העונה הראשונה של הסדרה "להיות איתה" מגיעה לסיומה במוצאי שבת הקרובה ב-22:30 (ערוץ 2-"קשת", אחרי "מאסטר שף"), וזה בדיוק הזמן לחזור אל אחד המרכיבים הכי מגניבים שהיו בה - המוזיקה. התסריט של אסי עזר ובחירת השירים של הבמאי עודד רסקין, יצרו לאורך הסדרה כמה וכמה רגעים בלתי נשכחים בהם המוזיקה שיחקה תפקד מרכזי, הן בעלילה והן כגורם מעצים שלה.
הדוגמה המשעשעת מכולן היא הדמות של אבי דהרי, אביו של עמוס (השחקן אורי גבריאל), שמהרגע שהבן שלו מתחיל לצאת עם נועה הולנדר (רותם סלע), הוא מספר לכל מי שמוכן לשמוע איך בשנות ה-70' הוא יצא עם גלי עטרי אחרי שסייד לה את הדירה, עד שרוברט דה-נירו לקח לו אותה. בתגובה אשתו "יורדת עליו", אבל ה"גג" על הרומן של האבא עם גלי עטרי חוזר לפחות עוד ארבע פעמים בפרקים הבאים.
באירוע ההקרנה של הפרק האחרון ביקש אסי עזר שגלי עטרי תתארח בתפקיד עצמה בעונה השנייה של "להיות איתה". גלי עטרי עצמה עוד לא יודעת אם היא תעשה את זה, אבל בשיחה עם mako היא שופכת סוף סוף אור על הסיפור האמיתי שמאחורי הסיפור שלה עם אבי דהרי.
"לפני שנה אסי עזר פגש אותי באירוע ואמר לי שהוא עושה סדרה שבה אני נוכחת המון", נזכרת עטרי. "הוא סיפר לי שהאבא שלו סייד אצלי בדירה, כשגרתי בתל אביב עם שוש אחותי ז"ל, נדמה לי שזה היה בשנת 1978, עוד לפני האירוויזיון".
-אבל כבר אז היית זמרת מפורסמת.
"כן, כבר הכירו אותי. אני זוכרת שהסיוד של הדירה נמשך משהו כמו שבוע. אבא של אסי היה בחור צעיר, חסון, שחרחר, שסייד אצלי, שילמתי לו והכל בסדר. אבל אסי אמר לי שעבור אבא שלו העובדה שהוא סייד אצלי הפכה לחווייה שלא נשכחה עד היום, כן, הוא התרגש מזה, אולי כי שנה אחר כך זכיתי באירוויזיון ונהייתי זמרת באמת מפורסמת. כנראה שהאבא של אסי לא הפסיק לדבר על זה שהוא סייד אצלי , ואסי אמר לי שהוא בונה דמות של אבא, שחלקים ממנה הם האבא שלו, והוא מכניס לדמות חוויות שעבר אבא שלו. אז אסי שמע את הסיפור עלי אצלו בבית משך שנים, וכנראה בנה סביב זה משהו".
-ואיך את מרגישה עם זה?
"הרבה אנשים עוצרים אותי ואומרים לי שזה קיים, הקטע עלי בסדרה. הבת שלי צפתה בסדר, הסתכלתי איתה באחד הפרקים, וראיתי באמת כמה קטעים שהדמות של אורי גבריאל מזכירה אותי, על איך הוא יצא איתי ומה עשיתי לו. אני לא מכירה אישית את אורי גבריאל, אבל בעיני זה נחמד מאוד. אסי כתסריטאי פיתח והרחיב את הנושא. מבחינתי זה בסדר גמור. צחקתי מהקשר העקיף, שפתאום מישהו צץ לך מישהו או משהו מהעבר, ואי אפשר לדעת מה יקרה, כמו שקרה עם הדמות שמבוססת על אבא של אסי. זה נחמד, משעשע, מצחיק".
-תשתתפי בעונה השנייה?
"אסי דיבר איתי על לשחק את עצמי. שיחקתי את עצמי כבר ב'מתי נתנשק', הייתי 'גלי עטרי'. זה בסדר, אני אוהבת לצחוק על עצמי לפעמים, לא עושה עניין בקטעים האלה. נראה מה יהיה".
הדוגמה הכי בולטת לתפקיד של המוזיקה ב"להיות איתה" היא כמובן הדמות של אסף דהרי (השחקן עופר חיון), אחיו של הגיבור הראשי עמוס (אביב אלוש), שמספק כמה רגעים קומיים ודרמטיים חזקים.
אסף הוא זמר בתחילת דרכו, שחולם להצליח בגדול בז'אנר הים תיכוני. אחרי מאמצים, הסתבכויות וריב גדול עם הבחורה איתה הוא יוצא (אותה מגלמת יאנה יוסף), לבסוף מגיע סינגל ראשון שלו, "בסוף תראי אותי", להשמעה ברדיו, אבל בדיוק ברגע הכי מבאס מבחינתו.
בהמשך אייל גולן (בתפקיד עצמו) מגיע במפתיע להופעה הראשונה שלו, מתלהב, ומזמין אותו לאודישן, בסיומו מוחתם אסף כזמר הליווי של גולן. אלא שאז מגיעה התפנית הקומית והוא בטעות שוכב עם זמרת הליווי אותה החליף, שהיא במקרה גם האקסית של הכוכב, שבאותו הזמן מבלה בחו"ל עם זמרת הליווי השנייה.
סצנה נוספת בסדרה שבה למוזיקה יש תפקיד מעניין היא בסצנת האירוסין השנייה של ונסה ועמוס. כשונסה מציעה לו שוב להתחתן איתה. כשהיא שרה לו "אתה הנשמה המתוקה שלי" ('לכל אחד יש' של שלומי שבת וליאור נרקיס, בהיפוך מינים), ויושבי המסעדה מצטרפים ב"ספונטניות".
הילה סעדה, שבנוסף להיותה שחקנית מוכשרת היא גם זמרת טובה, מבצעת את הסצנה במידה הנכונה של קיטשיות דביקה ומגוחכת, שגורמת לצופה לזוז באי נוחות בכיסא, בגלל הפאדיחה שהדמות עושה לעצמה ולדמות לה היא שרה - ובכך משיגה את המטרה.
הבמאי עודד רסקין: "בחרנו שירים בפינצטה, שרפנו משמרות עריכה על זה"
מי שאחראי על רוב המוזיקה ב"להיות איתה" הוא הבמאי עודד רסקין, שלדבריו אוהב כשלמוזיקה יש תפקיד של העצמה והדגשה. דוגמה לבחירות המוזיקליות המעניינות שלו הגיעה, למשל, בפרק שבו ונסה (השחקנית הילה סעדה) מחכה לעמוס ושומעת תקליט של עפרה חזה ז"ל. במעבר חד התמונה עוברת לבית של נועה הולנדר שם המסיבה בעיצומה, והשיר שמופיע ברקע הוא "עוד נגיע" של ירדנה ארזי, יריבתה של חזה. כך שהניגודיות בין המצב של ונסה הבודדה שמחכה לאהוב ליבה ושומעת עפרה חזה, מתחזקת כאשר עוברים למסיבה שבה חוגג עמוס עם שיר של ירדנה ארזי.
"המוזיקה מאוד חשובה ב'להיות איתה' ולכן היא גם מאוד מוגזמת", אומר הבמאי עודד רסקין. "מצד אחד יש לך בפרק הראשון סקרליקס, דיי אנטוורד וניין אינץ' ניילז. מצד שני הכי קיטש, ביונסה ואייל גולן ורינת בר. המוזיקה מאוד אקלקטית. אביב (אלוש) למשל זה סמבה, וגם לרותם (סלע) יש מוזיקה מסוימת, עופר (חיון) זה תמיד מלא מזרחית כבדה, רינת בר ו'תעצרו את העולם אני רוצה לרדת'".
-מה התפקיד של המוזיקה למעשה?
"להעביר מסר רגשי, סאבטקסט, להעביר מסר בעקיפין. למשל ליצור ניגוד בין אשכנזי למזרחי. ההורים שלו שומעים את אריס סאן, כי היתה לזה תקופה מסוימת ששומעים יוונית בבית. לעומת ההתחלה של ונסה עם עמוס שמנגנים מוזיקה קלאסית. או למשל בסצנה בפרק 6 הוא חוזר לנשק אותה ובמקום רומנטית הלכנו על דיפלו, שזה רקיד, דאנס-האוס-אלקטרוני עם מתח מסוים. מול התמונה הרומנטית הטראק יצר מתח, רגש, התרגשות, וממש התעקשנו על זה.
-איך בחרתם?
"הבחירה הראשונה שלנו היתה שלא ללכת על מוזיקה מקורית שמוזיקאי יוצרבמיוחד, אלא על שירים וטראקים מורים. חוץ מהשיר של עופר או האופרה באוטו בפרק הראשון, ששי להב עשה. טז יש בסדרה 'יציאות'. זה עבודה בפינצטה למצוא שירים. הרבה משמרות עריכה נשרפו כדי למצוא את השיר הנכון ורוב המקרים פגענו. העבודה מבחינתי היא ברמות הרגשיות. עניין אותי למצוא מוזיקה ולשים אותה מול תמונה. למשל כשהוא בא לנשק אותה בפרק הראשון יש תופים חזקים במקום מוזיקה מהמועדון. בקושי שמים לב, אולי, אבל זו עבודה ממש קשה".
-האשימו את הסדרה שהיא די...
"סטריאוטיפית. בגלל זה לא שמנו מוזיקה מקורית כמו בסדרות אחרות, כדי לשבור את הסטריאוטיפ, שלא יהיה סרט בורקס. וכדי שלא יהיה סטריאוטיפי בחרנו שירים שהם לא מיינסטרים. זה היה ממש חשוב לבחור שירים שלא כולם מכירים כדי שהמוזיקה תיתן את הרובד שהוא לא המובן מאליו, כי זה תורם לאווירה הכללית ומעדן. אם זו דרמה, אז עדיף שתהיה מוזיקה לא מקורית, שפותחת עולם שלם של אסוציאציות".
-אבל יש שירים מוכרים שבאו בול. כמו במקרה של עפרה מול ירדנה.
"נכון, היו מקרים שהיה נכון לשים את הדברים שהם הכי להיטים, כמו ביונסה בסוף פרק 5. זה התסריט הכי קיטשי בפרק 5 עם הלהקת ילדים ששרה את זה והשיר הוא הכי קיטשי וככה הוא מקבל רובד רגשי. בהתחלה היתה שם מוזיקה עצובה ומה שעבד טוב זה השיר הקיטשי".
-איך נולדה הסצנה שבה אסף-עופר שומע את השיר שלו ברדיו בפעם הראשונה ולמעשה מגשים חלום ברגע הכי מבאס שלו?
"זה היה ככה בתסריט של אסי וצילמנו את זה בחמש דקות. זה היה הכי קל לצלם. אחת הסצנות הקלות. עבד טוב עם השיר שאסי כתב ושי להב הלחין".
-איזה קטע מוזיקלי בסדרה אתה הכי אוהב?
"הסוף של פרק 6 עם דיפלו, בגלל הניגוד מול התמונה על המסך. והשני זה סוף פרק 7, קטע של ריף כהן עם מטרופולין שנקרא '6 שעות', שכולם חשבו שזה שיר צרפתי, אבל ריף כהן עם מטרופולין. לקח לנו שתי משמרות למצוא אותו והיה שווה כי יצא גדול מהחיים, קיטשי ועדיין איכותי. כשמירב נכנסת לבית עם השיר הזה אני פשוט מתרגש".