אלא חשבו גם כמו קופירייטרים - איזה שורה מהשיר יזכרו מכם.
מה לא? ראפ.
תסמונת המקום השני: נסו למצוא שיר שכולם מכירים, מצעיר ועד זקן. הנוער עלול להזדהות פחות עם שיר כמו "הנני כאן" שבחר הראל סקעת, מצד שני לא בטוח שהדור הוותיק יעריך בחירה כמו "ריקוד רומנטי" של ולדי בלייברג.
פאוזה דרמטית: תעשו את זה כמו נינט
נינט, מויאל, ג'קו וישראל נתנו לצופים כמה שניות, שהרגישו כמו נצח, של מתח וציפייה לפני שסיפקו את רגע השיא הבלתי נשכח של הגמר.
מה כן? בחרו לעצמכם שיר שתוכלו לקראת סופו לעצור הכל, לשמוע את צרחות הקהל, את פעימות הלב המתגברות שלכם, את הרוח הקיצית, להפנים לשניה את המעמד העצום, ואז לספק את הרגע שכולם יזכרו.
מה לא? אל תשתהו עם הפאוזה. היא אמורה להיות קצרה, קולעת ותפקידה להעצים את מה שבא אחריה.
תסמונת המקום השני: שיר ביטון ניסתה לשחזר את ההצלחה עם הפאוזה הדרמטית אבל פספסה את היציאה אליה והכניסה חזרה. בנוסף, כשחזרה מהפאוזה, לא סיפקה את המודולציה שכל כך נדרשת.
"ניצנים, שירו איתי!"
אל תשכחו שהקהל הוא שהביא אתכם עד לגמר והוא זה שיקבע מי יקח את המקום הראשון. לאורך כל העונות, לא מעט פיינליסטים פנו לקהל במהלך השיר. שי גבסו פתח את המסורת עם "ניצנים שירו איתי", ישראל בר און הוסיף פנייה אישית "אני אוהב אתכם" ודיאנה גולבי פשוט ביקשה שישירו חזק יותר.
מה כן? חשבו על קאצ' פרייז קצר שתוכלו לזרוק לאוויר בנונשלנטיות, כדי שהקהל ירגיש שאתם מוקירים לו תודה שהביאוכם עד הלום.
מה לא? אל תפצחו בשיחה, אל תתבלבלו איפה אתם ותקראו בשם העיר הלא נכונה ואל תזייפו דווקא בחלק הזה של השיר.
תסמונת המקום השני: יש לכם מיקרופון, השתמשו בו. אם אתם רוצים לזכות, דברו אל הקהל שלכם ואל תעשו רק צורה של לב עם האצבעות כמו ליבי רן בגמר של כוכב נולד 6, רוב הקהל מולך לא רואה את זה והמחווה מתפספסת.